Gå till innehåll

Nytt akvarium + rum på EN vecka!


Sune

Rekommenderade inlägg

Nu är det dags att starta en 160L kub i källaren, då det är populärt att beskriva byggen här på guiden så ska inte jag vara sämre.

Liten kort bakgrund: Vi flyttade till huset för ett år sedan, såg redan på visningen vilken potential källaren hade för blötdjur.

Frugan har inte riktigt varit på samma linje som jag, hon ser mer möjligheten till ett lekrum med ribbstolar och gunga till dottern…

Nu har jag vunnit, det kostade bara ett litet “Ja” framför en prälle i sommras (man är ju så lättköpt) Så nu blir det bygga av!

För att slippa oändliga diskussioner, sömnlösa nätter och sura miner påbörjades bygget i dag (nja 3 dar sedan, men vi kommer till det) för att frugan och dottern åkte på semester i dag J

och kommer hem om en vecka! Gissa om hon ska bli överraskad!!!

Hon var med och valde tapet till en vägg, så hon vet ju faktiskt att jag kommer att renovera medans dom är borta, förövrigt så hjälptes vi åt för tre dagar sedan att tapetsera.

Efter en riktigt lång dag så har jag bara 30m² klinkers kvar att lägga, samt lite el-jobb.

Hoppas jag hinner mura akvariebänken till/under lördagen, då kommer akvariet på plats på söndag och kan börja fyllas.

Tanken är att börja med 160L burken med inbyggd sump och sedan bygga vidare med en 375L på motsatta väggen och köra dessa två på en gemensam sump på andra sidan väggen (pannrum med osmos idag och avlopp)

Är det dumt att köra två burkar på samma sump? Det känns smidigare att planera för det redan nu, även om det kanske dröjer innan burk nr3 kan startas så kan man förbereda rördragning mm.

Kommer uppdatera under veckan som går och hoppas att jag har en burk med LS iallafall på ons 14/1

Just det, lite före efter bilder:

*Funkade inte att ladda upp nu, tar det i morgon i stället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kastar upp en före/efter bild. Nu måste jag ner och städa samt lägga klinkers.

Om ni har problem med sladdar som hänger så finns det ett utmärkt sätt att hålla ordning på dom, jag fick leta bra länge efter min "träd apa" innan jag hittade honom.

post-2847-14468916559885_thumb.jpg

post-2847-14468916560083_thumb.jpg

post-2847-14468916560281_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ha, då var ännu en kväll avklarad, startade sent så det blev inte så mycket gjort.

Tack Jesper, måste ta en funderare om sumpen/arna.

Kul att läsa din tråd när du byggde vägg i gillestugan, blev riktigt snyggt!

I morgon ska jag köpa mer klinkers och även leckablock så jag kan börja mura bänken, den ska sedan målas med samma vita färg som väggen.

Nu är det god natt, så man orkar släpa sig till jobbet imorgon.

Kvällens bygge:

post-2847-14468916562101_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bli lite struligt med gemensam sump. Svårt att ställa in flödena till karen, flukturerar dessutom med tiden. Det går säkert men jag tror det är betydligt enklare med var sin sump.
Separat returpump, och återrinning, och bara själva sumpen & dess tekniska utrustning gemensamt, det kan inte gå mer fel än vanligt. Det ända problemet jag ser är den längre rördragningen. Var ska sumpen stå? (relativt till det som syns inritat på bilden)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

funkar det inte om man kopplar ihop akvarierna med varandra så att de "bildar ett system"?

Då borde (om båda karen är lika höga och står på samma nivå), Newton hjälpa till att korrigera returpump-problematiken?

Då skulle man kunna köra 1 Sump.

Eller så får du ha 1 Returpump som matar bägge karen och gemensam ledning, då får man strypa 1 ledning för att ställa in flödet för att inte få en hydraulisk kortslutning*, borde funka som en vattenburen värmeanläggning.

Enda problemet jag ser med 1 sump är det so skrivits, kraschar 1 burk ryker eventuellt båda.

Men det ser jag som ett mindra problem.

/Stoffe

PS: *tro inte jag är en hydralik expert, utan detta problem hade jag förra vecka då jag installerade en extra radiator. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en liknande sak då jag kom från Brasilien i Juli och frun och grabben var kvar där ytterligare 1 månad.

Tog och uppgraderade från 58L Clown hotell till 250L med Sump samt möblerade om hela Vardags rummet utan deras vetskap.

Snacka om att dom blev överaskade då dom klev in hemma :) Och nu så är det gamla karet på väg ut https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=5750&cat=2 för att ge plats åt ett Percula 120 :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tankar!

Jo, sumpen ska stå bakom väggen där jag skrivit 375L. Det är pannrummet som är där och där finns redan avlopp, osmos och gott om utrymme (det är klart, det finns en värmepanna och pelletsföråd där oxå)

Jag tycker det borde gå bra med bägge burkarna i ett system, givetvis med separata returpumpar. Burkarna kommer att stå på samma höjd.

