Gå till innehåll

Ellizens Clownhotell 58 liter


ellizen

Rekommenderade inlägg

Bröt bort toppen på den så nu får vi vänta och se om den vågar sig ut.

Råkade ha ner montiporan på botten medan jag höll på och såg att den var rätt vit på undersidan, men det är väl kanske normalt eftersom den inte får nåt ljus på den sidan? I övrigt ser den mkt fin ut :)

Räkorna är väldigt mkt på hugget nu märker jag. Så fort man stoppar ner handen så ska de fram å putsa. Om de inte vore för att de är så snabba och framåt (de ska HOPPA på en) så hade jag nog vågat mig på en manikyr. Nu är det bara min kille som får det :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 206
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Dags för en liten uppdatering.

Fick ett par Xenia och en euphyllia idag. Tack snälla Nephrurus! :)

Känns riktigt skoj nu när det börjar hända lite saker. Ser nya saker varje dag. Nu när Xenian är i är det lite mer än räkorna som rör på sig så det är skoj att titta på. :)

Bild 1: Euphyllian precis efter sjösättning

Bild 2: Samma en timme senare

Bild 3: Helhetsbild

Bild 4: Xenian (som ser rätt hängig ut på bilden som är tagen 10 min efter sjösättning, den är mkt finare nu men nu är det mörkt så får ta ny bild imorn)

post-4334-14468916795256_thumb.jpg

post-4334-14468916795472_thumb.jpg

post-4334-14468916795682_thumb.jpg

post-4334-14468916795927_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där ser min xenia ut kort efter att timern har slagit av ljuset, inget att oror sig för.

Imorgon då ljuet är igång och det har gått en liten stund så är det säkert fult utveckald.

Min har en förmåga att vecka ut sig under natten ibland också tror det beror på ljuset i rummet.

Börja se riktigt trevligt ut nu.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där ser min xenia ut kort efter att timern har slagit av ljuset, inget att oror sig för.

Imorgon då ljuet är igång och det har gått en liten stund så är det säkert fult utveckald.

Min har en förmåga att vecka ut sig under natten ibland också tror det beror på ljuset i rummet.

Börja se riktigt trevligt ut nu.

/Nicke

Tack för dom snälla orden!

Xenian "slog ut" och blev riktigt fin bara någon timme efter att jag satt fast den. Fastsättningen var för övrigt en skräckupplevelse för en klemig tjej som jag :D Den kändes ju som en slemmig bläckfisk. Gick åt en förpackning engångshandskar och som tur var hade jag en grilltång som jag försiktigt kunde peta med. Jag hoppas att den växer fast snart så jag kan klippa bort snoddarna, ser inte så snyggt ut med massa gummi i karet :)

Funderar på någon bottensimmande fisk snart. En som kan äta lite "skit" som åker omkring på botten osv. Jag vil gärna ha en färgstark fisk. Någon som har tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att nu när du har stenkoraller i karet så bör du mäta Ca/Mg och KH så att dom inte sjunker, för när stenisarna (samt kalkalgerna) börjar växa så går Kalcium och Karbonater åt med en överraskande fart.

Sen när det gäller en bottenlevande fisk så kan jag väl säga att dom gör oftast inte det som de flesta tror/hoppas, sandvändande gobies t.ex. äter inte detrius (avfall) dom bökar i sanden för och letar efter levande räkdjur som dom äter, dom lär sig ofta att äta fryst fiskmat och så vidare också. Bara man är medveten om att "skiten" inte blir uppäten av dem utan bara utblandad i sanden och vattenpelaren (då kan skummaren skumma bort en del av det). De djur som äter detrius är ganska få och är oftast de små räkdjuren som lever i sanden och stenen (Amphipods, Copepods, Isopods) så en sandvändande fisk eller sjöstjärna kan störa balansen som uppkommer efter ett tag med räkdjuren och detrius:en (garanterat för sjöstjärnan, krävs ett gigantiskt kar för att den inte ska äta upp i princip allt levande i sanden för att sen svälta ihjäl).

Det finns även några snäckor som äter detrius, Cerithium sp. (http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+526+1159&pcatid=1159)är väl den mest kända och bästa, men den har jag aldrig sett den på KF, men om ni någonsin skulle se Cerith-snäckor i en affär så får ni gärna köpa ett gäng till mig också (betalar gärna lite extra för tjänsten).

