Gå till innehåll

Wavebox-optimerat akvarium


Jaken

Rekommenderade inlägg

Planerar köpa ett nytt kar och vill bygga karet, eller rättare sagt avrinningen så att det är optimalt för att använda wavebox. Då vattennivån är jämnast i mitten av karet planerar jag sätta ytavrinningen där för att undvika skvalpande.

Men, jag vill inte ha en ful avrinningsbox mitt i akvariet utan vill lösa det på annat sätt och vill gärna få förslag på hur jag löser det bäst.

  1. Är det bäst att bygga ett kar med dubbla bakrutor och på så sätt få ytavrinning längs hela.
  2. Eller ska jag kanske göra bakrutan lite lägre och bygga en låda som hänger ut längs med hela?
  3. Kanske räcker det till och med att borra ett hål i bakrutan?

Tips erfarenheter och nyttiga länkar till hur andra löst det hela mottages varmt.

Måttet på akvariet är tänkt att bli någonstans 140*70*55 (Bxdxh)

Från Tunzes hemsida.

0713a562d8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, jag vill inte ha en box i akvariet.

Det jag menade var egentligen att ju mer man vinklar sidorna på boxen desto mindre måste det ju synas det att det är en box överhuvudtaget. Drar man det till sin extrem får man ju iof ditt första alternativ med dubbla bakrutor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade haft en wavebox och inte velat ha en låda i karet så hade jag kört med en genomföring direkt i rutan, sedan fritt fall ner till en rörförminskning ner i sumpen. Ett insugsskydd är såklart ett måste och jag hade även satt en nivåavkännare i sumpen som brutit returpumpen ifall nivån hade sjunkit under en viss nivå, om tex en snäcka eller död fisk hade satt sig för insuget.

Annars hade man kunnat göra genomföringen som vanligt i karet, men klätt in röret med LS, typ revpelare och sedan satt en tratt längst upp för att skydda inloppet något, allt inbyggt i LS så man inte ser vad det egentligen är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog funderat på något sånt här, men det kanske var det du menade att du inte ville ha.

Ovanifrån alltså.

[ATTACH]29376[/ATTACH]

Exakt så som jag har det i min nuvarande 250liters burk ( som är till salu ) .. Kör dock inte med wavebox men bra flöde från båda sidorna av karet och den sväljer fint..

Rekommenderar det starkt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ny ide, att inte försöka slippa box utan bara att få boxen att se relativt snygg ut. borde man inte kunna göra en box av en BTN-modul, om man dessutom borrar i bakrutan istället för botten behöver den ju inte bli så stor.

post-3383-14468916619826_thumb.gif

Det röda är borrhålet i bakrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Nu är jag tillbaka på banan igen och skall äntligen beställa ett nytt kar. Sen är det frågan med ytavrinningen...

Hur mycket erfarenhet finns det av Coast to Coast boxar här på forumet. Det finns mycket att läsa på utlänska forum, men finns det praktisk erfarenhet här på hemmaplan? Skulle gärna satsa på en sådan lösning men tycker att en stor ful box inne i karet känns uteslutet. Går den att modifiera på ett smart sätt?

(Coast to Coast = ytavrinning längs hela baksidan)

länk till bildkälla

back-wide_500x375.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spana in JustJonnys kar. Han har ju byggt exakt som på bilden ovan men med boxen på baksidan med ett urfräst avlångt hål i bakrutan. Älskar den idén då jag själv har en Wavebox liggandes i garderoben.

Absolut nått att efterlikna den dagen det blir dax för nytt kar.

Enda nackdelen med en sådan lösning är väl att karet måste stå någon dm från väggen och inte "dikt mot".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om denna varianten?

Ritade i Sketchup (första gången)

Notera att sidoruterna är djupare än bottenrutan. En snygg coast to coast box som titter på utsidan. Dessutom döljer sidorutorna rören ner. Rörkonstruktionen ner blir självklart en eller två durso.

åsikter?

post-839-14468917364806_thumb.jpg

post-839-14468917364899_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart å ganska snygg lösning....

Om du ändå håller på och skissar kanske du ev skulle fundera på att bygga en integrerad wavebox (såvida du inte redan äger en sådan).

