Gå till innehåll

Snälla, snälla hjälp mig! Varför dog alla mina fiskar?


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans

För ca. 2 månader sedan startade jag upp mitt nya akvarium med beg ls samt ny ls. Jag använde levande sand i hela akvariet för att slippa vänta så länge. Efter ca. 2 veckor stoppade jag i min första fisk. En pygoplitet diacanthus (regal angel). Han åt och simmade för fullt ända tills i morse. För ca. 1 veka sedan stoppade jag till ytterligare en fisk, en dvärg kejsare. Allt var frid och fröjd tills idag, som redan sagt. Till saken hör också att jag för 3 dagar sedan köpte en sjöstjärna som än idag inte rört sig ur fläcken. Senast igår var mina fiskar glada och matglada tills i morse då alla låg döda på botten. Även erimiterna. Dock ej puttsar räkan samt en klo räka. Jag har försökt ta en massa prover. Så här ser det ut:

Salt halt: 1.022

Kh: 12

Nitrit: 0

Nitrat: 35

Koppar: 0

Amonium/amoniak: 0

Ph: 7,8????

Kan dom ha dött av det låga ph? Vad skulle det annars vara? Vad beror lågt ph på?

Fiskarna var värda tillsammans 3000 kr...=0(.

Vad kan dom ha dött av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch vad tråkigt :( Dom kan inte dött av dom värdena iallafall.

Något olämpligt som kommit ner i karet känns ju mer troligt när även eremiterna strök med. Sprayat med något eller använt starka rengöringsmedel i närheten? Annars hade jag funderat på syrebrist, går alla pumpar som vanligt? Temperatur, borde inte gå så snabbt men en rejäl nedkylning så? Eller har doppvärmaren hängt sig och det varit för varmt? Nytt foder igår?

Nej, borde inte dö över en natt om du kört skummarlöst så länge innan och dom såg ut att må bra igår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förbaskat tråkigt! Ingen sjö gurka/ sjö pung/ sjö hare...=0(. Temp: 25 grader. Inget nytt foder. Det skulle ju vara om jag då haft för dålig cirkulation. Cirkulerar idag tyvärr bara 3000 l/timme i 250 liter akvarium. Vänatar även på fler pumpar som aldrig kommer till affären. Är 3000 l/timme för lite??? Har aldrig sett någonting under dessa 2 månader. Ingen som knippat efter luft eller så. Knappt rört akvaret sista dyngnet innan, då jag vart bortrest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt märkligt:( Tråkigt med dina djur..

Verkar lite som om det skulle kunna vara någon akut förgiftning av något slag. Iom att även eremiten strök med som annars är betydligt tåligare än fiskarna.

Har dock lärt mig att långt ifrån alla värden går att mäta. Ena dagen kan allt vara frid o fröjd i akvariet medans andra dagen ser det helt annorlunda ut. För att sedan dagen efter vara prima igen. Utan att man gjort något särskillt under tiden.

Men hade jag varit dig så hade jag ändå väntat ett längre tag innan jag slängde i några nya djur. Kör skummare, Uv filter ett tag innan så bör du ju rensa ut det värsta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar det inträffade.

Hmm, som sagt det är ju väldigt intressant att även eremiterna rök med, dom är ju normalt så väldigt tåliga. Och att inte ALLTING dog i.s.f.. Vet du om sjöstjärnan lever fortfarande?

Känns ju som en förgiftning av något slag är den sannolika förklaringen, eller syrebrist, men då borde ju dom ju ha visat tecken på det redan tidigare? Du har skött vattenbyten och så vidare? så det inte är någon brist eller uppbyggnad av något ämne?

Ja, det går bara att spekulera, och att alla dör så plötsligt tyder ju på att något hände akut, som att något större dog och avgav nått giftigt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som du fått ner något gift i karet, värdena är det ju inget direkt konstigt med har haft värre o inget dött. kan vara så att du haft besök i veckan o någon tappat ner något som inte bör vara i karet tex parfym, alcohol osv??

Verkar väldigt skumt annars om de inte visat symptom innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyll i följande, den är visserligen anpassad för koraller man kan användas att få fram så mycket information som möjligt.