För min del hålls sanden "ren" av de små räkdjuren tillsammans med Nassarius:arna som fungerar som sandvändare, men inte äter några levande djur så dom tar inte dom viktiga pods:en. Bara en idé... Innan jag skaffade Nassarius:arna och räkdjuren fanns i tillräckliga mängder så var sanden lite skitig men jag skötte det genom att suga ut lite på toppen av sanden (försvinner lite sand men det tycker jag det är värt) när jag byter vatten, sen så spelade jag en sandvändade goby genom att böka runt i sanden med min hemmagjorda "turkey baster" (ett plaströr som jag limmat dit en bälg ifrån en revaxör). Fungerade bra det med, men det gör jag i princip aldrig numer, men kan vara en ide att bara ta något och böka runt lite i sanden om inte din Nassarius satt någon fart än?

Ett problem som du har är väl att din sand är såpass fin att den kanske börjar flyta runt av samma kraft som krävs för att få detrius:en att flyta runt. Nar du sett några små räkdjur sanden/stenen än? Det tar ett tag innan dom sätter igång så det kräver lite tålamod men när dom sätter igång så kommer du ha tiotusentals små djur som springer runt på stenen, glaset samt på och i sanden och äter detrius.

P.S. karet börjar se riktigt fint ut nu när det börjar komma lite liv i det, tror att den första fisken du ska köpa är någon tålig rackare som sen också fungerar tillsammans med hästarna som väl hade tänkt att ha i karet. Vet inte hur blennies är med sjöhästar, men min bicolor blenny(http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+23+66&pcatid=66) är en riktigt trevlig karaktär att ha i karet då den är så nyfiken, och det är en ganska tålig karaktär som kan äter en del alger (även om min inte äter så mycket som jag velat) men som sagt en blenny kan vara en idé. Andra klassiska första fiskar är ju olika frökenfiskar, då dom är väldigt tåliga, men dom är ofta ganska så aggressiva så dom är nog inte lämpliga tillsammans med hästar. D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att nu när du har stenkoraller i karet så bör du mäta Ca/Mg och KH så att dom inte sjunker, för när stenisarna (samt kalkalgerna) börjar växa så går Kalcium och Karbonater åt med en överraskande fart.

Sen när det gäller en bottenlevande fisk så kan jag väl säga att dom gör oftast inte det som de flesta tror/hoppas, sandvändande gobies t.ex. äter inte detrius (avfall) dom bökar i sanden för och letar efter levande räkdjur som dom äter, dom lär sig ofta att äta fryst fiskmat och så vidare också. Bara man är medveten om att "skiten" inte blir uppäten av dem utan bara utblandad i sanden och vattenpelaren (då kan skummaren skumma bort en del av det). De djur som äter detrius är ganska få och är oftast de små räkdjuren som lever i sanden och stenen (Amphipods, Copepods, Isopods) så en sandvändande fisk eller sjöstjärna kan störa balansen som uppkommer efter ett tag med räkdjuren och detrius:en (garanterat för sjöstjärnan, krävs ett gigantiskt kar för att den inte ska äta upp i princip allt levande i sanden för att sen svälta ihjäl).

Det finns även några snäckor som äter detrius, Cerithium sp. (http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+526+1159&pcatid=1159)är väl den mest kända och bästa, men den har jag aldrig sett den på KF, men om ni någonsin skulle se Cerith-snäckor i en affär så får ni gärna köpa ett gäng till mig också (betalar gärna lite extra för tjänsten).

För min del hålls sanden "ren" av de små räkdjuren tillsammans med Nassarius:arna som fungerar som sandvändare, men inte äter några levande djur så dom tar inte dom viktiga pods:en. Bara en idé... Innan jag skaffade Nassarius:arna och räkdjuren fanns i tillräckliga mängder så var sanden lite skitig men jag skötte det genom att suga ut lite på toppen av sanden (försvinner lite sand men det tycker jag det är värt) när jag byter vatten, sen så spelade jag en sandvändade goby genom att böka runt i sanden med min hemmagjorda "turkey baster" (ett plaströr som jag limmat dit en bälg ifrån en revaxör). Fungerade bra det med, men det gör jag i princip aldrig numer, men kan vara en ide att bara ta något och böka runt lite i sanden om inte din Nassarius satt någon fart än?

