GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Planerar köpa ett nytt kar och vill bygga karet, eller rÀttare sagt avrinningen sÄ att det Àr optimalt för att anvÀnda wavebox. DÄ vattennivÄn Àr jÀmnast i mitten av karet planerar jag sÀtta ytavrinningen dÀr för att undvika skvalpande.

Men, jag vill inte ha en ful avrinningsbox mitt i akvariet utan vill lösa det pÄ annat sÀtt och vill gÀrna fÄ förslag pÄ hur jag löser det bÀst.

1. Är det bĂ€st att bygga ett kar med dubbla bakrutor och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„ ytavrinning lĂ€ngs hela.
  2. Eller ska jag kanske göra bakrutan lite lÀgre och bygga en lÄda som hÀnger ut lÀngs med hela?
  3. Kanske rÀcker det till och med att borra ett hÄl i bakrutan?

Tips erfarenheter och nyttiga lÀnkar till hur andra löst det hela mottages varmt.

MÄttet pÄ akvariet Àr tÀnkt att bli nÄgonstans 140*70*55 (Bxdxh)

FrÄn Tunzes hemsida.

0713a562d8.jpg

Postat
Precis, jag vill inte ha en box i akvariet.

Det jag menade var egentligen att ju mer man vinklar sidorna pÄ boxen desto mindre mÄste det ju synas det att det Àr en box överhuvudtaget. Drar man det till sin extrem fÄr man ju iof ditt första alternativ med dubbla bakrutor.

Postat

Om jag hade haft en wavebox och inte velat ha en lÄda i karet sÄ hade jag kört med en genomföring direkt i rutan, sedan fritt fall ner till en rörförminskning ner i sumpen. Ett insugsskydd Àr sÄklart ett mÄste och jag hade Àven satt en nivÄavkÀnnare i sumpen som brutit returpumpen ifall nivÄn hade sjunkit under en viss nivÄ, om tex en snÀcka eller död fisk hade satt sig för insuget.

Annars hade man kunnat göra genomföringen som vanligt i karet, men klÀtt in röret med LS, typ revpelare och sedan satt en tratt lÀngst upp för att skydda inloppet nÄgot, allt inbyggt i LS sÄ man inte ser vad det egentligen Àr.

Postat
Jag hade nog funderat pÄ nÄgot sÄnt hÀr, men det kanske var det du menade att du inte ville ha.

OvanifrÄn alltsÄ.

[ATTACH]29376[/ATTACH]

Exakt sÄ som jag har det i min nuvarande 250liters burk ( som Àr till salu ) .. Kör dock inte med wavebox men bra flöde frÄn bÄda sidorna av karet och den svÀljer fint..

Rekommenderar det starkt..

Postat

En ny ide, att inte försöka slippa box utan bara att fÄ boxen att se relativt snygg ut. borde man inte kunna göra en box av en BTN-modul, om man dessutom borrar i bakrutan istÀllet för botten behöver den ju inte bli sÄ stor.

post-3383-14468916619826_thumb.gif

Det röda Àr borrhÄlet i bakrutan.

• 4 mĂ„nader senare...
Postat

Nu Àr jag tillbaka pÄ banan igen och skall Àntligen bestÀlla ett nytt kar. Sen Àr det frÄgan med ytavrinningen...

Hur mycket erfarenhet finns det av Coast to Coast boxar hÀr pÄ forumet. Det finns mycket att lÀsa pÄ utlÀnska forum, men finns det praktisk erfarenhet hÀr pÄ hemmaplan? Skulle gÀrna satsa pÄ en sÄdan lösning men tycker att en stor ful box inne i karet kÀnns uteslutet. GÄr den att modifiera pÄ ett smart sÀtt?

(Coast to Coast = ytavrinning lÀngs hela baksidan)

lÀnk till bildkÀlla

back-wide_500x375.jpg

Postat

Spana in JustJonnys kar. Han har ju byggt exakt som pĂ„ bilden ovan men med boxen pĂ„ baksidan med ett urfrĂ€st avlĂ„ngt hĂ„l i bakrutan. Älskar den idĂ©n dĂ„ jag sjĂ€lv har en Wavebox liggandes i garderoben.

