Gå till innehåll

Matte's försök 2.0 RSM 250


matte54

Rekommenderade inlägg

  • Svar 233
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Om du inte vill skynda alltför mycket så kan du parkera stenen hos mig över natten...

4-5 Timmar i frigolitlåda är dock inget större problem.

//NiXoN

det vore ju ett alternativ , NiXoN du vet inte om man kan hämta osmos vatten av korallrevet?

vore ju nice om man kunde åka förbi dom med 2st 25liters dunkar lr nått å slanga på skulle man få en jävla skjuss.

detta långsamma droppande är helt nerverande haha :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir antagligen så om jag räknat rätt så kommer det va fyllt frammåt 2-3 nångång på lördagen och åker väl å hämtar sten där runt 11-12 nångång, sen ska även saltet lösa sig.

så vi snackar 4-5 timmar utanför vatten.

då kommer mitt tips.. fyll upp visningsdelen så gott det går, i med en cirkulationspump o doppvärmare , i med saltet som behövs beroende hur mycket vatten du fått ut.

detta kan du göra på fredag kväll.

då kan du lägga i stenen direkt när du kommer hem, blanda sen resterande vatten i hinkar/dunkar

vid sidan om.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha inte kallvatten utan ha en ca 35 grader så går det snabbt i osmosen!

Max 30 grader har Aquatic Nature som övre gräns på sin Antarctica, sen gäller inte garantin längre för membranet kan ta skada. Antar att detta gäller för dom flesta, har för mig min äldre har lägre max.

Sen finns ju diskussionen om att köra med blandare före, den handlar om att i vissa fall kan kallvattnet tryckas tillbaka ut i varmvattenledningen och då blir grannarna ledsna. Lägsta temp är 12 grader så det kan ju bli knepigt om man inte använder blandare, men jag tror bara kapaciteten minskar om det är kallare än 12 så det får man väl leva med eller lösa på annat vis isåfall om det blir problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen allihopp, vi får se hur det går med fyllandet går väldigt långsamt vilket tålamod man har haha :)

är väl snart halvägs åtminstone vi får se hur det ser ut imorgonbitti :)

Det är bra tålamodsträning ;). Sen när du har fått i stenen måste du ju ändå vänta åtminstone ett par-tre veckor innan du bör köpa nåt levande och stoppa i - och då blir det ju bara frågan om eremiter, snäckor ändå... sen blir det väntans tider igen.... och så vidare... det går långsamt i starten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra tålamodsträning ;). Sen när du har fått i stenen måste du ju ändå vänta åtminstone ett par-tre veckor innan du bör köpa nåt levande och stoppa i - och då blir det ju bara frågan om eremiter, snäckor ändå... sen blir det väntans tider igen.... och så vidare... det går långsamt i starten...

Jo, men det där att puttra levandestenen är nått jag är väl medveten om , men eftersom det blev så tidspressande nu därför man blev lite ont om tålamod.

har möjlighet till bil till täby imorgon sen ere kört på ett tag :)

så jag kämpar att kunna fylla det innan dom stänger 15.00 på lördag hehe

dock har jag fått en jävla snilleblixt om jag inte är helt fel ute så har vårat jobb en gigantisk osmolator som används till tryckpressen undrar bara om det är ett slutet system eller om man kan nalla vatten där :P

Mvh Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men det där att puttra levandestenen är nått jag är väl medveten om , men eftersom det blev så tidspressande nu därför man blev lite ont om tålamod.

Mvh Matte

Sen är det ju så att vi hoppas du får skojig sten. Jag hittar fortfarande nya livsformer hela tiden i mitt kar - fast en del har säkert kommit med koraller. Men det var tur när man körde in stenen att man kunde titta på konstiga alger och svampar som växte ut samt olika maskar och småkryp och snäckor och grejer. Regelbundna "Men vafan är det här nu för nåt då?"-ögonblick dämpade definitivt otåligheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser stabilt ut! du råkar inte ha lyssnat på ett 130 kar o kan jämföra med detta? skummar o fläktljud? Sen tack för att du fotat mycket, uppskattas!

Men hot damn alabama vad dyrt det var? ... fast habegäret e stort ändå.. doh!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser stabilt ut! du råkar inte ha lyssnat på ett 130 kar o kan jämföra med detta? skummar o fläktljud? Sen tack för att du fotat mycket, uppskattas!

Men hot damn alabama vad dyrt det var? ... fast habegäret e stort ändå.. doh!

Dave

Hej Dave,

Jag har inte lyssnat på ett 130 kar tyvärr, har även inte fyllt karet enda upp en så jag har inte kunna starta pumparna och det så jag e lite nervös att det ska låta som en borrmaskin :)

men det visar sig snart här om några timmar :)

Mvh Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har vattnet fyllt och saltat nu , snurrar för fullt pumparna är förvånansvärt tysta faktiskt :)

så länge locket är stängt :)

skummaren skummar över någe fruktansvärt även med stängd luftkran men det står att den ska göra det ibörjan.

Så vi fortsätter så får vi se :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...