Gå till innehåll

Stichodactyla Gigantea


Wretling

Rekommenderade inlägg

Jag har idag köpt en Stichodactyla Gigantea (enligt handlaren). Jag köpte också två små clownfiskar (percula) som verkar älska den. Handlaren sa att det var den enda anemon som dessa fiskar gick in i. Nu har jag suttit och läst på lite och då verkar det som att denna anemon är både ovanlig och svår... Har jag fått felaktig information från handlaren? Jag har ett 130 liters nystartat akvarium. Detta var de första fiskar vi inhandlade till akvariet. Hur ska jag göra för att denna anemon och fiskar ska överleva? Den har satt dig på översta stenhyllan i akvariet. salt_090124_02.jpg-for-web-LARGE.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du de var nåt o bita i...

För det första så kan allting gå väl men normalt så brukar man inte rekomendera anemoner till nybörjare eller mindre kar och absolut inte i nystartade kar.

Anemoner är rätt känsliga djur som har en låg överlevnadsprocent i fångenskap detta beror på fler faktorer...

-Ofta nybörjare som köper djuren.

-Dåligt transport.

-Olämpliga vattenvärden(kh,ca,mg,eller att värdena svajjar).

-Otillräckligt med ljus.

-Nystartat kar.

-Övermatning(stress)

-Stressas av clowner.

-Strimlas av pumpar.

-Dör bara för att jävlas...

Jag skulle nog överväga att lämna tillbaka anemonen, vill du verkligen ha en anemon så vänta ett år åtminstone så akvariet är stabilt och du börjar få lite rutin.

Jag skulle föreslå en euphyllia istället som ersättning under tiden, accepteras oftast som värddjur och ser bättre ut. Man bör kanske nämna att dom inte kan ställa till lika mycket problem som en anemon...

Om du känner för att prova ändå så skulle jag föreslå följande.

-Läs på, du verkar ha börjat redan fast lite sent;)

-Låt bli att ge anemonen större matbitar(du kan skippa matningen helt), oftast fixar clownerna matningen av sitt värddjur.

-Håll parametrarna stabila och inom bra värden.

-Se till att anemonen inte kan komma åt insuget till någon pump(gäller även streampumpar).

-Låt anemonen hållas där den vill sitta(den kommer att leta upp en plats den gillar).

-Ha koll på anemonens mun, är den öppen så är de på väg utför och om den börjar bli vidöppen så är det mer eller mindre kört.

Lycka till!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Grattis till att ha blivit fetlurad. Handlaren verkar ha rätt i anemonarten men det var bland det dummaste du kan sätta i karet och kommer i princip garanterat leda till en död anemon. Jag skulle själv jättegärna vilja ha tag på en sådan här, OM jag hade ett väl ingåget kar med en 400W MH över och helt anemonsäkert och inga andra anemoner/koraller som stör den. Den är helt enkelt inget för nybörjare och de flesta erfarna har misslyckats med denna också, vet inte om det är nån i Sverige som har lyckats med den som kan ge lite mer tips. Försök hitta någon på forumet som vill ha den och har förutsättningarna för den alternativt returnera den till butiken(dock innebär detta större risk att den inte kommer klara sig då den ska hanteras en gång till...om nån annan nu köper den). Ett annat bra råd är att lyssna på handlarens rekommendationer...och sen inte köpa något utan gå hem och kolla upp vad det är han egentligen sagt.

Sorry om jag låter irriterad men det här är väl rätt långt från första gången en handlare utnyttjat någon som är grön på hobbyn...man undrar ju lite hur många anemoner som spolats ner i toaletten pga detta fenomen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

taskigt, tycker man läser om sånt här lite då o då.

mina clowner håller också till i en bubbel korall som Orion säger, tror det är en Entacmaea quadricolor men är osäker, dom har inte heller nått emot mina euphyllior emellanåt och dom ska ju va r'tt lätta så byt in mot en sån så sitter du säkert iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

taskigt, tycker man läser om sånt här lite då o då.

mina clowner håller också till i en bubbel korall som Orion säger, tror det är en Entacmaea quadricolor men är osäker, dom har inte heller nått emot mina euphyllior emellanåt och dom ska ju va r'tt lätta så byt in mot en sån så sitter du säkert iaf.