Absolut nÄtt att efterlikna den dagen det blir dax för nytt kar.

Enda nackdelen med en sÄdan lösning Àr vÀl att karet mÄste stÄ nÄgon dm frÄn vÀggen och inte "dikt mot".

Postat

Vad tror ni om denna varianten?

Ritade i Sketchup (första gÄngen)

Notera att sidoruterna Àr djupare Àn bottenrutan. En snygg coast to coast box som titter pÄ utsidan. Dessutom döljer sidorutorna rören ner. Rörkonstruktionen ner blir sjÀlvklart en eller tvÄ durso.

Äsikter?

post-839-14468917364806_thumb.jpg

post-839-14468917364899_thumb.jpg

Postat

Verkar onödigt krÄngligt, skulle ju se exakt likadant ut om man sÀnkte ner "boxbottnen" ner till akvariebottnen, sÄ att det vart ett standardkar med en "avdelningsruta".

Postat

Smart Ä ganska snygg lösning....

Om du ÀndÄ hÄller pÄ och skissar kanske du ev skulle fundera pÄ att bygga en integrerad wavebox (sÄvida du inte redan Àger en sÄdan).

Dvs ett hÄl i sidan och en glasbox i samma storlek som en wavebox, monterad pÄ utsidan av karet. PÄ sÄ vis skulle du enkelt Ä billigt fÄ till en wavebox. SÀrskillt om du redan rÄkar Àka en Tunze Stream 6100 och har kunskap att knÄpa ihop en egen liten styrbox.

Vet du pÄ förhand hur inredningen skall se ut sÄ Àr mÄste ju detta vara en kanonlösning dÄ man slipper en stor ful box i karet (den Àr trots allt rÀtt stor...tom i vÄrat 800L-kar).

En lösning jag sjÀlv funderat pÄ, men som krÀver att man har nÄnting som döljer boxen pÄ karet. Kanske ett skÄp, eller varför inte en stor vÀxt?

Postat

Jag hÄller pÄ precis med samma idé för karet i min planeringstrÄd, om det blir sÄ att karet inte blir en rumsavdelare som först planerades. Och har kommit trill samma lösning som den bÀsta för en osynlig ytavrinning..

Eriks idé kÀnns ju klockren att man ha en box i utrymmet som blir bakom till att ha en sjÀlvbyggd vÄgmaskin....

Postat
Verkar onödigt krÄngligt, skulle ju se exakt likadant ut om man sÀnkte ner "boxbottnen" ner till akvariebottnen, sÄ att det vart ett standardkar med en "avdelningsruta".

Nackdelen mÄste vÀl vara det att man mÄste ha Ànnu en bakruta...Ä glas Àr inte direkt billigt i dagslÀget...Minns jag inte helt galet sÄ kan en bakruta med lite storlek Ä 10-12mm kosta bortÄt 1500-2000kr. Det blir lite pengar...

Kanske finns andra anlednignar oxÄ...men inte som jag kommerpÄ just nu.

Postat
Spana in JustJonnys kar. Han har ju byggt exakt som pÄ bilden ovan men med boxen pÄ baksidan med ett urfrÀst avlÄngt hÄl i bakrutan.

spanar för fullt, tyvÀrr Àger jag inte samma verktygsarsenal som johnny

Helt, rÀtt. Men jag fÄr inte samma glaskostnad + att jag fÄr inte lika svÄrt att hÄlla rent som i ett djupt smalt fack.

Smart Ä ganska snygg lösning....

Om du ÀndÄ hÄller pÄ och skissar kanske du ev skulle fundera pÄ att bygga en integrerad wavebox (sÄvida du inte redan Àger en sÄdan).

Dvs ett hÄl i sidan och en glasbox i samma storlek som en wavebox, monterad pÄ utsidan av karet. PÄ sÄ vis skulle du enkelt Ä billigt fÄ till en wavebox. SÀrskillt om du redan rÄkar Àka en Tunze Stream 6100 och har kunskap att knÄpa ihop en egen liten styrbox.