Ett problem som du har är väl att din sand är såpass fin att den kanske börjar flyta runt av samma kraft som krävs för att få detrius:en att flyta runt. Nar du sett några små räkdjur sanden/stenen än? Det tar ett tag innan dom sätter igång så det kräver lite tålamod men när dom sätter igång så kommer du ha tiotusentals små djur som springer runt på stenen, glaset samt på och i sanden och äter detrius.

P.S. karet börjar se riktigt fint ut nu när det börjar komma lite liv i det, tror att den första fisken du ska köpa är någon tålig rackare som sen också fungerar tillsammans med hästarna som väl hade tänkt att ha i karet. Vet inte hur blennies är med sjöhästar, men min bicolor blenny(http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+23+66&pcatid=66) är en riktigt trevlig karaktär att ha i karet då den är så nyfiken, och det är en ganska tålig karaktär som kan äter en del alger (även om min inte äter så mycket som jag velat) men som sagt en blenny kan vara en idé. Andra klassiska första fiskar är ju olika frökenfiskar, då dom är väldigt tåliga, men dom är ofta ganska så aggressiva så dom är nog inte lämpliga tillsammans med hästar. D.S.

Jag tänkte mäta alla tester idag. Har alla hemma vad jag vet (tänkte sno av killen ;D).

vad gäller fisk så är kravet att den ska kunna funka med hästar vilket jag sett att gobys gör. Någon frökenfisk eller annan fisk som simmar mer uppe och omkring istället för på botten blir det nog inte heller då jag vill ha kvar så mkt simyta till hästarna som möjligt.

Jag antog att fiskarna inte äter poopet som blir men jag menade mer att den kanske vänder omkring på allt så att det blandas med sanden och inte syns så mkt alternativt att det åker upp så skummaren kan få tag på det.

Vad använder du för sug när du suger upp skit? Jag tror jag måste införskaffa mig en sån sen för det samlas en del skit på botten som inte är så snyggt. Ligger i små högar baktill, antar att strömmen för det dit.

Om jag hittar en sån där snäcka så köper jag med mig ett par. Kan kolla lite nu imorgon när vi åker.

Så en sjöstjärna är inte att föredra i mitt kar alls? Jag såg en röd lite mindre på Korallfisken sist och blev väldgt sugen. Det stod att de skulle funka med hästar oxå och de är ju en fin färgklick i ett kar. Men om den kommer svälta ihjäl är det ju ingen idé. Då blir jag lissen i ögat.

Såg ett par småkryp kila omkring på botten häromdagen. Blev helt förskräckt och trodde det var borstmaskar. Men sen såg vi att de hade två långa spröt framtill och kunde gå lite i sidledes med. Starka som as var dom med för de flyttade på stenar som var större än de själva. Två stycken har vi sett hittils. Dessa är alltså bra att ha? Jag började fundera på hur fasen man fångade såna små saker men då kanske de ska få vara kvar då ;P.

Nassariusen måste ha dött eller nåt. Han har jag inte sett sen jag pluppade i honom. Dök ner i sanden och har varit osynlig sen dess. Tråkiga j*kla snäcka.

Kanske kan köpa någon till sån nästa gång jag är på korallfisken.

Nu ska jag mäta. Återkommer med mätvärden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, nu när jag fått lite tips och läst på lite mer så inser jag att jag nog mätte lite fel på Ca.

Jag använder Saliferts tester där man ska kolla av när det rosa blir blått. Tror jag inte kollade av på mätaren förän allt var blått. Kanske skulle tagit lite tidigare. SKulle jag gissa så är det runt 430-440. Ska mäta igen ikväll så det blir rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena ser bra ut, du har inte Mg också? tänk på att du måste höja mg före ca och kh om du behöver höja bara.

Risken är nog inte så stor att jag måste höja utan jag tror värdena ligger rätt högt. Jag tror som sagt jag mätte lite fel på Ca så ska mäta om det sen.

Just det, Mg och Kh ska inhandlas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte och här är värdena:

Temp: 25c

pH: 8.0-8.3

Nitrit: 0

Nitrat: 2-3

Ca: 460

Hade inte Kh hemma. Ska köpa det nästa gång vi är iväg.

Ser värdena ok ut?

