Gå till innehåll

Matte's försök 2.0 RSM 250


matte54

Rekommenderade inlägg

Har suttit och surfat runt och läst en massvis med information om fisk planer.

En fisk som jag verkligen vill pröva är Magnifica gobyn

Även lagt upp en plan, om jag är helt galen så är kritik välkommen.

Nemateleotris magnifica ,par

Amphiprion percula ,par

Salarias fasciatus

Sen ska jag se hur det tar sig och sen introducera en Gul kirurg

och eventuellt en hepatus.

Enda problemet är att som sagt kanske blir trångt för 2 kirurger beroende på vilken filosofi man lever efter, och så har jag läst att Gobysen är lätt skrämda av stora kirurger och kan bli snuvade på maten på så vis.

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 233
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej,

jag har inte haft ett akvarium på flera år. Men har nu blivit sugen på att dra igång igen och är då intresserad av saltvatten och spekulant på ett RSM 250. Dock avaktar jag till den vita modellen kommer. Så det är bara en tidsfråga innan man är fast i saltträsket.

När jag har letat runt på nätet om RSM 250 var jag bla inne på ett danskt forum där en person har haft samma problem vid uppstarten med för hög vattentemp. Efter att han var i kontakt direkt med Red Sea Max konstaterade man att felet antagligen var att skummaren blev för varm. Han fick en ny pump skickad direkt från Red Sea. Här är länken till det danska forumet, finns även en hel del bilder från uppstarten där. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=9&t=23444&sid=67f19d6ed0e138ce63f4ae6ca47e5d2e

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit och surfat runt och läst en massvis med information om fisk planer.

En fisk som jag verkligen vill pröva är Magnifica gobyn

Även lagt upp en plan, om jag är helt galen så är kritik välkommen.

Nemateleotris magnifica ,par

Amphiprion percula ,par

Salarias fasciatus

Sen ska jag se hur det tar sig och sen introducera en Gul kirurg

och eventuellt en hepatus.

Enda problemet är att som sagt kanske blir trångt för 2 kirurger beroende på vilken filosofi man lever efter, och så har jag läst att Gobysen är lätt skrämda av stora kirurger och kan bli snuvade på maten på så vis.

Mvh Mathias

Det jag kan se som en liten risk också är att blennyn kan bli aggressiv mot fiskar som har liknande kroppsbyggnad, så som Nemateleotris magnifica:n. Så det är väl just dessa fiskar som kan vara lite riskabla att dom blir skrämda av de andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

jag har inte haft ett akvarium på flera år. Men har nu blivit sugen på att dra igång igen och är då intresserad av saltvatten och spekulant på ett RSM 250. Dock avaktar jag till den vita modellen kommer. Så det är bara en tidsfråga innan man är fast i saltträsket.

När jag har letat runt på nätet om RSM 250 var jag bla inne på ett danskt forum där en person har haft samma problem vid uppstarten med för hög vattentemp. Efter att han var i kontakt direkt med Red Sea Max konstaterade man att felet antagligen var att skummaren blev för varm. Han fick en ny pump skickad direkt från Red Sea. Här är länken till det danska forumet, finns även en hel del bilder från uppstarten där. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=9&t=23444&sid=67f19d6ed0e138ce63f4ae6ca47e5d2e

Detta va intressant synd att allt är på danska bara lite svårt att läsa men går väl i dom flesta situationer , hehe.

Jag har som sagt mailat Red Sea också så får vi se vad som säger.

Angående blennyn så har du antagligen rätt det är en möjlighet , får väl sätta prio på en sort

och jag antar att det blir magnifican , dom är så fina.

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta va intressant synd att allt är på danska bara lite svårt att läsa men går väl i dom flesta situationer , hehe.

Jag har som sagt mailat Red Sea också så får vi se vad som säger.

Angående blennyn så har du antagligen rätt det är en möjlighet , får väl sätta prio på en sort

och jag antar att det blir magnifican , dom är så fina.

Mvh Mathias

Google Translate is your friend. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har samma problem matte.det är skummarpumpen eller 2400 literspumpen. för jag har bytt ut 1200 liters pumpen + haft värmaren avstängd. ted skall höra med dogman om dom vet vad som kan va fel. hör gärna av dig om du hör vad felet kan va. för övrigt är jag skitnöjd

med karet hitills, och ursäkta men dom som säger att karet låter som den, dom kan slänga sig i väggen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leif har pratat med en kille på dogman jag med som skulle ta upp detta och försöka pusha på Red Sea lite om frågan , finns en tråd på reefsancturay i red sea max owners club med massor med värme problemen om 250, det verkar som du säger vara skummarpumpen och pump1 som är av samma typ, en kille har fått skummar pumpen utbytt men samma resultat.

håller uppdaterat så fort jag vet något här iaf.

