AlexanderClown58l Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Hej, proffs här... hjälp mig ny som jag är! Startat akvariumet för exakt en vecka sen idag lördag(31jan09).kom hem igår fredag29/1-09 och så var det helt brunt på levande stenen,nitriten är mellan 5-10mg/l o nitraten på ca. 100, testet gjordes med ett QuickAquaTest...vad ska jag göra?? Citera
Johha Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 det ser ut som någon salgs alg, inget att oroa sig för, uppkommer i inkörningsfasen. inskaffa en städpatrull(eremiter, sniglar) Citera
Crillo Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 det ser ut som någon salgs alg, inget att oroa sig för, uppkommer i inkörningsfasen. inskaffa en städpatrull(eremiter, sniglar)Som föregående talare sa, men vänta tills nitriten är nere på 0. Du kanske har ljuset tänt lite länge också. Citera
Benighted Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Alger, helt normalt, hur länge har du tänt? innan du har i några koraller så kan det vara smart att bara köra en timme eller så, och sakta öka. Snäckor och eremiter kan du skaffa när nitriten har sjunkit omätbart på testet.Edit: Ops, Crillo hann före Citera
Bicolor Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Håller med alla övriga, sen rekommenderar jag att man läser på en del innan man startar ett akvarium, då kommer inte sådant här som en överaskning utan som en självklarhet. För övrigt, välkommen till en rolig hobby! Citera
Ted-m Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Jag blev orolig själv när jag vakna en morgon och hela karet var brunt.Men som sagt har 5 turbos och 2 eremiter och snacka om att dom gör ett bra jobb dom försvinner på en gång och stenarna har aldrig varit så fin förut Citera
AlexanderClown58l Postat 31 januari 2009 Författare Postat 31 januari 2009 Bicolor, ok tror ja slänger ut skiten och börjar om på nytt och ska se till att LÄSA på nu!Så jag håller mig till teorin och inte praktiken!Tack alla andra för era svar, uppskattar det verkligen! Citera
Laggeman Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Precis, varför slänga ut sten som kostar en massa pengar och sen starta om igen och få samma resultat ändå?När du startar upp ett akvarium så är det ett par olika stadier som är ett naturligt fenomen, däribland kommer det brunalger för att sedan försvinna igen och ett annat stadie tar vid. Citera
Bicolor Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Alexander, ha ha, förlåt om mitt inlägg verkade lite hårt, jag menade inget illa alls med det!Och jag är nog ingen exemplarisk akvarist heller, efter några års uppehåll komma på tanken att starta saltvatten utan att ha hemma ett enda fräscht vattentest!?! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.