Vad är salthalten i vattnet. Men Ca ligger ju i.a.f. bra till, nästan lite hög för att inte ha tillsatt något, men tror du körde med D-D salt som ju ska ha lite högre Ca. Tänkte bara då jag hade konstant lite hög Ca för ett tag sen och det visade sig bero på en dålig vipparmsmätare som visade grovt fel så jag hade alldeles för hög salthalt när jag låg på 470ppm Ca. Han hade inget Mg test du kunde snatta ifrån också? ;) Men alla värden du mätt ser jättebra ut så ingen fara på taket där inte :)

Hur stora var dom små krypen som gick på sanden? Påminde dom på om någon av dessa?

http://images.google.se/images?q=amphipod

http://images.google.se/images?q=copepods

Amphipod:s är normalt sett ganska mycket större än Copepod:s så kunde man utan besvär se detaljer som ben, segment osv på dem så är det sannolikt Amphipod:s då Copepod:s oftast är under 1 mm långa. Men är det någon typ av "pod" så är det sannolikt ett bra djur att ha, min sand, sten och rutor är fullsmockad med sånna där små djur, har ju inte köpt något som äter sånt än så. För din del så blir det ju bra hästmat, är ju i princip olika pod:s som dom lever av.

Sjöstjärnor är en lite klurig sak, när man läser på om dem så visar det sig att för många arter vet man inte ens riktigt vad dom lever av, eller så är det svampdjur(som man inte har tillräckligt av) eller koraller (och sånna stjärnor vill man ju oftast inte vill ha i karet), så ofta så dör dom av näringsbrist inom några år. Den som enda som Shimek rekommenderar i sin bok är Linckia multifora (http://images.google.se/images?q=Linckia multifora). Den vanliga släta röda som dom ofta har på KF vet jag inte hur lämplig den är, då den inte tas upp i boken, dom röda med "marmorerad" yta (Fromia sp.) är dock inte så lämpliga tyvärr. Har varit lite sugen på en sjöstjärna också, men vill inte köpa nåt djur som inte klarar sig en normal livstid i mitt kar. Men om det finns någon som lyckats hålla en sjöstjärna vid liv mer än typ 3år och den fortfarande lever så kan dom ju säga vad det är för art så kan man köpa en sån :)

Edit: Såg att du kommenterat på Ca och att ni inte hade någon Mg test, så ignorera dessa saker i texten ovanför, tar ju sån tid för mig att skriva då jag letar bland referenserna hela tiden så ni hinner ju prata om himmel och jord innan jag hunnit skriva klart, ler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är salthalten i vattnet. Men Ca ligger ju i.a.f. bra till, nästan lite hög för att inte ha tillsatt något, men tror du körde med D-D salt som ju ska ha lite högre Ca. Tänkte bara då jag hade konstant lite hög Ca för ett tag sen och det visade sig bero på en dålig vipparmsmätare som visade grovt fel så jag hade alldeles för hög salthalt när jag låg på 470ppm Ca. Han hade inget Mg test du kunde snatta ifrån också? ;) Men alla värden du mätt ser jättebra ut så ingen fara på taket där inte :)

Hur stora var dom små krypen som gick på sanden? Påminde dom på om någon av dessa?

http://images.google.se/images?q=amphipod

http://images.google.se/images?q=copepods

Amphipod:s är normalt sett ganska mycket större än Copepod:s så kunde man utan besvär se detaljer som ben, segment osv på dem så är det sannolikt Amphipod:s då Copepod:s oftast är under 1 mm långa. Men är det någon typ av "pod" så är det sannolikt ett bra djur att ha, min sand, sten och rutor är fullsmockad med sånna där små djur, har ju inte köpt något som äter sånt än så. För din del så blir det ju bra hästmat, är ju i princip olika pod:s som dom lever av.

Sjöstjärnor är en lite klurig sak, när man läser på om dem så visar det sig att för många arter vet man inte ens riktigt vad dom lever av, eller så är det svampdjur(som man inte har tillräckligt av) eller koraller (och sånna stjärnor vill man ju oftast inte vill ha i karet), så ofta så dör dom av näringsbrist inom några år. Den som enda som Shimek rekommenderar i sin bok är Linckia multifora (http://images.google.se/images?q=Linckia multifora). Den vanliga släta röda som dom ofta har på KF vet jag inte hur lämplig den är, då den inte tas upp i boken, dom röda med "marmorerad" yta (Fromia sp.) är dock inte så lämpliga tyvärr. Har varit lite sugen på en sjöstjärna också, men vill inte köpa nåt djur som inte klarar sig en normal livstid i mitt kar. Men om det finns någon som lyckats hålla en sjöstjärna vid liv mer än typ 3år och den fortfarande lever så kan dom ju säga vad det är för art så kan man köpa en sån :)

Edit: Såg att du kommenterat på Ca och att ni inte hade någon Mg test, så ignorera dessa saker i texten ovanför, tar ju sån tid för mig att skriva då jag letar bland referenserna hela tiden så ni hinner ju prata om himmel och jord innan jag hunnit skriva klart, ler.

