tobias.nero Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 Hej!Jag har köpt hem bikarbonat för att jag vill höja mitt ph.Om jag bara vill höja ph ska jag då köra det i ugnen på 200grader i en kvart så det blir naturimkarbonat? Och hur doserar jag? mitt kH är på 8 så det kan säkert också höjas en aning men det är mest ph som är intressant just nu.Hur bör jag göra?Tacksam för svar! Citera
stigigemla Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 Jag tror du skall ha 175 grader i tre kvart. Citera
NephruruS Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Kan ni förklara lite hur man går till väga med den där metoden? Citera
stigigemla Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Du lägger bara bikarbonatet på ett bakplåtspapper im i ugnen med i 175 grader i trekvart. Ut med det igen och låt det svalna så har du natriumkarbonat. Vill du kolla att det gått bra så skall det gått ned till två tredjedelar i vikt. Citera
tobias.nero Postat 10 februari 2009 Författare Postat 10 februari 2009 Tack så mycket Stig!Hur är det med dosering eller ska man prova sig fram? Citera
stigigemla Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Doseringen är ju litet olika på olika kar. Själv använder jag bara bikarbonat.Man kan väl pröva en del karbonat + fyra delar bikarbonat. Men kolla pH och kH så de inte rasar iväg. Citera
tobias.nero Postat 10 februari 2009 Författare Postat 10 februari 2009 Ok! Ska testa mig fram lite, tack för svaret. Citera
Lasse Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Försiktighet min dotter, försiktighet är mitt enda råd. Natriumkarbonat höjer pH väldigt snabbt, mycket snabbare än vad du tror. Använd Stigs blandning 4:1 (exakt är det 83 % bikarbonat och 17 % karbonat om jag kommer ihåg riktigt) så stabiliserar sig pH:t kring 8,3. Kalkvatten är ett annat alternativ om det är pH du är ute efter.MVH Lasse Citera
tobias.nero Postat 10 februari 2009 Författare Postat 10 februari 2009 Jo det är pH jag är ute efter men mitt Ca är redan högt nog nästan för högt till och med.Rör det sig om kryddmått av denna blandning eller mindre (det är mitt mollyhotel som ska höjas) Citera
stigigemla Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Hur högt kH och hur många liter vatten har du på ett ungefär? Citera
tobias.nero Postat 10 februari 2009 Författare Postat 10 februari 2009 Mollyhotel 80l kH 7,7 och pH är 7,7, salifert test men jag tycker det är svårt att läsa av det blir någon blandad färg som inte finns med på "kartan".Mitt clownhotel ska jag nog också ge mig på 58l kH 8 och pH 7,7-8,0 likadant här svårt att se men någonstand där hamnar jag i färg. Citera
DaTrucka Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 I det fallet hade jag nog kört med kalkvatten istället, Det ger en ganska obetydlig höjning av Ca. Vad har du för andra värden?Ca och Mg.Om Ca, Mg och kh är balanserat så brukar ph föja med automatiskt och stabilisera sig mellan 8-8.3. Citera
stigigemla Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Lös en rågad matsked i en kopp vatten och tillsätt sakta en dl under omrörning. Kolla pH i morgon om möjligt i dagsljus. Om du inte ser någon ändring tillsätt en dl till och mät i övermorgon. Jag skulle tro att tre tillsatser är lagom. Men tillsätt inte mer per dag även om det verkar gå sakta. Och var noga med att tillsätta sakta och röra om. Natriumkarbonatet fungerar som ett gift innan det är utblandat i saltvattnet. Citera
tobias.nero Postat 10 februari 2009 Författare Postat 10 februari 2009 I det fallet hade jag nog kört med kalkvatten istället, Det ger en ganska obetydlig höjning av Ca. Vad har du för andra värden?Ca och Mg.Om Ca, Mg och kh är balanserat så brukar ph föja med automatiskt och stabilisera sig mellan 8-8.3.Jag ser att mitt Mg är alldeles för högt, det påverkar ju Ca också som är för högt, kan det påverka pH neråt? Kanske ska vänta med att tillsätta bikarbonat mixen tills jag har fått ner Mg? Citera
stigigemla Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Du kanske har litet väl hög salthalt? Hur mäter du den? Citera
tobias.nero Postat 10 februari 2009 Författare Postat 10 februari 2009 Jag mäter med en sån där "vipparmsgrej". Har varit inne på att köpa en refraktometer eller vad det nu heter, men har slut på pengar för resten av månaden så det får vänta till nästa månad.Salthalt 1.022 (enligt vipparm...)H2Ocean heter saltet jag använder. Citera
stigigemla Postat 10 februari 2009 Postat 10 februari 2009 Jag skulle tro att din salthalt är hög och att du i uppstarten haft döda djur och alger i stenen som förbrukat kH och sänkt pH. Det är helt normalt. Försök att ta med en aning vatten till någon i trakten som har en refraktometer så får du säkert salthaltsvärde. Citera
tobias.nero Postat 11 februari 2009 Författare Postat 11 februari 2009 Ok, jag ska göra det. Tack så mycket för hjälpen! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.