Gå till innehåll

Matte's försök 2.0 RSM 250


matte54

Rekommenderade inlägg

  • Svar 233
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

sand och sten är i salthalten vilar på 1.026-1.027

fick en ruuuskigt stor krabba med helt otroligt va stor han va haha åtminstone 7-8cm bred va han

såg även ett gäng mindre krabbor i sjöstjärnor på botten av frigolitlådan som jag skicka i.

fyfan va roligt detta kommer bli, väldigt grumligt en så länge så inte mkt att ta bilder på.

kommer när det klarnat imorn eller nått :)

Mvh en GLAD Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sand och sten är i salthalten vilar på 1.026-1.027

fick en ruuuskigt stor krabba med helt otroligt va stor han va haha åtminstone 7-8cm bred va han

såg även ett gäng mindre krabbor i sjöstjärnor på botten av frigolitlådan som jag skicka i.

fyfan va roligt detta kommer bli, väldigt grumligt en så länge så inte mkt att ta bilder på.

kommer när det klarnat imorn eller nått :)

Mvh en GLAD Mathias

kul att du är nöjd, men både krabbor o stjärnor kan ställa till skada!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo medveten att dom kan ställa till det men krabban såg väldigt härlig ut iaf.

vart chockerad hur stor va , kan inte direkt beskriva hur stor den va inget att direkt jämnföra med.

ska bråka med skummaren imorn,mäta lite värden och ta bilder när det klarnat :)

Godnatt!

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en stor krabba fast i sumpen, en dag så förstog jag inte varför nivån i karet bara sjönk och sjönk tillslut kollade jag returpumpen, vem satt där: Krabban. hårig och jättestor :)

Haha det är klockrent :)

denna va faktiskt inte hårig alls, den va bara väldigt stor!

har några väldigt dåliga bilder jag tog på han i det grumliga vattnet när han va ute å utforskade.

ska se om jag kan lägga upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tuff. Hur ser klorna ut på den? Är dom vassa i toppen kan du vara ganska säker på att det är ett rovdjur. Har den som en liten tallrik/cymbal på klon så är det troligen en algätare. Men alla krabbor blir väl oftast problem när dom börjar växa till sig som din har gjort.

Jag hade försökt hålla den i någon sorts karantän tills du är säker på vad det är för en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, börjar bli ganska nöjd med aquascapingen nu , funderade först på att kanske handla nån sten till, men jag är faktiskt mer intresserad av större simyta, vi får se hur jag velar fram det.

Skummaren skummar över hela tiden, men står i manualen att man kan förvänta sig att den skummar över eller inte alls första dagarna.

Tycker det är lite konstig dock att även om luften är helt av eller helt på fyller den koppen med vatten på 30 sec :)

Vi får se hur det spelar ut, ska mäta en massa vattenvärden ikväll och se hur det funkar

börjar bli lite nervös över temperaturen för även utan lampor med bara 2 pumpar på under natten så var det 27 grader på morgonen, och det är ju mitt i vintern :(

Här är lite bilder på hur det står just nu.

VhxVixRoL.jpg

UUMHHBzOJ.jpg

RXrWsEfJH.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det råkar inte finnas någon inbygd värmare i karet som är på?

27Grader över en natt med bara pumpar låter lite suspekt, nästan så man funderar om det är nåt fel...

//NiXoN

Det är en inbyggd värmare ja , den står inställd på 26 grader men stängde av den när jag märkte att tempen låg på 27 ifall det va nått knas med den.

Men det håller sig rätt stadigt på 27 grader endå.

Tagit mina första vattenprover som är rätt onödigt igentligen eftersom jag inte direkt gjort nånting med vattnet men så har man en utgångspunkt åtminstone i sin loggbok.

Salthalt : 1.025-1.026

PH(kväll): 8.0-8.3

KH : 9.6

Fosfat : 0 (Oläsligt)

Calcium : 470-480

Amoniak : 0

NO3 : > 0.2

NO2 : 0.01

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att du kört med Deltecs salt, hur mycket hade du i per liter?! Jag har lite problem med blandningen nämligen.

Hade en väldigt massa problem jag med, det står 25liter vatten per kg salt så det va ju rätt enkel mattematik enligt mig.

hade i 8kg för att vara på säkra sidan, efter det var det så mkt salt att jag fick ta ur 4 hinkar vatten och hälla i 4 hinkar sött då hamnade jag runt 1.028

så nu har jag sänkt det ytterligare med nån hink.

väldigt förvirrande eller så är jag bara dum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...