Amphipod:s är det helt klart. Den såg ut sådär.

Ska klura lite mer på sjärnor och höra med gubbarna på KF. Har för mig de sa att de brukade klara sig (men det kan ju vara ett säljknep med såklart ;))

Han hade inget Mg-test. Får skaffa såna, kanske redan imorn när vi är i örebro och kollar in C-life. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amphipod:s är det helt klart. Den såg ut sådär.

Ska klura lite mer på sjärnor och höra med gubbarna på KF. Har för mig de sa att de brukade klara sig (men det kan ju vara ett säljknep med såklart ;))

Han hade inget Mg-test. Får skaffa såna, kanske redan imorn när vi är i örebro och kollar in C-life. :)

Kanon, Amphipod:s är nästan alltid goda djur, både att dom rensar och så i karet, men också att fiskar och liknande tycker dom är goda att äta :)

Nja, jag tror att dom "klarar" sig bra, men problemet är den långsiktiga överlevnaden, över flera år, då de flesta inte går och säger till i butiken om nånting dött 1,5år efter man köpt den så där tror jag det finns en stor omedvetenhet hos butiker och konsumenter. Man tror man gjort nåt fel eller att nåt hänt med vattenvärden m.m. när det sker efter så lång tid, och svält tror man man vet hur det uttrycker sig, men det ser beter sig ju inte riktigt likadant hos ryggradslösa djur som hos ryggradsdjur.

Det finns många problem när det gäller ryggradslösa djur som jag lärt mig sen jag börjat läsa mig in på dem som går rakt emot de vanliga råden man får av de flesta butiker och andra akvarister, en av de som jag fick lära mig den hårda vägen var snäckor ganska lätt svälter ihjäl i ett akvarium, därför blev jag väldigt glad att du bara har en "turbo" i ditt kar. Jag har haft en fundering på att skriva en artikel och lägga upp här på SG om ryggradslösa djur och vad man ska tänka på innan man köper dem, så inte en massa djur i onödan dör av svält, som ju är allt för vanligt i våra kar. Sorry för OT.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon, Amphipod:s är nästan alltid goda djur, både att dom rensar och så i karet, men också att fiskar och liknande tycker dom är goda att äta :)

Nja, jag tror att dom "klarar" sig bra, men problemet är den långsiktiga överlevnaden, över flera år, då de flesta inte går och säger till i butiken om nånting dött 1,5år efter man köpt den så där tror jag det finns en stor omedvetenhet hos butiker och konsumenter. Man tror man gjort nåt fel eller att nåt hänt med vattenvärden m.m. när det sker efter så lång tid, och svält tror man man vet hur det uttrycker sig, men det ser beter sig ju inte riktigt likadant hos ryggradslösa djur som hos ryggradsdjur.

Det finns många problem när det gäller ryggradslösa djur som jag lärt mig sen jag börjat läsa mig in på dem som går rakt emot de vanliga råden man får av de flesta butiker och andra akvarister, en av de som jag fick lära mig den hårda vägen var snäckor ganska lätt svälter ihjäl i ett akvarium, därför blev jag väldigt glad att du bara har en "turbo" i ditt kar. Jag har haft en fundering på att skriva en artikel och lägga upp här på SG om ryggradslösa djur och vad man ska tänka på innan man köper dem, så inte en massa djur i onödan dör av svält, som ju är allt för vanligt i våra kar. Sorry för OT.

Vad skulle man göra utan alla snälla personer som vill dela med sig av sin kunskap?! :)

Jag valde att bara köpa en snigel för jag var osäker på om det skulle finnas tillräckligt med mat. Men snigeln mår toppen. Rejsar runt på alla stenar och mumsar. Roligt att se vilken fart en sån där kan få upp, och hur smidiga de är när de ska från en sten till en annan :D

Det där med sjöstjärna tål att tänkas på ett par extra gånger då. Om den svalt skulle det ju inte vara så roligt.

Om du skriver en sådan artikel vill jag gärna läsa den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en fundering på att skriva en artikel och lägga upp här på SG om ryggradslösa djur och vad man ska tänka på innan man köper dem, så inte en massa djur i onödan dör av svält, som ju är allt för vanligt i våra kar. Sorry för OT.

