Gå till innehåll

Höja ph


tobias.nero

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har köpt hem bikarbonat för att jag vill höja mitt ph.

Om jag bara vill höja ph ska jag då köra det i ugnen på 200grader i en kvart så det blir naturimkarbonat? Och hur doserar jag? mitt kH är på 8 så det kan säkert också höjas en aning men det är mest ph som är intressant just nu.

Hur bör jag göra?

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försiktighet min dotter, försiktighet är mitt enda råd. Natriumkarbonat höjer pH väldigt snabbt, mycket snabbare än vad du tror. Använd Stigs blandning 4:1 (exakt är det 83 % bikarbonat och 17 % karbonat om jag kommer ihåg riktigt) så stabiliserar sig pH:t kring 8,3. Kalkvatten är ett annat alternativ om det är pH du är ute efter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mollyhotel 80l kH 7,7 och pH är 7,7, salifert test men jag tycker det är svårt att läsa av det blir någon blandad färg som inte finns med på "kartan".

Mitt clownhotel ska jag nog också ge mig på 58l kH 8 och pH 7,7-8,0 likadant här svårt att se men någonstand där hamnar jag i färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lös en rågad matsked i en kopp vatten och tillsätt sakta en dl under omrörning. Kolla pH i morgon om möjligt i dagsljus. Om du inte ser någon ändring tillsätt en dl till och mät i övermorgon. Jag skulle tro att tre tillsatser är lagom. Men tillsätt inte mer per dag även om det verkar gå sakta. Och var noga med att tillsätta sakta och röra om. Natriumkarbonatet fungerar som ett gift innan det är utblandat i saltvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I det fallet hade jag nog kört med kalkvatten istället, Det ger en ganska obetydlig höjning av Ca.

Vad har du för andra värden?

Ca och Mg.

Om Ca, Mg och kh är balanserat så brukar ph föja med automatiskt och stabilisera sig mellan 8-8.3.

Jag ser att mitt Mg är alldeles för högt, det påverkar ju Ca också som är för högt, kan det påverka pH neråt? Kanske ska vänta med att tillsätta bikarbonat mixen tills jag har fått ner Mg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...