Dvs ett hål i sidan och en glasbox i samma storlek som en wavebox, monterad på utsidan av karet. På så vis skulle du enkelt å billigt få till en wavebox. Särskillt om du redan råkar äka en Tunze Stream 6100 och har kunskap att knåpa ihop en egen liten styrbox.

Vet du på förhand hur inredningen skall se ut så är måste ju detta vara en kanonlösning då man slipper en stor ful box i karet (den är trots allt rätt stor...tom i vårat 800L-kar).

En lösning jag själv funderat på, men som kräver att man har nånting som döljer boxen på karet. Kanske ett skåp, eller varför inte en stor växt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på precis med samma idé för karet i min planeringstråd, om det blir så att karet inte blir en rumsavdelare som först planerades. Och har kommit trill samma lösning som den bästa för en osynlig ytavrinning..

Eriks idé känns ju klockren att man ha en box i utrymmet som blir bakom till att ha en självbyggd vågmaskin....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar onödigt krångligt, skulle ju se exakt likadant ut om man sänkte ner "boxbottnen" ner till akvariebottnen, så att det vart ett standardkar med en "avdelningsruta".

Nackdelen måste väl vara det att man måste ha ännu en bakruta...å glas är inte direkt billigt i dagsläget...Minns jag inte helt galet så kan en bakruta med lite storlek å 10-12mm kosta bortåt 1500-2000kr. Det blir lite pengar...

Kanske finns andra anlednignar oxå...men inte som jag kommerpå just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spana in JustJonnys kar. Han har ju byggt exakt som på bilden ovan men med boxen på baksidan med ett urfräst avlångt hål i bakrutan.

spanar för fullt, tyvärr äger jag inte samma verktygsarsenal som johnny

Verkar onödigt krångligt, skulle ju se exakt likadant ut om man sänkte ner "boxbottnen" ner till akvariebottnen, så att det vart ett standardkar med en "avdelningsruta".

Helt, rätt. Men jag får inte samma glaskostnad + att jag får inte lika svårt att hålla rent som i ett djupt smalt fack.

Smart å ganska snygg lösning....

Om du ändå håller på och skissar kanske du ev skulle fundera på att bygga en integrerad wavebox (såvida du inte redan äger en sådan).

Dvs ett hål i sidan och en glasbox i samma storlek som en wavebox, monterad på utsidan av karet. På så vis skulle du enkelt å billigt få till en wavebox. Särskillt om du redan råkar äka en Tunze Stream 6100 och har kunskap att knåpa ihop en egen liten styrbox.

Det där var jäkligt elakt!!! Nu måste jag fundera ännu mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du missförstod, du måste ha vågmaskinen på kortsidan.

Jag håller med dig där...men har oxå funderat lite i om så verkligen måste vara fallet?

Jag kan ha fel, men skulle det inte vara möjligt att montera en 90 eller 45-graders pvc-böj på utblåset, och montera den på baksidan?

Poängen är ju att en viss mängd vatten pumpas med en viss frekvens i intervall åt ett och samma håll.

Kan mycket väl ha fel här, men tanken har slagit mig ett antal gånger. Hade det varit möjligt hade det underlättat byggandet av ett vågakvarium avsevärt. Särskilt vad gäller design!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte ens att det är nödvändigt att rikta om utblåset, eller ens att placera den i en hörna, skulle vilja hävda att man kan placera en wavebox varsomhelst i ett akvarium och få det att funka.

En wavebox gör ju i första hand skillnad genom att flytta vatten från inuti boxen till utanför boxen, i takt med karets resonansfrekvens (här spelar riktningen ingen roll), i andra hand så ger själva strålen lite extra rörelse precis som en vanlig streamer (i det här avseendet förlorar man på att rikta den fel).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast man vill ju ha rörelsen från sida till sida. Monteras boxen på bakruta med utblåset framåt så blir ju vågen från bakruta till framruta. Eller fattar jag fel?

Nej, utblåsets riktning har ingenting med vågens riktning att göra.

Vågen skapas av att pumpen i boxen flyttar vatten från inuti boxen till utanför boxen i takt med vågens frekvens, sk egenfrekvens. Waveboxen gör alltså samma sak som någon som knuffar på en gunga, tack vare gungans egensvängning så behöver man bara ta i väldigt lite för att gungan ska fortsätta gunga lika högt.

