Gå till innehåll

Trasig Tunze Multicontroller 7095?


Datate

Rekommenderade inlägg

Stod nyss å tillsatte lite zeovit-prylar, då jag la märke till nått skumt med min styrbox.

Tidigare har jag kört intervall 2 och 1-60 sec. Nu står den plötsligt på sequential och 0.2-12h. Dessutom lyser moonlight och night mode.

Inget konstigt med det kanske kan tyckas, om det inte vore för det faktum att den inte reagerar hur mycket jag än trycker på knapparna. Jag kan plötsligt inte ändra nånting förutom styrkan via rattarna. Dock funkade "food timer" som det skulle. Inte heller lampan vid kanal 4 (där den andra pumpen sitter. Har en på kanal 1 och en på kanal 4) lös. Nu flyttade jag pump 2 från kanal 4 till kanal 3, men inget ändrades.

Pumparna ändrar nu från min till max med intervall på ca 7sec. Båda går på samma intervall.

Vad kan ha hänt? Är det boxen som lagt av, eller är det någon som varit med om något liknande och har någon annan idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min första tanke var om det var något fel på ljussensorn, med tanke på att den fastnat i "night mode". Allmänt om du inte testat det skulle jag rycka alla kablar som går in i kontrollern, låta dom vara ur minst 30 sekunder och sedan koppla in enbart en pump, funkar den fortfarande inte då så är den nog trasig.

Själv skulle jag då fortsätta med att skruva isär den och se om man kan se "nånting" men har man inte ovanligt bra elektronik kunskaper så är det väl ingen bra idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur den elektroniska uppbyggnaden av Tunzen är men det första jag gör när något mikroprocessorstyrt hänger sig är att dra ut stickontakten ur väggen, vänta en minut och sedan i med kontakten igen.

Precis så jag menade, bara det att Tunzen inte har någon stickkontakt, den får sin matning via pumparna så man får dra ut sladdarna till pumparna istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag menar också att det är kontrollern som man ska göra strömlös, men om jag inte har missuppfattat något rätt rejält vad det gäller Tunze-kontrollerna så får de sin ström från pumparnas kraftar och inte från någon egen stickpropp, dvs man får kontrollern strömlös genom att göra pumparna strömlösa inte tvärt om. Alternativt så kan man få kontrollern strömlös genom att koppla bort alla pumpar.

Hur som helst, gör kontrollern strömlös och låt den vara det minst 30 sekunder eller en minut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...