Det dÀr var jÀkligt elakt!!! Nu mÄste jag fundera Ànnu mer.

Postat
Eriks idé kÀnns ju klockren att man ha en box i utrymmet som blir bakom till att ha en sjÀlvbyggd vÄgmaskin....

Jag tror du missförstod, du mÄste ha vÄgmaskinen pÄ kortsidan.

Postat
Jag tror du missförstod, du mÄste ha vÄgmaskinen pÄ kortsidan.

Jag hÄller med dig dÀr...men har oxÄ funderat lite i om sÄ verkligen mÄste vara fallet?

Jag kan ha fel, men skulle det inte vara möjligt att montera en 90 eller 45-graders pvc-böj pÄ utblÄset, och montera den pÄ baksidan?

PoÀngen Àr ju att en viss mÀngd vatten pumpas med en viss frekvens i intervall Ät ett och samma hÄll.

Kan mycket vÀl ha fel hÀr, men tanken har slagit mig ett antal gÄnger. Hade det varit möjligt hade det underlÀttat byggandet av ett vÄgakvarium avsevÀrt. SÀrskilt vad gÀller design!

Postat

Jag tror inte ens att det Àr nödvÀndigt att rikta om utblÄset, eller ens att placera den i en hörna, skulle vilja hÀvda att man kan placera en wavebox varsomhelst i ett akvarium och fÄ det att funka.

En wavebox gör ju i första hand skillnad genom att flytta vatten frÄn inuti boxen till utanför boxen, i takt med karets resonansfrekvens (hÀr spelar riktningen ingen roll), i andra hand sÄ ger sjÀlva strÄlen lite extra rörelse precis som en vanlig streamer (i det hÀr avseendet förlorar man pÄ att rikta den fel).

Postat

Fast man vill ju ha rörelsen frÄn sida till sida. Monteras boxen pÄ bakruta med utblÄset framÄt sÄ blir ju vÄgen frÄn bakruta till framruta. Eller fattar jag fel?

Postat
Fast man vill ju ha rörelsen frÄn sida till sida. Monteras boxen pÄ bakruta med utblÄset framÄt sÄ blir ju vÄgen frÄn bakruta till framruta. Eller fattar jag fel?

Nej, utblÄsets riktning har ingenting med vÄgens riktning att göra.

VÄgen skapas av att pumpen i boxen flyttar vatten frÄn inuti boxen till utanför boxen i takt med vÄgens frekvens, sk egenfrekvens. Waveboxen gör alltsÄ samma sak som nÄgon som knuffar pÄ en gunga, tack vare gungans egensvÀngning sÄ behöver man bara ta i vÀldigt lite för att gungan ska fortsÀtta gunga lika högt.

Det lilla blÄset frammÄt (ett par liter som rör sig frammÄt) Àr rÀtt obetydligt i jÀmförelse med vÄgen som gungar frÄn höger till vÀnster (ett par hundra liter som rör sig fram och tillbaka), dÀremot Àr det just det den lilla mÀngden vatten som knuffas ut frÄn boxen som Àr den lilla knuffen som behövs för att vÄgen inte ska dö ut.

Hoppas jag lyckades göra det tydligare den hÀr gÄngen.

Postat

Det Àr ju enklare Àn de flesta tror, precis som mano sÀger sÄ behöver den inte ens vara riktad emot motsatt sida. DÀremot kan du inte placera den i mitten av karet, dÄ den vÄg vi försöker skapa har sin nod i mitten, för att fÄ det fungera med ett utlopp i mitten sÄ krÀvs en vÄg med halva vÄglÀngden, och dubbla frekvensen. Det enda som vÄgboxen gör Àr att först skapa ett lÄgtryck nÀr den fyller boxen, och sen ett högtryck nÀr den pumpar ut vattnet, om detta görs i resonans med karets egenfrekvens (resonansfrekvens) sÄ kommer det att bildas en vÄg i karet. Att vÄgen skapas först med lÀngden av karet beror endast pÄ att den har en lÀngre sida och dÀrför en lÀgre egenfrekvens. SÄ jag kan inte se att riktningen pÄ utloppet ska ha nÄgon stor inverkan pÄ vÄgen, det handlar bara om lÄg och högtryck.

