Gå till innehåll

Koraller dör/vitnar


Rekommenderade inlägg

Snälla. Har någon något svar?

Jag har hand om ett stort akvarium på 1300L med sumpen räknat (sump=300L).

Det har varit igång i ca 5-6 månader nu.

Alla fiskar mår toppen.

Alla mjukisar som finns mår lika bra dem.

Jag ska till akvariet efter jobbet för att ta alla prover jag kan ta, eventuellt göra ett vettenbyte på en gång om ingen säger åt mig att göra något annat.

Korallerna blir helt vita, nerifrån och upp. jag kan inte se några maskar eller liknande parasiter.

Mvh, Håkan

post-3775-14468916620253_thumb.jpg

post-3775-14468916620577_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nepp. Inget aktivt kol.

Kör bara med skummare i sumpen, massor med levande sten i sumpen, har kört med phosfatremover-kulor i sumpen ett litet tag.

Uv-c såklart.

Nivåerna kommer jag att uppdatera efter jobbet när jag får chansen. SKa även efter det ta med lite vatten till Triton imorn så de kan hjälpa mig. Extra säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga bara. Ska man inte ha aktivt kol om man har stenkoraller? Har själv lite problem med att få vissa av våra stenkoraller att trivas, kan det vara detta som felar? vi har inte så mycket teknik, bara skummare, aktivt kol, biobollar och sen så har vi ett medel som heter easy life flytande filtermedium. Allt annat i karet mår prima.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Ok. Ja, jag ska till triton imorn å de ska också ta prover på mitt vatten för säkerhets skull. Men ikväll har jag själv mätt upp följande:

Temp=27-28 grader.

pH=8,2

Ca=425ppm

Mg=1200ppm

kH=6 (med SERA-test)

kH=7,0 (med SALIFERT)

Salthalt=1,0225

Fosfat=0,03-0,1(SALIFERT-Test) ska vara för högt då

Fosfat=mindre än 0,02 (JBL) ska vara ok då

Nitrat=50ppm

Nitrit=0ppm

Så slutsatsen....

Lite hög temp i karet men det bör väl inte påverka korallerna eller?

Fosfaten är ju också hög enligt ett test men bra enligt ett annat. Svårt där.

Nitrat är ju lite väl högt eller? läser i "saltvattenskemi för dummies" och där står det "MAX 50ppm". och jag bör införskaffa ett nitratfilter. Men det rekomenderas även ett ZEOVITFILTER. Vad har man det till? Jag kör inte ens med Zeovit-metoden.

Jaja, någon annan som har råd?

Jag har i alla fall flyttat upp den korall som börjat bli vit upp mot ljuset om det skulle vara det som spökar.

Det är 8st T5:or. Ingen aning om watten men de är låååååånga. karet är 180cm långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH är ju lågt, buffra upp försiktigt till 8-9 över några dagar och även salthalten är lite låg, ta upp den till 1.025, men tycker inte det borde orsakat det där, men kan ju vara en kombination med fler saker.

Kanske höj upp salthalten först och se var KH hamnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen är 6 st T5-rör som är ca 140cm långa!

Det verkar som att det är ganska starka grejer. Ska kolla upp det närmare imorn. Står inget märke eller så men ska kolla där de är köpta.

Dessutom såg det ut som att min skummare inte gått som den ska. ozonisatorn som satt på ströp tillförseln av luft till skummaren vilket resulterade i att den inte skummat som den ska. Kan detta ha varit en faktor till att stenkorallen vitnar/dör? Har redan sen en tid tillbaka införskaffat en reglerbar luftpump som sitter före Ozonisatiorn för att ge mera luft till skummaren. Trodde att det skulle hjälpa men icke sa nicke.

Men nu skummaren den toppen tack vare att jag tagit bort ozonisatorn.

Någon som har en annan ide på hur man kan koppla på ozonet någon annanstans i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror belysningen är för klen för spserna. om jag räknat rätt så är det 80W rör och det skulle ge en total watt på 480 och på 1000L klent skelle jag säga, jag prova en sps under ca samma % belysning i mitt gamla kar och då hände samma sak.

Skulle öka på med iallafall 2 st rör till så du får 8 st kanske kan räcka men svårt o säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Laggeman! Jag är själv väldigt nöjd med aquascapeandet. Tog mig ungefär 5 timmar.

SKulle uppdatera mina värden nu efter jag fått tips från Leffe på Triton om hur jag ska dosera mina FaunaMarin-"pulver". Så efter 5 dagars fixande med dessa salter å pulver har jag nu fått följande:

pH=8,1

27 grader Celcius

Salthalt=1,024

Ca=405ppm

Mg=ca 1320ppm

kH=8,0 (salifert). Glömde mitt SERA-test hemma.

Mätte inte Nitratet då jag ska göra ett vattenbyte på lördag för att börja få ner nitratet.

Men nu känns det som mina värden är toppen!

Kanske en aning till på Ca i alla fall och Magnesium.

Samma doser för att höja Leffe?

Och har någon ett bra tips på hur jag ska räkna ut hur mycket mitt kar förbrukar?

Ska jag ta alla test en dag och samma sak en vecka efter för att kolla åtgången eller ska man mäta från dag till dag? Finns det enkla lösningar. Finns det nåt ungefärligt mått man kan gå på?

Har införskaffat en Grotech TEC III för doseringen.

Kommer nog att byta belysningen också. Korallerna verkar ha stannat upp i att vitna. Men jag flyttade upp dem till toppen så eventuellt är det pga belysningen som de vitnade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju som sagt helt på förbrukningen, men större dunk = färre blandningar. Jag kör med 5l dunkar till mitt 375 liters, dom får jag blanda till varannan månad ungefär.

Till den storleken du har så hade jag nog börjat snegla på reaktor istället, blir billigare i längden skulle jag tippa. Åtminstone när förbrukningen kommer öka med fler koraller och större tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...