Hade varit intressant, du är duktig på att skriva också ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 7st turbos i mitt hotell och dom betar på som bara den, har inte sett någon tendes på att dom skulle svälta.

Har även en sandvändande sjösjärna som håller sanden vit, men han växer lite för fort tycker jag hehe :)

Va lite halv kenpigt att hitta en relatift liten sjärna som passar till detta kar.

Fundera nästan på att byta bort honom och köpa en än mindre som jag har spanat in.

I övrigt så är det ett intressant djur att sitta och titta på speciellt då den vandrar på glaset och sen bara rammlar rätt som det är haha.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 7st turbos i mitt hotell och dom betar på som bara den, har inte sett någon tendes på att dom skulle svälta.

Har även en sandvändande sjösjärna som håller sanden vit, men han växer lite för fort tycker jag hehe :)

Va lite halv kenpigt att hitta en relatift liten sjärna som passar till detta kar.

Fundera nästan på att byta bort honom och köpa en än mindre som jag har spanat in.

I övrigt så är det ett intressant djur att sitta och titta på speciellt då den vandrar på glaset och sen bara rammlar rätt som det är haha.

/Nicke

Haha.

Ja stjärnor är fina. Ger en liten fin färgklick i karet :)

Imorn blir det som sagt C-life. Får se om jag lyckas hålla mig från att köpa nåt då min ekonomi är katastrof efter akvarieköpet denna månad. Ska kanske köpa de där två testerna jag nämnde förut bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 7st turbos i mitt hotell och dom betar på som bara den, har inte sett någon tendes på att dom skulle svälta.

Har även en sandvändande sjösjärna som håller sanden vit, men han växer lite för fort tycker jag hehe :)

Va lite halv kenpigt att hitta en relatift liten sjärna som passar till detta kar.

Fundera nästan på att byta bort honom och köpa en än mindre som jag har spanat in.

I övrigt så är det ett intressant djur att sitta och titta på speciellt då den vandrar på glaset och sen bara rammlar rätt som det är haha.

/Nicke

Jodå, ofta så går det som sagt väldigt bra den första tiden, när karet är nytt och det fortfarande inte har hamnat i balans och de olika stadierna av algblomning pågår. Problemen uppkommer när karet stabiliserat sig, makroalger och kalkalger börjar växa så det knakar och mikroalgerna får det allt svårare att hävda sig och försvinner allt mer, det tar 4-6 månader. Då "turbos" inte äter makroalger så har man ett problem med fast det fungerade bra de första månaderna, min enda tanke med det jag säger (och kanske skriva en artikel om det) är att försöka minska antalet djur som behöver dö på grund av okunskapen om det. Jag tycker det är ett onödigt lidande.

När det gäller sandvändande sjöstjärnor så verkar de flesta experter vara överens om att de kommer att äta allt levande i sanden, sen dö. Ett exempel ifrån Ronald Shimek's "Marine Invertebrates":

"Food's and Feeding: Sediment Infauna.

Aquarium Suitability: Not suitable för most tanks, as they remove all edible life from the sand bed

and then starve."

Du skulle höra Shimeks ord om hur vi behandlar "turbo"-snäckorna, han skräder inte på orden i det kapitlet kan jag säga.

Den artikel jag funderade på att skriva är som sagt för att folk som vill tänka på djurens bästa och hur man ska tänka på några vanliga sorters ryggradslösa djur. Dom som vill göra ett lite mer informerat val kan få lite mer kött på benen innan dom ger sig ut och handlar i butikerna detta både för konsumenternas och miljöns skull. Butikerna tillhandahåller det vi efterfrågar, och frågar fler människor djur som faktiskt klarar sig i våra kar (eller den faktiska mängd som krävs av snäckor) så blir det mindre djur som behöver tas ifrån naturen där dom ju ändå hör hemma.

Ingen blir väl lycklig när ens en liten snäcka/sjöstjärna dör i deras kar, och än mindre när dom får reda på att om dom varit mer pålästa så hade dom kunnat undvika problemet. Det är det utrymmet jag vill börja fylla, och sen försöka jobba med att lägga in fler och fler släkten i den under tiden jag undersöker området. Jag gör det mest för min egen skull att jag inte vill göra misstagen, men tänkte att någon annan kanske kunde få nytta av det jag gör.

