Gå till innehåll

Sjöhästar ?


ellizen

Rekommenderade inlägg

Är ny här på forumet och tänkte fråga er andra lite om just sjöhästar. Såg att det var ett par här som har haft/har sådana.

Jag har försökt läsa på så mycket som möjligt om dom men informationen är väldigt olika beroende på vart man läser.

De frågor jag inte riktigt hittat svar på är:

1. Hur stort akvarium vill dom ha? (Jag tänkte mig 2-3 st i början och av normal strlk)

2. Vilken sort ska man börja med? Har inte haft sjöhästar förut.

3. Som jag förstått ska de ha mkt levande sten, vad mer vill dom ha för "inredning"? Ge gärna tips på växter osv som de vill ha.

4. Bra böcker/hemsidor/övrigt där det finns bra information? Gärna på svenska

5. Vad för skummare ska man ha? Har kollat lite på Aqua Medic och Deltecs MCE-serie. Vill inte gärna ha någon som är svindyr. Tips?

6. Som jag förstått vill de ha ganska stillastående vatten, ingen pump då utan räcker med skummare?

7. Belysning? Vad ska de ha?

8. Annat viktigt att tänka på

Mycket frågor som sagt. Skulle bli väldigt tacksam om någon kunde svara på detta. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du går in på sök funktionen här på forumet och söker på sjöhästar så får du fram mycket matnyttigt.

Som jag har förståt det så är både irene M och lars H kunniga på ämnet!

Jag har läst de forumtrådarna jag hittat om sjöhästar här. Så mkt info har jag fått. Men man kan ju aldrig vara nog påläst. Det kommer dröja åtminstone 6-8 månader innan det blir tal om några hästar men jag vill läsa på och lära mig massor innan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt hålla karet ganska "rent" från andra fiskar. Några turbosniglar, pepparmintsräkor och en lite spotted mandarin är väl tänkt.

Som jag förstått ska det gå alldeles utmärkt :)

Lite macroalger och nån snäll korall kommer väl att få flytta in oxå.

Har läst att det är en del som skaffar sjöhästar i rätt små kar. Mitt tänkta kar är på 60 liter och borde således fungera rätt bra till 2 hästar?

Om allt går som det ska med ekonomin osv så blir det till att inhandla ett clownhotell i slutet av månaden och starta upp med lite sand + LS. Sedan kommer perioden med att stabilisera allt och lära sig hur allt ska skötas. När man känner att man har lite mer kött på benen kommer hästarna att få flytta in.

Fortfarande ingen som kan tipsa om en sjöhästart som är bra att skaffa som förstagångs-häst? Har läst på lite om de olika arterna och blivit lite intresserad av bla Reidi och Erectus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En idé är att starta med ett par enkla mindre fiskar och driva karet ett tag så du får lite kunskap och känsla för att driva ett kar. Sen säljer du av fiskarna och införskaffar sjöhästar när du känner att det funkar bra.

60 liter funkar, men det är gränsfall litet och det är lättare att få större variationer på vattenvärden i en mindre tank . Ett 130 liters RSM skulle jag rekomendera. Sist jag var på triton så hade dom ett demoex till bra pris.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett clownhotell på 60 liter som fungerar väldigt väl för 2 sjöhästar. Hör du med Irene, så menar hon på att cirka 100l är minimum för 2 hästar. Jag tror det hänger mest på hur du vill engagera dig i ditt sjöhästkar. Är du beredd på att byta 10% vatten varje vecka, mata lagom etc, pilla, plocka och kolla en hel del, då ansers jag att 60 l funkar väl som sjöhästkar. Dock, om jag skulle starta upp idag, då skulle jag köpa ett kar typ den 100l kub som Triton har. Tror saltvattenslivet med sjöhästar skulle vara lite enklare då.

Jag har Hippocampus Reidi från Triton, som visat sig tåliga och enkla att sköta. Jag får kull på kull av föl som jag lämnar till Irene för uppfödning.

Hälsn Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gula reidi i ett 120 liters som funkar bra. Skillnaden mot att ha fiskar är väl just att man har mindre cirkulation, och att man helst matar 2ggr/ dag. Mina ynglar också av sig och dom största fölen är ca 3månader gamla nu.

Jag har dock ingen erfarenhet av andra typer av sjöhästar , så jag har inte så myckett att jämföra med.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att höra att det funkar för er :)

Jag tänkte kanske prova lite längre fram. Har även pratat med korallfisken och de var villiga att ta över fölen senare om det skulle bli några då jag bara vill ha max 2 st i detta kar. Vem vet, det kanske blir fler och större kar i framtiden ;) Ska bara flytta till större lägenhet då (vi bor 2 pers på 30 kvm idag).

Om inte annat finns det ju dvärgar? Men de verkar (efter att jag läst lite) svårare att ha? Nån som kan säga om detta är sant eller inte?

Jag har räknat med att jag komemr få byta ca 10% vatten varje vecka, mata rätt ofta och att det blir mycket pyssel. Men det är ju det som är charmen i det hela. Annars skulle man väl köpa sig en fin tavla istället. Jag pluggar så är endast borta ett par timmar i veckan hemifrån. Resten pluggar jag hemifrån så tiden finns allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Just det! Jag hade helt glömt informationen på hemsidan. Tyvärr har hemsidan inte uppdaterats sedan 26:e december 2003 och är inte längre helt korrekt! Vi håller på för fullt och jobbar med den men det verkar aldrig bli klart. Förutom de råd du får på seahorse.org gäller ju ibland andra rekommendationer inom EU (än i USA,) det måste man alltid komma ihåg.

Vad gäller clownhotellet är det ju inte heller ett kavarium på 60 liter. Det är 58 liter och en del av detta fösvinner väl i filterdelen? Ska du dessutom ha levande sten mm blir det inte mycket yta kvar för sjöhästarna att hålla sig syselsätta med bla att söka föda. Till detta bör du även beakta de olika sorternas sjöhästars speciella behov beroende på den miljö de ursprungligen kommer från.

Eftersom att du tydligen inte litar på mina råd kan jag bara rekommendera dig att logga in på seahorse.org´s forum där du kommer att få alla hjälp och mer uppdaterad info än det som står på hemsidan.

MVH. Irene

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...
Jag har ett clownhotell på 60 liter som fungerar väldigt väl för 2 sjöhästar. Hör du med Irene, så menar hon på att cirka 100l är minimum för 2 hästar. Jag tror det hänger mest på hur du vill engagera dig i ditt sjöhästkar. Är du beredd på att byta 10% vatten varje vecka, mata lagom etc, pilla, plocka och kolla en hel del, då ansers jag att 60 l funkar väl som sjöhästkar. Dock, om jag skulle starta upp idag, då skulle jag köpa ett kar typ den 100l kub som Triton har. Tror saltvattenslivet med sjöhästar skulle vara lite enklare då.

Jag har Hippocampus Reidi från Triton, som visat sig tåliga och enkla att sköta. Jag får kull på kull av föl som jag lämnar till Irene för uppfödning.

Hälsn Lars

Hejsan

Låter jätteintressant ja är intresserad att börja med sjöhästar skulle du tänka dej att sälja till mej??

MVH/Lina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla ni som är intresserade av sjöhästar är välkomna till Linköpings akvarieförening den 10 maj 2010.

Irene M. kommer till oss och berättar allt vad man bör veta om sjöhästar!

Räkna med mig! :)

Var där sist ni hade seminarie och det var intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...