Gå till innehåll

Dimmer


Guest snad

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Jag tänkte mest på vad Wrang sa om en tändare med dimmer funktion.

Han är väl elektriker?.

MVH Jocke

Oppz har glömt detta men skall åter igen se om man hittar den. Såg den i veckan som var men reflekterade inte mer på det då.

Det var Norberg som kom med ideen för några år sedan han kanske vet vad jag tänker på och kan hjälpa till,

BRB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade den som jag menade den heter Starter Aqua Memolux T8 kostar från ca 55 euro

Aqua-MEMOLUX Dimmer

Anyone ever try this product? Wondering how it would hook into your lighting system. smile.gif I couldnt find any English websites and finally came across one that explains it:

http://www.alphamarinereef.com/public/memolux.html

233000.jpg

Does your flippin of the switch to turn on the lights frightened your fishes?

How would you like if your lighting simulates nature?

Spend $800-$1000 or more to get a professional lighting set to do this?

NO! now there’s a revolutionary starter that can do this!

Aqua-MEMOLUX® Converts your Aquarium-fluorescent lamp into a high-tech light source!

What is Aqua-MEMOLUX®?

Aqua-MEMOLUX® is a starter. You know in order to switch on your fluorescent lamp there’s a starter attached to start this lamp? That’s right! But Aqua-MEMOLUX® is not an ordinary starter. It will control your lamp such that the light intensity simulates nature! That is…it controls the lamp to mimick the everyday sunrise and sunset! It is perfect for all freshwater, saltwater fishes, saltwater fishes with corals aquariums, terrarium, birds plants, and various other reasons as long as you want to simulate nature. Now you no longer have to fork out hundreds to thousand over dollars just to have this light simulation!

ADVANTAGES:

- No Stress to the fishes!

- Flicker-free gentle start by chip-steered igniting of the lamp!

- Extended life span of the lamps by Microprocessor rule!

- Save energy consumption with its intelligent light management!

Replace the current starter with Aqua-MEMOLUX® and it is ready to use!

!!!! No further assembly necessarily !!!!!

Every Aqua-MEMOLUX® is equipped with 3 lighting programs:

Program 1: Perfect for all freshwater, saltwater fishes, saltwater fishes with corals aquariums, terrarium, birds etc

Start with 30% intensity and soft sunrise to 100% daylight in 30 minutes lasting for 12 hours followed by soft dusk to minimal light in 30 minutes and is then switch off by the existing time switch.

Program 2: Perfect for aquariums plague by algae or aquariums requiring less hours of lighting

As program 1, but only 8 hours of 100% daylight

Program 3: Perfect for rainforest simulation for plants and flora

Start with 30% intensity and soft rising to 100% brightness in 30 minutes.

5 hours constant light (100% brightness) followed by soft reduction to minimal light in 30 minutes and 2 hours without light (with the help of a time switch).

New start with small intensity and sunrise to 100% daylight in 30 minutes.

5 hours of sunlight (100% brightness) followed by soft dusk to minimal light in 30 minutes.

10 hours without light (with the help of a time switch).

Aqua-MEMOLUX® is patented and CE-tested which meets all present safety standards.

http://216.55.183.207/forums/showthread.php?t=3342

http://www.alphamarinereef.com/public/memolux.html

http://www.aquaristik-forum.de/beleuchtung.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man sätta en dimmer på en pump?

Eller ja nu fick jag en helt vilt idé:

Man sätter en dimmer på en pump.

Sedan letar man upp en liten "motor" av något slag som ökar och minska dimmern hela tiden. ( som om man skulle stå och vrida fram och tillbaxs på dimmern hela tiden själv). Detta borde skapa en vågeffekt i akvariet till en otroligt låg kostnad . Och eftersom att pumpen aldrig stängs av helt så borde det inte slita så hemskt mycket på den heller.

Ops nu hamnade jag lite utanför det ursprungliga ämnetsmiley2.gif.

Stig har hittat på något. Han använder sig av par elektoniskt styrda dimmers för en billig peng som han har byggt någon intervallfunktion på. Exakt vad det är för pumpar han styr vet jag inte. Men jag skulle gissa att vi kommer se honom i tråden ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

ok.

då är det med HF som den styr röret.

den komme ju inte kunna dimmra ner till så låga procenttal och den kan troligen orsaka överhettning i reaktorn efter som reaktorn bromsar strömmen och denna släpper på blir det stora strömmar som går till spillo.

kul uppfinning, men jag tror att 500kr är lite mycket för en tändare när man kan köpa ett DALI-don för 1000kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en långsam oscillator som styr lysdioder och sedan via fotomotstånd (isolationsavstånd!) två dimrar som styr cirkulationspumpar.

Den fungerar bara med luftkylda pumpar typ Fischer eller Turbelle.

Det går att justera hastighet för båda pumparna och separat grundvarv och skillnad mellan min och maxvarv. Dessutom har den "mjuk" steglös ändring av varvtalet vilket jag tycker är bra eftersom pumparna inte suger luft så lätt då. Kostnad ungefär 100 :- för kortet och 150:- st för dimrarna. Vettigt pris för en vågmaskin tycker jag som hade pumparna innan.

Den fungerar inte för lysrör eller MH men Wrang hittade ju en superenkel koppling som man kunde dimma upp - ned lysrör med 0 - 10 volt styrda elektroniska reaktorer med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Jag har byggt en långsam oscillator som styr lysdioder och sedan via fotomotstånd (isolationsavstånd!) två dimrar som styr cirkulationspumpar.

Den fungerar bara med luftkylda pumpar typ Fischer eller Turbelle.

Det går att justera hastighet för båda pumparna och separat grundvarv och skillnad mellan min och maxvarv. Dessutom har den "mjuk" steglös ändring av varvtalet vilket jag tycker är bra eftersom pumparna inte suger luft så lätt då. Kostnad ungefär 100 :- för kortet och 150:- st för dimrarna. Vettigt pris för en vågmaskin tycker jag som hade pumparna innan.

Den fungerar inte för lysrör eller MH men Wrang hittade ju en superenkel koppling som man kunde dimma upp - ned lysrör med 0 - 10 volt styrda elektroniska reaktorer med.

HF med 1-10V kräver en ratt för 500 spänn och det är ju rätt så dyrt. visst kan man säkert ordna det med en potensiometer, men jag skulle halt klart välja DALI som gör samma sak men kan styra varje lampa individuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...