Christer T Postat 12 februari 2009 Postat 12 februari 2009 Kan någon kemikunnig tala om för mig hur mycket Salpeter det går åt för att höja nitraten i vattnet 1 mg/100 l? Vikt? Volym? Citera
stigigemla Postat 12 februari 2009 Postat 12 februari 2009 0,14 gram. Jag köper en kryddpåse på ICA som jag löser i en dl vatten. Sedan är det bara att dosera med en Salifertspruta. Citera
Christer T Postat 12 februari 2009 Författare Postat 12 februari 2009 Tack Stig. Löser du i akvarievatten eller osmosvatten? Hur länge kan blandningen stå? Hur fort tror du man vågar höja? Många frågor. Tacksam för några svar.... Citera
stigigemla Postat 12 februari 2009 Postat 12 februari 2009 Jag löser i osmosvatten. Men det går lika bra med vattenledningsvatten eftersom det är så liten åtgång. Citera
freguz Postat 11 januari 2012 Postat 11 januari 2012 Köpt en påse salpeter (40g), ska blanda ut halva i en liten flaska jag har, blir knepigt att dosera rätt, men man får väl börja smått och mäta sig fram... Citera
Lasse Postat 11 januari 2012 Postat 11 januari 2012 Ta 40 gram i en halvliter vatten - då får du en stamlösning där 1 ml ungefär höjer nivåm men 0,5 ppm per 100 literMVH Lasse Citera
freguz Postat 11 januari 2012 Postat 11 januari 2012 Ta 40 gram i en halvliter vatten - då får du en stamlösning där 1 ml ungefär höjer nivåm men 0,5 ppm per 100 literMVH Lasseok tack perfekt dosering för mitt kar, blir då upp 1,0 ppm (drygt) per 1ml.Vad ska man ligga på typ, 5 kanske? Citera
Lasse Postat 11 januari 2012 Postat 11 januari 2012 ok tack perfekt dosering för mitt kar, blir då upp 1,0 ppm (drygt) per 1ml.Vad ska man ligga på typ, 5 kanske?Jag skulle börja lite försiktigt med 1 ml strax innan akvariet tänds och 1 ml frampå kvällen när det är max belysning och se vad som händer.MVH Lasse Citera
Johan W Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 Jag skulle börja lite försiktigt med 1 ml strax innan akvariet tänds och 1 ml frampå kvällen när det är max belysning och se vad som händer.MVH LasseHar kommit fram till att jag inte heller har någon nitrat och varit på ica och köpt salpeter, blandat till enligt Lasses instruktioner och sen doserat i 12ml i mina ca 680l. Detta borde höja 1 ppm, finns det någon regel om hur länge och mycket och ofta man ska dosera eller är mätningar och känsla som gäller. Citera
Majki01 Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 ok tack perfekt dosering för mitt kar, blir då upp 1,0 ppm (drygt) per 1ml.Vad ska man ligga på typ, 5 kanske?Blev din fungia bättre av detta?? Nitrat kanske är något alla LPS gillar? Citera
Laggeman Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 Dosera en eller två gånger över dygnet, mät efter två dagar och se ifall du får något utslag, om inte, öka doseringen med 50% och mät igen efter två dagar. När du börjar märka av en ökning sänker du doseringen igen och kollar vidare. När du har koll på hur mycket det behövs under dygnet så kan du dosera det i ditt osmosvatten om du känner till hur mycket avdunstning du har under dygnet. Så skulle jag iaf tipsa om att göra, andra har säkert andra förslag. Citera
Roger.J Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 Detta kommer även jag att prova MvhRoger Citera
per.w Postat 20 januari 2019 Postat 20 januari 2019 för oinsatta, vad är syftet med detta? Vad är det man bekämpar? Vad är det man har för litet av eller för mycket av? Citera
Claes_A Postat 20 januari 2019 Postat 20 januari 2019 Man matar sina koraller och alger med kväve. Ett skäl till detta kan vara att man har för låg belastning på karet p g a för få fiskar som matas. Ett annat skäl till att tillsätta kväve i form av nitrat är att ens foder innehåller för mycket fosfor i förhållande till kväve. Kväve avgår dessutom som ammoniakgas i skummaren och bryts ned av denitrifikation. Fosfor stannar kvar i systemet. Då kan det vara vettigt att tillsätta lite nitrat så att fosforn inte stiger p g a kvävebrist. 1 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.