Gå till innehåll

Marie_hbg's 180L


Marie_hbg

Rekommenderade inlägg

Ju högre upp vatten ytan är ju mindre plats för "skumm bubblorna" lättare att rinna över kanten även om dom inte är fulla med skit.

Vilket resulterar i mer vatten i samlaren.

Har du inte någon reglerare som man släpper igenom flödet på ?

Det har jag på min HEA 150 tog och markera små sträck mellan min och max

och numrera dom så jag vet ungefär hur mycket som går igenom.

Nu är mitt slamm näst intill svart så jag får nästan bara skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 278
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Problemet är att hållaren man hänger skummaren i inte följde med när jag köpte karet utan den står just nu på ett plexi kryss,

Så jag har lite svårt att reglera höjden, men jag får sätta igång och mäta lite och se vad jag har för mått upp till ytan. Sen blir det väl att gnugga geniknölarna och se om man kan bytta något fiffigt

Det enda reglaget som sitter är till luft flödet. Anledningen till att jag sänkte den var att det lät som om den drog tjuvluft och väsnades lite väl mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej, och tack för idag! :) Kul att träffas och god paj!

När jag kom hem så bestämde jag mig för att ta i min sand... nu är det fortfarande som mjölk i karet... :( Ena pumpen var riktad lite väl långt ner.

Det är för dimmigt för att kunna åtgärda, så den får vara av till imorgon.

Nu hade man gärna haft din grovkorniga sand istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Godagens alla!

Jag har två frågor en återkommande är vet någon vad som äter Acrossota amboinensis?

post-4369-14468918283669_thumb.jpg

Och efter som jag inte fick någon bruksanvisning till alla saker när jag köpte dom så undrar jag vad den vita ploppen på pumpen till skummaren är för något.

post-4369-14468918283848_thumb.jpg

Går den att täppa igen för det är där allt mitt oljud kommer ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänkt lyxa till det med lite hemma kläckt artemia.

Vad tror ni är bäst, vatten blandat på "jodfritt salt" eller vatten på akvarie salt ?

Det skall funka med jodfritt. Kör du den gamla hederliga metoden med Pet-flask och luftpump? Den metoden bruker ge mest utdelning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Kan du inte sälja stenen de växer på och plantera in ny sten? Alternativt byta med någon annan i ditt närområde?

Så som den växer just nu skulle jag inte rekommendera den till någon som inte har något som äter den då den växer utav bara .......

Och andra problemet är att jag har den över snart alla stenar i botten av revet. Så för att få upp dessa måste allt rivas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...