quadricolorn är en anemon :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för all information jag fått av er. Det känns inte bra alls att jag har låtit mig luras så här. Jag informerade ändå handlaren om mina akvarieförhållanden, och det skulle inte vara några problem. De krävde inget särskilt sa han. Jag trodde man kunde lite på informationen man får av de som "ska kunna" detta... Fy 17 säger jag bara. Hade tänkt ringa upp dem idag och tala om vad jag tycker om dem, men det var förstås stängt. Butiken ligger i Västerås ifall det var någon som undrade ;) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, min har inte suttit helt still sen jag köpte den för ett par månader sedan tyvärr. Den vandrar runt samma pelare hela tiden. Så, den kan springa runt om den vill :)

då blandar jag ihop min me nån annan men polyperna ser lika dana ut på min men den har en sklett stump.

skrev iof att jag inte va säker heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hursa?

sa bara att det då blivit fel, jag har inte kollat upp den sj därför jag skrev att jag inte va säker på dess namn, det namnet och en bild har bara kommit upp när jag snackat om min me en polare därför jag skrev det namnet och att jag va osäker, inget som behövs ältas utan det är klart att det är fel och att den jag har heter nått annat och tråden kan återgå till dess ursprung.

till saken hörde ändå att clownerna inte måste ha en viss anemon utan att dom nöjer sig me ett substitut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag pratat med handlaren både igår och idag :). Det var helt ok att lämna tillbaka/byta anemonen. Men nu sa han att den hette Heteractis Magnifika (antagligen har jag tittat fel eller kommer ihåg fel...). Så nu blev jag lite mer tveksam till att lämna tillbaka den, skulle vilja veta lite mer om just den istället. Är den lättare att ha eller ska jag ändå byta till en quadricolour?

H Magnifika ser ungefär ut som den jag har hemma, fast min har inte den röda foten utan är helt ljus: http://se.reeflex.net/tiere/989_Heteractis_magnifica.htm

<DIR>http://se.reeflex.net/tiere/878_Stichodactyla_gigantea.htm

Här är Gigantean.

Sandra

</DIR>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad f*n är det för handlare som inte vet vad han / hon säljer och då spec till en nybörjare ?

Varför lär dom sig inte det är ju inte den första och förmodlingen inte dn sissta jag menar dom har ju alla gått utb kurser i hur man ska sälja sköta och vårda/hålla fisk lr har jag fel ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad f*n är det för handlare som inte vet vad han / hon säljer och då spec till en nybörjare ?

Varför lär dom sig inte det är ju inte den första och förmodlingen inte dn sissta jag menar dom har ju alla gått utb kurser i hur man ska sälja sköta och vårda/hålla fisk lr har jag fel ?

Nu vet ju inte jag om det var jag som tittade fel eller om jag minns fel, så det kan jag ju inte skylla på säljaren :) Jag trodde att det stod Gigantea på skylten. Vet inte annars var jag skulle ha fått det ifrån. Men jag kan ju som sagt ha tittat fel, eller att jag kommer ihåg fel...

Men jag lade in en bild i det första inlägget, och det verkar som att vissa känner igen den...

Sandra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nej för annars är det ju lite illa om man inte vet vad man säljer !

Jag menar en bagar måste veta vad bröden innehåller pga alla allegier som finns då tycker man ju att en som säljer levande och flertalet i bland dödligt giftiga salt djur Knappar mm mm bör veta hur det ska hanteras och skötas och speciellt vad det är man säljer och till vem man säljer grejerna det är ju en sådan butik som kan förstöra en NY akvarist då allt kan gå åt h*lvete för han / hon............

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan ni nu fortsätter och påstår att säljaren är en det en det andra så ska vi lugna oss och hålla oss till det vi vet. Sandra säger själv att hon är osäker på vad handlaren har sagt eller stod på lappen. Ge er inte då på handlaren för den sakens skull. Handlaren har tydligen också gått med på att ta tillbaka anemonen vilket nu gör att Sandra får tid på sig att tänka igenom vad hon vill och även läsa på.

Jag föreslår att vi ger Sandra det stöd hon behöver för att komma igång med karet och släpper handlaren ur diskusionen då det är något mellan två parter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slutet gott :)

Jag har lämnat tillbaka anemonen idag. Det kändes lite hårt eftersom den var så fin. Handlaren var väldigt hjälpsam och jag passade på att ställa massor av frågor som han hjälpte oss med. Jag kommer fortsätta handla där. Jag pratade också med en annan handlare idag och han sa att det var den vanligaste anemonen som de säljer... Svårt att veta vad man ska gå efter när man söker fakta, handlare eller den information man får på internet. Det var en H. magnifica förresten. Jag vet inte hur jag kunde få det till Gigantea...? Jag känner nog ändå att jag kan lita på handlaren, men man måste väl också söka information själv och avgöra vad som passar för just mitt akvarium antar jag. Jag ska definitivt söka informationen i förhand i fortsättningen, det har jag lärt mig nu ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...