Postat

Jag vet inte om jag 100% med i allt...men jag förstÄr att ni har helt rÀtt. Men vad jag dÄ undrar Àr om det oavsett utblÄsets riktning gÄr att montera boxen pÄ baksidan av karet (med pumpen riktad fram mot framrutan) och endÄ fÄ en vÄg som gÄr lÀngs med lÄngsidorna.

FörstĂ„r jag det hela rĂ€tt sĂ„ Ă€r det sĂ„ att oavsett var waveboxen sitter, och Ă„t vilket hĂ„ll den Ă€r monterad, sĂ„ kommer vĂ„gen att gĂ„ i karets lĂ€ngdriktning. Är den placerad pĂ„ kortsidan med utblĂ„s lĂ€ngsmed karet sĂ„ krĂ€vs en mindre kraft Ă€n om man monterar den pĂ„ andra sĂ€tt...men slutresultatet blir detsamma. Korrekt uppfattat???

Postat
Jag vet inte om jag 100% med i allt...men jag förstÄr att ni har helt rÀtt. Men vad jag dÄ undrar Àr om det oavsett utblÄsets riktning gÄr att montera boxen pÄ baksidan av karet (med pumpen riktad fram mot framrutan) och endÄ fÄ en vÄg som gÄr lÀngs med lÄngsidorna.

FörstĂ„r jag det hela rĂ€tt sĂ„ Ă€r det sĂ„ att oavsett var waveboxen sitter, och Ă„t vilket hĂ„ll den Ă€r monterad, sĂ„ kommer vĂ„gen att gĂ„ i karets lĂ€ngdriktning. Är den placerad pĂ„ kortsidan med utblĂ„s lĂ€ngsmed karet sĂ„ krĂ€vs en mindre kraft Ă€n om man monterar den pĂ„ andra sĂ€tt...men slutresultatet blir detsamma. Korrekt uppfattat???

Oavsett var waveboxen sitter och Ät vilket hÄll den Àr monterad sÄ kan man stÀlla in en frekvens sÄdan att vÄgen kommer att gÄ i karets lÀngdriktning, förutsatt att frekvensinstÀllningen pÄ waveboxkontrollern inte har nÄgra begrÀnsningar (max/minfrekvens).

NÄgon mer kraft behövs inte för att man inte monterar den i rÀtt riktning för att upprÀtthÄlla samma vÄg, dÀremot sÄ riktar man om just utblÄset som Àven det ger vattenrörelse (OBS inte samma sak som vÄgrörelse), den vattenrörelsen kan det nog finnas fördelar att rikta in mot mitten av karet istÀllet för bara in i framrutan.

Postat

Det öppnade ju genast en massa möjligheter att skapa ett kar med CTC och samtidigt ha en inbyggd, "osynlig" wavebox. LÀgger man dÀrtill en kraftig retur med varierat flöde (typ squid eller oceanmotion) sÄ behöver man inte ha nÄgra synliga apparater i karet över huvud taget...men nu börjar idéerna kosta kosing hehe

Postat

Jag kan ha fel, men skulle det inte vara möjligt att montera en 90 eller 45-graders pvc-böj pÄ utblÄset, och montera den pÄ baksidan?

PoÀngen Àr ju att en viss mÀngd vatten pumpas med en viss frekvens i intervall Ät ett och samma hÄll.

Kan mycket vÀl ha fel hÀr, men tanken har slagit mig ett antal gÄnger. Hade det varit möjligt hade det underlÀttat byggandet av ett vÄgakvarium avsevÀrt. SÀrskilt vad gÀller design!

StÀllde frÄgan pÄ Reefcentral och fick svar frÄn mr Tuze skÀlv (Roger) att det funkar tyvÀrr inte. Var inne pÄ att sÀtta en wavebox i mitt percula 90kar och leda ut vattnet med en 90 graders

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...