Joachim Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Om man inte vill ha anemoner men ändå har några Ocelaris-clowner finns det någon som kan tipsa om en lämplig mjukkorall. Jag har hört att Clowner kan använda en korall som värd. Är det någon som har erfarenhet av det? Citera
Guest Björn Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Mina bor i en clavularia viridis, min clavulria har ganska långa polyper.Men det är nog ganksa ovanligt, tror jag!? Här är en bild, det är hanen på bilden. Nu är både clavularian och clownpart större och de trivs bra där Citera
zippo Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 mina clowner hade ett par stora rörmaskar som sovplats Citera
Gabbi Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Min Premnas gick i en Sarcopython som var stor som en handflata ungefär. Citera
metcrue Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Innan jag skaffade anemon så gick mina clowner i en hammar korall. Citera
crille Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Innan jag skaffade anemon så gick mina clowner i en hammar korall. funkar det bra med din anemon metcrue?,jag har nog haft tur för minhar bara flyttat sig 7-8cm,så den ligger ungefär där jag vill ha den,man har ju hört hemska historier om deras burdusa vandringar..... Citera
Norberg Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Stora xenia fungerar också bra till clowner! Citera
Niclas Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Jotack! ändrar man pumparna lite grann så trampar dom iväg, min gjorde det i alla fall. Efter att först ha tryckt i sig min nya fina Lineatus så vandrade den vidare o fastnade i en pump. Den utforskar för närvarande avloppsystemet i Stockholm Citera
Dimorb Postat 12 oktober 2004 Postat 12 oktober 2004 Mina Clarkii sover i favian, Sarcrophyton och även en del iCaulestrea furcatan. Citera
Joachim Postat 13 oktober 2004 Författare Postat 13 oktober 2004 Tack för alla tips!Ska införskaffa någon/nägra typer av dom ni nämt och se om det funkar.... Citera
Guest Motor_666 Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Lite fler ovanliga clownerJag hade hört på stan att "coltkorall" var ett bra surrogat men det hade inte mina clowner så dom tyckte att stjärnpolypen var mycket bättre precis som dina Björn. Men dom ska nog få en riktig anemon i nästa vecka om "min" saltbutik på hörnet får in någon fin då. Citera
SmallTown Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Mina svarta Ocellaris har tagit Sarcrophyton´en i beslag. Citera
Gabbi Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Var har du fått de svarta ocellarisarna ifrån?? De verkar odlade? Citera
SmallTown Postat 20 november 2004 Postat 20 november 2004 Köpte dem från ciklidhuset i Lerum,men vet att Marinakvariet även har dem ochde är odlade. Citera
Guest Putt Postat 10 maj 2006 Postat 10 maj 2006 Mina svarta Ocellaris har tagit Sarcrophyton´en i beslag.ha jag visste väl att det var svarta Ocellaris, jag var nere i Lomma på Zoo giganten i helgen och efterfrågade svarta Ocellaris då jag fick till svar att det inte var Ocellaris utan någon art de inte visste namnet på. Köpte mina svarta (vilka fick Clownsjukan..tyvärr) i Lerum. De sade dock att Göran brukar ha koll på vad han har inne. Jag vet inte vad det skulle vara isf om det nu inte är Ocellaris men formen och ränderna stämmer. de är sjukt snygga dessa svarta skönheter =) Citera
Laggeman Postat 10 maj 2006 Postat 10 maj 2006 Svarta Ocellaris och Amphiprion Sebae är ganska lika tycker jag, så det kan vara de de menar kanske? Citera
Guest Putt Postat 10 maj 2006 Postat 10 maj 2006 Sebae och Ocellaris är det markant skilland på iaf de ex jag sett. Ocellaris svarta är svarta och har vita ränder med liten gul fläck på munnen, då sebae är gula från munnen,buken till stjärtfenan och även på ryggfenan. Mvh Putt Citera
Laggeman Postat 10 maj 2006 Postat 10 maj 2006 Inte på mina iaf. Det är honan som har gula markeringar på bröstfenorna, annars är de helt svarta. Fast de vita banden kan vara något ljusrosa, som de på bilden. Köpte en ny hona till min hane nu för ett par dagar sedan och den hade fått gå ensam med svarta ocellaris de just fått in på Fiske & Fiskar i Malmö, och där såg man visserligen den gula fläcken runt munnen, men i övrigt var de väldigt lika. Citera
GustavF Postat 10 maj 2006 Postat 10 maj 2006 Är du säker på att det verkligen är Sebae du har? Sebae har två vita streck (kan vara ett litet streck precis vid den gula stjärtfenan) och Ocellaris tre. De har även klart olika kroppsform. Citera
acuario Postat 10 maj 2006 Postat 10 maj 2006 Helofungia brukar också accepteras, den och catalaphyllior är ju väldigt lik en anemon också men svåra rackare. Citera
Jaken Postat 10 maj 2006 Postat 10 maj 2006 detta är väll svarta ocellaris eller?https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10213&highlight=g%F6k Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.