Det lilla blåset frammåt (ett par liter som rör sig frammåt) är rätt obetydligt i jämförelse med vågen som gungar från höger till vänster (ett par hundra liter som rör sig fram och tillbaka), däremot är det just det den lilla mängden vatten som knuffas ut från boxen som är den lilla knuffen som behövs för att vågen inte ska dö ut.

Hoppas jag lyckades göra det tydligare den här gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju enklare än de flesta tror, precis som mano säger så behöver den inte ens vara riktad emot motsatt sida. Däremot kan du inte placera den i mitten av karet, då den våg vi försöker skapa har sin nod i mitten, för att få det fungera med ett utlopp i mitten så krävs en våg med halva våglängden, och dubbla frekvensen. Det enda som vågboxen gör är att först skapa ett lågtryck när den fyller boxen, och sen ett högtryck när den pumpar ut vattnet, om detta görs i resonans med karets egenfrekvens (resonansfrekvens) så kommer det att bildas en våg i karet. Att vågen skapas först med längden av karet beror endast på att den har en längre sida och därför en lägre egenfrekvens. Så jag kan inte se att riktningen på utloppet ska ha någon stor inverkan på vågen, det handlar bara om låg och högtryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag 100% med i allt...men jag förstår att ni har helt rätt. Men vad jag då undrar är om det oavsett utblåsets riktning går att montera boxen på baksidan av karet (med pumpen riktad fram mot framrutan) och endå få en våg som går längs med långsidorna.

Förstår jag det hela rätt så är det så att oavsett var waveboxen sitter, och åt vilket håll den är monterad, så kommer vågen att gå i karets längdriktning. Är den placerad på kortsidan med utblås längsmed karet så krävs en mindre kraft än om man monterar den på andra sätt...men slutresultatet blir detsamma. Korrekt uppfattat???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag 100% med i allt...men jag förstår att ni har helt rätt. Men vad jag då undrar är om det oavsett utblåsets riktning går att montera boxen på baksidan av karet (med pumpen riktad fram mot framrutan) och endå få en våg som går längs med långsidorna.

Förstår jag det hela rätt så är det så att oavsett var waveboxen sitter, och åt vilket håll den är monterad, så kommer vågen att gå i karets längdriktning. Är den placerad på kortsidan med utblås längsmed karet så krävs en mindre kraft än om man monterar den på andra sätt...men slutresultatet blir detsamma. Korrekt uppfattat???

Oavsett var waveboxen sitter och åt vilket håll den är monterad så kan man ställa in en frekvens sådan att vågen kommer att gå i karets längdriktning, förutsatt att frekvensinställningen på waveboxkontrollern inte har några begränsningar (max/minfrekvens).

Någon mer kraft behövs inte för att man inte monterar den i rätt riktning för att upprätthålla samma våg, däremot så riktar man om just utblåset som även det ger vattenrörelse (OBS inte samma sak som vågrörelse), den vattenrörelsen kan det nog finnas fördelar att rikta in mot mitten av karet istället för bara in i framrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det öppnade ju genast en massa möjligheter att skapa ett kar med CTC och samtidigt ha en inbyggd, "osynlig" wavebox. Lägger man därtill en kraftig retur med varierat flöde (typ squid eller oceanmotion) så behöver man inte ha några synliga apparater i karet över huvud taget...men nu börjar idéerna kosta kosing hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ha fel, men skulle det inte vara möjligt att montera en 90 eller 45-graders pvc-böj på utblåset, och montera den på baksidan?

Poängen är ju att en viss mängd vatten pumpas med en viss frekvens i intervall åt ett och samma håll.

Kan mycket väl ha fel här, men tanken har slagit mig ett antal gånger. Hade det varit möjligt hade det underlättat byggandet av ett vågakvarium avsevärt. Särskilt vad gäller design!

Ställde frågan på Reefcentral och fick svar från mr Tuze skälv (Roger) att det funkar tyvärr inte. Var inne på att sätta en wavebox i mitt percula 90kar och leda ut vattnet med en 90 graders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...