Jag tycker också att sjöstjärnor är underbara djur, men jag vill ha någon art som har en chans att överleva hela sin livslängd i mitt kar och må bra, det är det minsta jag kan göra då djuret blivit bortslitet ifrån sin naturliga miljö för vårat nöjes skull, då ska den inte behöva långsamt svälta ihjäl, vilket inte är helt ovanligt att dom gör i våra kar, och vad jag vet finns i.a.f. en art som klarar sig i våra kar i princip hela livet(d.v.s. det finns tillräckligt av vad den än nu må behöva), då är det ju den jag väljer.

Förlåt Elliz att jag skrev ett så långt OT svar här i din tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår poängen med det du skriver, själv klart så vill man hålla samtliga invånare vid liv och inte "plåga" dom i onödan.

Mitt kar har vart igång i drygt 3-4 månader nu.

Och ja har ett nytt / ett till på gång.

Hade tänkt att plogga över några turbos 3-4st från det här till det nya sen då algerna börjar försvinna från det här.

Plus att man slipper köpa den första omgången med städare också, erimiter blir det väl två av då jag endast har en idag.

Intressant läsning annars, klart att du ska slänga ihopp en arkitel om detta!

Sorry för OT:en Elliz, kunde bara inte låta bli att svara.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår poängen med det du skriver, själv klart så vill man hålla samtliga invånare vid liv och inte "plåga" dom i onödan.

Mitt kar har vart igång i drygt 3-4 månader nu.

Och ja har ett nytt / ett till på gång.

Hade tänkt att plogga över några turbos 3-4st från det här till det nya sen då algerna börjar försvinna från det här.

Plus att man slipper köpa den första omgången med städare också, erimiter blir det väl två av då jag endast har en idag.

Intressant läsning annars, klart att du ska slänga ihopp en arkitel om detta!

Sorry för OT:en Elliz, kunde bara inte låta bli att svara.

/Nicke

Titta där, en nattuggla till :)

Ops, du han läsa den oediterade varianten, var nog lite hårdare än den editerade, och så utvidgade jag några punkter lite. Jag tror det kommer att vara perfekt med 3-4snäckor i ett kar som det du har när det stabiliserat upp sig och makroalgerna och korallerna börjat växa ordentligt.

Sen tycker jag att vi borde bli bättre på att ge snäckor till varandra om man upptäcker att algerna börjar minska för drastiskt p.g.a. "överbetning". Istället för att låta dem dö och då måste nya tas ifrån naturen för att ta platsen några som redan fanns här i Sverige. Man ska veta att snäckors livstid ofta är tiotals år, så dör dom ofta i ens kar så är nåt fel (ofta just näringsbrist).

OT OT OT.. Ellizen kommer snart och slår mig tror jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara med OT-inlägg här inte sålänge det är intressant läsning ;)

Min kille hade nog tråkigt igårkväll eller något för han satte sig och fixade ihop en lösning så jag numer har två fläktar som blåser på ytan. Har sedan dess stabila 24 grader i karet *yay*

Jag vet inte alls hur han har gjort. Jag tror han lödde ihop lite sladdar och sådär :P Det är väl inte den mest snygga lösning som finns, men sålänge den gör det den ska så bryr jag mig inte om det. Skönt att äntligen slippa problemet med för varmt. Fläktarna går nu på lägsta hastighet så sen i sommar kommer jag fräsa på full hastighet. Blir till att fylla på vatten lite oftare bara.

Bifogar en bild så ni ser hur det ser ut.

I övrigt så flyter allt på som det ska. Räkorna är pigga och framfusiga (till min stora fasa). Snigeln rejsar runt över stenarna fortfarande och mumsar i sig.

Har fortfarande problem med kiselalger men nu har vi i alla fall köpt kopplingar till kranen så osmosen ska förhoppningsvis vara igång snart så jag kan göra ett vattenbyte med osmosvatten.

Kanske kan mäta Ca idag igen för att se om det blir mer rätt denna gång. Nu har jag läst på lite mer om hur testet funkar.

Trippen till Örebro och C-life var mycket lyckad. :)

Om man gillar SPS:er är det paradiset. Jag köpte inte med mig något då jag dels har dålig ekonomi efter uppstarten av karet och så var jag osäker på vilka sorter som funkar med hästar och vilka som skulle överleva under mitt halvkassa ljus.

post-4334-14468916817482_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...