Vi får se det känns som ett framtida problem, nu är det prio att få klart rummet och upp med burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte införstådd med varför man vill göra det onödigt komplicerat. Se burkarna som separata enheter och anslut dem till sumpen var för sig. Det finns ingen anledning till att ansluta burkarna till varandra, och gör man inte det, kommer man inte heller få onödiga problem som Newtons hembesök osv. Man kommer även kunna pela med rören, rengöra och underhålla utan att påverka mer än en balja i taget. Sumpen måste bli lite större eftersom den ska rymma vattnet från 2 akvarier när returpumparna stängs av, och returkamaren större för att få plats med 2 returpumpar.

Där finns inga problem. Men...

Det blir attans långa rör från "kvällens bygge" till sumpen. Med tanke på det, så se till så att röret från akvariet till sumpen lutar mot sumpen, och kör på ett grövre rör. För returpumpens anslutning bör inte ett horisontellt rör vara ett problem, men jag hade nog kört ett grövre rör där med för att underlätta för pumpen, och får ut så högt flöde som möjligt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Havre! Jag har bara väntat på den komentaren :smiley20: Men just nu är det kuben som gäller (den har jag ju hemma) större burk får komma när ekonomin blir stabilare, då kanske måtten växer lite.

Björn, det är just så jag tänkt. Bara gemensam sump som burkarna rinner ner i, då får jag en större skummare och kanske en reaktor i framtiden.

Lilla kuben kommer gå med en luftskummare nu då jag har en som passar bra in i bakre facket.

Skulle vilja se mer alternativ på hur folk har löst det med sump (rördragning mm) så finns det någon norr om stockholm som kan tänkas vilja få besök under någon kväll kan du väl skicka ett PM el ett sms 070-273 40 17

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här dagen blev ju bättre än jag trodde! Inte nog med att golvet blev färdig kaklat, utan jag han även med ett besök hemma hos Havre och fick se hans jättefina kar. Fick lite nya idér om sumpen och även nya kunskaper om mantisräkor :)

Är fortfarande imponerad över att man kan ställa en enkel fråga om att få komma och titta på någons kar/teknik och tre timmar senare står man hemma hos en främmande person och diskuterar akvarium! Saltvattensguiden har en unik ödmjukhet som inte många andra forum har, och framförallt stort tack för titten Thomas.

Visar en bild på karet oxå

post-2847-14468916567266_thumb.jpg

post-2847-14468916567449_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ha, då var det bara att städa kvar då.

Blev en lång dag igår, ägnade mycket tid åt karet medans bänken torkade.

Stort tack till grabbarna på Triton som fixade fram rördelar som min stackars mamma fick åka och hämta, att ni dessutom bjussade på kopplingarna bara för att dom var "lite använda" var fantastiskt! Det blev förövrigt kanon bra!

Borrade för returen genom två lager glas, läskigt.

Nu skulle jag bara behöva en belysning, hade tänkt 150W Mh + 2 x 24W Blårör (combi armatur)

men degen tog slut under renoveringen så det får bli EN 15W T8 sötvattensarmatur :(

Känns jäkligt surt, hade planerat att åka och införskaffa armatur och sten under mån-tis, men ett bygge måste skitasig någonstans och det kanske bara var tur att min kalkyl inte höll (dom gör ändå aldrig det när man väl kommer till zooaffären)

Bilder under byggets slutfas:

post-2847-14468916612687_thumb.jpg

post-2847-14468916613113_thumb.jpg

post-2847-14468916613406_thumb.jpg

post-2847-14468916613642_thumb.jpg

post-2847-14468916613875_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har det gått ett tag…

Jo, frugan blev väldigt nöjd och karet får stå kvar!

Rummet blev en kompromiss och dottern älskar det, kan leka hur mycket som helst.

post-2847-14468916837183_thumb.jpg

Köpte mer ny LS för 12dgr sedan och armaturen kom upp häromdagen, så nu ska det bara ligga och gotta till sig.

post-2847-14468916837369_thumb.jpg

Någon som vill ha en mantis? Vi har blivit lite kompisar, sitter och kör “arga leken” på kvällarna, rör jag på mig så gömmer den sig…

post-2847-14468916837534_thumb.jpg

Nu längtar jag efter att få börja bygga sump, ska bara ta bort en oljetank på 3kubik så börjar nästa steg i bygget.

Hälsn Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vill ha en mantis? Vi har blivit lite kompisar, sitter och kör “arga leken” på kvällarna, rör jag på mig så gömmer den sig…

[ATTACH]30663[/ATTACH]

jag vill ha den om du ska göra dig av me den men frågan är bara hur jag ska få den upp till umeå haha

karet ser fint ut, ska bli skoj att se hur det tar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är välkommen ner och hämta den Blaze ;) Vad gör man inte för sina djur...?

Den får bo i sin håla så länge, känns bra att man kan ha uppsikt över den. Och är någon intresserad så är det bara att komma över med lite fraggar så blir det ett bra byte.

Nu ska jag åka och hämta sump !!!!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...