Finns i denna tråden.

- Hur länge har akvariet varit igång.

- Vattenvolym brutto samt netto.

- Mängd levande sten.

- Belysningstyp/tid.

- Temperatur morgon och kväll.

- Salthalt.

- Kalcium Ca.

- Magnesium Mg.

- Karbonathårdhet dKh.

- Fosfat och Nitrat.

- Nitrit/Ammonia

- Ph .

-Övriga Värden som Tex. koppar, Silikat mm..

- Använder du osmos och har den ett silikatfilter.

- Hur tillsätter du spårämnen, ca.mg.dkh.

- Övriga tillsatser.

- Skummare.

- Filtrering/rengöring.

- Pumpar/flöde.

- Vattenbyte.

- Placering av korallen samt andra koraller i närheten.

- Allmän beskrivning av problemen samt tidslinje..

- Övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar sorgen, sånt där är aldrig roligt.

Utöver det som Marko skriver här ovan så bör du ta en verklig djup fundering över om du gjort nåt som kunnat få kemikaler av något slag att hamna i karet. Tänk verkligen på allt, t ex:

Bränt stekpanna

Drivor av äpplen bredvid karet

Hårspray

Målarfärg

Lim

Matat banan

Ohyrebehandlat krukväxter

Hällt använt test i karet

Anänt nya elapparater

Därmed inte sagt att allt det behöver vara bekymmer, vad jag menar är att du verkligen skall tänka igenom allt som är lite ovanligt om du skall ha nån chans att hitta felet. Det mest obehagliga i såna här situationer är ju om man blir stående utan förklaring, kommer man åtminstone fram till vad felet var så känns det ju betydligt bättre att börja om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en krasch pga lågt syre. Hängde en strumpa vid pumpen och ytcirkulationen blev för låg och det mesta dog över natten. Skummaren hade lagt av några dagar tidigare och vattnet var grumligt efter en flytt vilket säkert bidrog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina räkor lever fortfarande i akvariet....så konstigt! Hittade faktiskt några överlevande erimiter också tillslut.

Coralkiller: Jag kör med nyinköpta triopic marin som Nitrit test

Amanite: Tackar så mycket. Jag skall vänta ett bra tag nu iaf några veckor. Har satt in aktivt kol och väntar fortfarande på skummaren. Skall även skaffa UVC.

Crille: Jag lade i kejsaren för ca. 2 månader sedan. Så han har bott där sedan dess.

Benighted: Tackar så mycket! Sjöstärnan har fortfarande inte rört sig. Har flyttat han till ett annat akvarium. Hur vet man om han lever? Han har inte fallit isär utan han är sten hård men rör sig inte ur fläcken. Jag har vart noga med vattenbyterna då jag inte haft ngn skummare och matat varsamt. Frågan är ju bara hur fort jag vågar sätta i någon ny fisk. Är livrädd att det skall bli samma sak. Såg ingenting på dom dagarna innan som kan tytt på sjukdom. Dom var aktiva och simmade och åt ur handen flera gånger dagligen. Jag har inga koraller där än då jag har för svag belysning. Det var nog lika bra!

Jontebgood22: Jo det är bara att ta nya tag men är man student och fölorar så mycket pengar så känns det surt...=0(. Skall faktiskt till triton om ca. 8 veckor. Tänkte flyga upp med något roligt då om akvariet tål det..=0)

Ricke: Nja ingen fest eller besök de närmsta veckorna bakåt. Bara mormor och morfar...=0). Parfym...nja vet inte riktigt. Eftersom det var min pojkvän som var med fiskarna dygnet innan och han använder ej parfym. Om han förståss inte haft nattligt besök....*asg*

Amatören: Tackar...=0)

DaTrucka:

- Hur länge har akvariet varit igång: Ca. 2 månader

- Vattenvolym brutto samt netto: Oj, det vet jag inte riktigt men ca. 250 liter. Med ls och grus sten säg: 200 liter

- Mängd levande sten: 30 kg, ca: 15 kg ny, 15 kg beg.