Ska testa vattenvärden imorgon och se hur det ligger till med vattnet skummaren börjar jag få lite fart på nu åtminstone, dock så stannar det mesta av skummet i skummarhalsen , så fort man får skummet att rinna över så fyller den koppen på 1 minut , men i skummarhalsen blir det grönt å slimigt väldigt fort nu.

Börjat fått en del brunalger tyvärr men jag antar det är en del av inkörningen.

Thore ville även ha en bild på akvariet med skåpet öppet ledsen att det tog sån tid här är den.

zVrgkBAfv.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det uppskattar jag. skälv har jag haft på karets fläktar i ett dygn nu, och efter 3 timmar med ljuset på så håller karet fortfarande 25 grader. hade inte på dom förs för dom lät en del,

men nu märker man dom knappast. det är väll så att grejerna måste köras in ett tag.

jag har även två tunze pumpar i karet, och dom lät som om man stod på landvetters

flygplats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte jag skulle berätta en liten rolig historia om mitt akvarium, jag har sen jag köpte stenen haft en rätt stor krabba i tanken som jag tänkte jag skulle försöka fånga och han va lite lite för stor för en vanlig 50cl flaska så jag köpte en sån här.

aqua-medic_trap-pest1.jpg

Smart design detta måste ju va helt suveränt tänker jag, och jag betade fällan och satte den framför krabb tillhållet och varje natt jag gjorde det va betet borta och ingen i fällan.

Under helgen hade jag en kompis på besök som fick en riktig snilleblixt, vi riggar en webkamera som spelar in så vi ser hur han gör.

Detta är resultatet.

Tänkte det skulle vara skoj för er att se :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe kul att ni tyckte om den , vi får fortsätta försöka :)

mätte lite vattenvärden häromdan va rättså oförändrat förutom att KH hade sjunkigt en del

salt : 1.025-1.026

PH : 8.0

KH : 6.4

Fosfat : 0

Calcium : 470

Amoniak : 0.25 <

No2 knappt odetektbart

No3 knappt odetektbart

Tycker att salifterts nitrat och nitrit tester är riktigt jobbiga att läsa.

Enda skillnaden i karet är att jag har fått en hel del gröna alger som sätter sig på rutor och väggar och på 2 utvalda LS stenar.

Men det antar jag är del av inkörningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma på mitt salifert, 0 hade tom ett annat mätglas med rent vatten i och jämförde men såg ingen skillnad, sen skaffade jag rowas test och då hade jag 0,045 inte högt men man bör få ner till 0,03 eller 0,015 mitt är sakta på väg neråt nu då jag dragit igång zeoviten. Jag kan starkt rekommendera detta test då det visar mera exakt värdena. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma på mitt salifert, 0 hade tom ett annat mätglas med rent vatten i och jämförde men såg ingen skillnad, sen skaffade jag rowas test och då hade jag 0,045 inte högt men man bör få ner till 0,03 eller 0,015 mitt är sakta på väg neråt nu då jag dragit igång zeoviten. Jag kan starkt rekommendera detta test då det visar mera exakt värdena. :)

Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NiXoN: Har beställt nya tester så vi får se annars får du kanske lite svartjobb :skrattar:

Har sökt runt en del och jag tror jag har identifierat min "rymmar-krabba" som är rätt så stor

och vad jag läste om dom så var det mindre roligt och ännu större anledning till att bli av med den.

The Xanthidae Crabs (link - extensive photo gallery) None of which can be considered reef safe and can be the most destructive of the crab types. While very small, they seem to pick at algae on the rocks, but just as with other crabs species, once they gain a bit of size, their ability to pick off and eat any number of invertebrates and corals also increases. They also have a bad habit of enlarging their hiding places within live rock and will, in due time, weaken the rock considerably.

Below, a commonly found Xanthid species living within live rock.

00%5C00%5C00%5Cc7.jpg

Actaeodes tomentosus

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått hem ett nytt Fosfat, nitrat och nitrit test som är gjorda av ELOS.

och har mätt fosfat även där till 0 som känns riktigt konstigt eftersom mitt akvarium ser ut så här just nu.

hYYnJVQZa.jpg

KH är lite lågt kanske kan påverka vet faktiskt inte, ska göra ett vattenbyte nästa vecka och se hur det tar sig.

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...