Gå till innehåll

Marie_hbg's 180L


Marie_hbg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 278
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack både _Manne_ och Marko för trevlig input.

Skulle det bli för trångt i karet med både 2 N. magnifica och 2 Bangaier ?

Det tror (hoppas) jag inte. Jag har 2 ocellaris och 2 magnifica nu i mitt 130 liters RSM (display ~120 liter kanske) och hoppas på att få plats med 2 bangaier också.

N. magnifica är ju en ganska tillbakadragen fisk vad jag sett hittills. Gillar att trycka bland stenen och ligga i strömmen och snappa upp mat, så dom tar inte upp lika mycket utrymme som mina ocellaris som är överallt och letar efter utgången...

Funkar bra än så länge iaf -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dax för lite nya bilder.

post-4369-14468917020783_thumb.jpg

Sjöborren hade taget på sig teknik-kamoflering imorse.

Det kanske är inne med en termometer på ryggen ?

post-4369-1446891702062_thumb.jpg

En av fraggarna från laggeman, den växer så det knakar just nu.

post-4369-14468917020151_thumb.jpg

Två nya fraggar som kom hem idag.

post-4369-14468917020464_thumb.jpg

Trevlig bild bara.

post-4369-14468917019985_thumb.jpg

Hur får jag det att sluta snöa små små luft bubbler från skummarens (utblås?)

post-4369-14468917020307_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevliga bilder.

Hur fick du bukt på microbubblorna från skummaren?

Häftig sjöborre, skall lätt skaffa en sån sen.

/Johan

Jag har inte fått bukt på bubblorna det är det som är problemet =/

Och därför jag har lagt en bild med frågan hur får man bort dom små små luft bubblorna som skummaren spottar ut =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det växer på för dig! :) Kan tyvärr inte hjälpa dig direkt med skummaren, men en liten fundering har jag. Kan du ta ut vattnet från skummaren längre ner i röret? Alltså, den delen som är i röret, som jag ser det på bilden, plockar vattnet som går ut i karet från böjen på insidan, kan du förlänga den böjen så den tar vatten med mindre bubblor i? Eller ser jag helt fel? :)

Vet inte hur den du har fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, jag läste nu istället för hur:snurrig:

Du kan inte vända böjen neråt?

Blå skumfilter?

Jag har inte fått bukt på bubblorna det är det som är problemet =/

Och därför jag har lagt en bild med frågan hur får man bort dom små små luft bubblorna som skummaren spottar ut =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, jag läste nu istället för hur:snurrig:

Du kan inte vända böjen neråt?

Blå skumfilter?

Kommer inte det att generera till att luften samlas i röret och så småning om kommer inte vattnet att komma ut ur skummaren ?

Nice bilder Marie får snart se till att komma upp och kolla, och denne gången får du vara hemma =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte det att generera till att luften samlas i röret och så småning om kommer inte vattnet att komma ut ur skummaren ?

Nice bilder Marie får snart se till att komma upp och kolla, och denne gången får du vara hemma =P

Jag ska jobba på den här vara hemma biten =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nanoskummare har en skumgummibit just för detta. Har tagit bort den och satt i en blå

matta med större "maskor". Funk ok för mig.

/Johan

Kommer inte det att generera till att luften samlas i röret och så småning om kommer inte vattnet att komma ut ur skummaren ?

Nice bilder Marie får snart se till att komma upp och kolla, och denne gången får du vara hemma =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtermatta försök 1 blev inget bra. Tog alldeles för grov matta så att bubblorna fortsätter rakt igenom.

Test 2 blir nog av imorgon =)

post-4369-14468917033051_thumb.jpg

Två yngel från freddi här på Svg. Dom är lite reserverade men

det är inte så konstigt då dom flyttade in igår.

post-4369-14468917032877_thumb.jpg

Och ett charmtroll från krisitianstad.

Uppdatering: alla nya fiskar har idag ätit =) Till och med charmtrollet som bara varit i karet ett par timmar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice! Vad har du i glaset? :)

Hade missat att jag fått svar, glaset har jag för att stötta upp skummaren. Den går liksom inte att hänga utan måste stå på något. Glaset hade bra höjd, inget som ger utfällningar och står stabilt =)

Kompletterar med dagens värden

salt - Väntar på refaktometer

temp 26

ph 8

Nitrit 0

Nitrat 20 (På väg neråt)

Kh 8 (Buffrar 1 gång i veckan)

Si 0

Fosfat 0

Mg 1380~1400

Ca 380

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjoohoo.

Nu är det dax att försöka justera kemivärde två.

Tycker jag har lite väl lågt Ca och skulle därför vilja höja detta lite.

Tittade efter i skåpet och fann Kalciumhydroxid Ca(OH)2

Hur tusan gör jag ? Hur mycket behöver jag dosera ? De recepten jag har hittar ska blandas "ett par teskedar" i en 5 liters dunk.

Hur mycket av detta kalkvattnet ska jag sen dosera ? i ett 180L akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar enligt följande;

Köp en burk Kalciumhydroxid. Ta 2-3 kaffeskedar till en 1,5 liters PET flaska. Slå på osmos vatten, skaka och vänd på den så mycket du bara orkar (ta med den till TV- eller varför inte Akvariefåtöljen) och vänd den upp och ner, det är svårlösligt.

Låt den sedan stå ett dygn och häll i karet för att ersätta avdunstat vatten. Häll inte i den vita smeten som ligger i botten. Fyll på vatten igen och gör om proceduren inför nästa dag. 2-3 skedar brukar vara ok för 2-3 fyllningar sedan sköljer du ur flaskan och börjar om.

Slå gärna lösningen i karet i samband med att lyset slocknar på kvällen, det är Ph höjande och inför natten är ett bra tillfälle. Slå i lösningen på ett ställe där du har kraftig strömning, det får inte bildas för mycket mjölkighet.

Nu är nog inte kalciumhydroxid något man skall använda för att höja Ca med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalcium Klorid - CaCl2 - rekommenderar AquaCalc. Ett ypperligt freeware program som du (alla) borde ladda ner.

Annars finns ju färdiga preparat att köpa, men jag har fått för mig att dom flesta höjer KH också, som TM Bio-Calcium t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...