Gå till innehåll

Akvarium. Lång, brett eller högt ?


biztro

Rekommenderade inlägg

Finns det någon optimal form för saltvattensakvarium? Eller spelar det ingen som hellst roll hur det ser ut? Man skulle ju kunna tänka sig att med ett grunt akvarium så når ljuset ner bättre till botten och det borde växtligenheten tjäna på, men fiskarna kanske vill ha ett djupare kar för att få mer simmutrymme?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ha ett kort och djuptsmiley4.gif

94*70*70 när jag förhoppningsvis byter upp mig efter nyår. Hade

helst haft ett 150 långt men det beror iof mest på min lägenhet. Det

ligger träbalkar från golvet upp mot snedtaket så där får inte plats

något större. Så volymen får bli på höjden och djupet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är nog beroende på vad man skall ha i akvariet, djupa akvarier ger ju ett trevligt intryck av "djup" men "långa" akvarier ger fiskarna ett bra simutrymme och korallerna kommer närmrebelysningen.

Själv har jagett akvarium som är ca 500 cm * 45 cm * 40 cm som jag precis fyllt med salt och billigt med belysningen är det inte, det går åt en massa HQI smiley2.gif.och LS.

Men det blir nogrätt häftigt att ha småfisk i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jagett akvarium som är ca 500 cm * 45 cm * 40 cm som jag precis fyllt med salt och billigt med belysningen är det inte, det går åt en massa HQI smiley2.gif.och LS.

Bengt är det samma akvarium som du hadde då jag var hemma hos dig för 3år sedan??

Hur skall du göra med cirkulationen i detta lååååååååånga akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Jo det är samma kar, jag har ett antal pumpar utplacerade lite varstans samt att jag har en pump som pumpar 7500 liter i ena kortsidan.

Svärd: Jo det ser lite ut som ett "långt" dike men rätt fräckt ändå smiley2.gif., botten är8mm, resten är 6mm. Det kostade ca 2500:- att bygga för 7 år sen.

Problemet är belysningen, jaghåller på att sätta ihop ett antal HQI 250W (6-7st) för att det skall bli jämn belysning i karet smiley4.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är belysningen, jaghåller på att sätta ihop ett antal HQI 250W (6-7st) för att det skall bli jämn belysning i karet smiley4.gif.

Jag hoppas att du har råd med elräkningensmiley5.gif.

7*250W= turbospinn på elmätaren

Annars kanske du har en lyckstolpe i närheten som du kan låna lite ström avsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...