- Belysningstyp/tid: 10 h per dag

- Temperatur morgon och kväll. Konstant 25 grader då det inte står nära ett fönster

- Salthalt. 1.022...,när dom dog: 1,024

- Kalcium Ca. 450

- Magnesium Mg. 1470

- Karbonathårdhet dKh. 12

- Fosfat och Nitrat. 0 Fosfat, 35 Nitrat

- Nitrit/Ammonia: 0/0

- Ph . 7,8

-Övriga Värden som Tex. koppar, Silikat mm.. Koppar: 0. Silikat vet jag dessvärre inte då jag inte har några tester för det.

- Använder du osmos och har den ett silikatfilter. Ja!

- Hur tillsätter du spårämnen, ca.mg.dkh. Tillsätter ingenting utom ultra bak.

- Övriga tillsatser.

- Skummare: Ingen inväntar en

- Filtrering/rengöring. Endast ls

- Pumpar/flöde. 2500 liter/h fördelat på 3 st pumpar

- Vattenbyte. En gång per vecka

- Placering av korallen samt andra koraller i närheten: Inga koraller!!

- Allmän beskrivning av problemen samt tidslinje..Aldrig tidigare vart något problem men nu är ju akvariet så nytt.

- Övrigt. Plyggen var ca. 7 cm....dvärgen var ca. 5 cm. Hade även en 2 cm gramma loreto. Annarshade jag erimiter, en kloräka, en putsarräka och en sjöstjärna.

Bygert: Tack, skulle nog kännas bra om man fick reda på vad dom dom av swom du säger. Svar på dina frågor:

Bränt stekpanna Nej inte närmsta veckorna bakåt.

Drivor av äpplen bredvid karet. Vad menar du med detta?

Hårspray. Används ej här i huset

Målarfärg. Nix

Lim Nix

Matat banan. Vad då är banan giftigt`?????????????? Jag kan ha matat med banan i början av veckan. Till saken hör att jag matar mitt 450 liters regelbundetmed banan och det har aldrig vart problem där.

Ohyrebehandlat krukväxter. Nej

Hällt använt test i karet. Nej

Anänt nya elapparater Nej

Halogen: Jag börjar tro att det kan vara fel på syret men alla pumpar var då igång denna morgonen.

Papi: Ursch vaad trist. Visst är det hemskt. Hade du mycket fisk och koraller i karet?? Mitt akvarium var icke grumligt. Hur länge sedan var detta? Är du igång igen?

Det jag tcker är konstigt är att räkorna lever fortfarande dom är ju ändå ganska kännsliga!

Jag lär väl aldrig få svar på varför dom dog.......=0(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äpplen ger i från sig etylengas som i slutna utrymmen kan stöka till det. Det finns exempel på att krukväxter dött av sällskap med äpplen. Vilket äpplen kan göra skada för ett akvarium vet jag inte men poängen låg kanske inte där heller, snarare att du skall gå igenom alla tänkbara och otänkbara möjligheter att något olämpligt hamnat i akvariet.

Banan kan definitivt ställa till det. Jag har slagit ut hela mitt bestånd av eremiter, krabbor, tusenfotingar och lite annat med en Chiquita-banan en gång. Jag är ingen större förespråkare för KRAV-odling i övrigt men att mata ryggradslösa djur med bananer som inte är KRAV-odlade är ren hasard, det tycker till och med jag som har behörighet att använda klass ett bekämpningsmedel.

Annars så finns det ju ett enklare scenario för vad som kan ha hänt. Djur dör ju ibland, det kommer man inte ifrån och det händer att de gör det utan att man kan se att de har nån direkt ursäkt för det, de bara känner för det. Dör en fisk i ett akvarium och den inte är helt obetydlig i storlek så kommer nedbrytningen som startar att förbruka syre och producera ämnen som inte är hälsosamma. Det kan knäcka en fisk till och sen är det stadigt utför. En skummare kan lösa somligt av problemet, den syrsätter och avlägsnar vissa ämnen. Risken finns dock alltid att om ett stort djur dör och man inte märker det genast så kan det bli total katastrof.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...