kojje Postat 5 mars 2009 Författare Dela Postat 5 mars 2009 TjenaEn av stjärnpolyperna har sträckt på sig ordentligtvar det fler polyper ?En fråga det har dunstat vatten från karetskall jag bara tillsätta osmos vatten eller skall jag blandaen salt drink?Nu skall jag fortsätta att labba med moonlight Biltemadet börjar att ta slut med plats under huven Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 5 mars 2009 Dela Postat 5 mars 2009 nå det ska vara 4-5 såna polyp armar på den lila mattan=) men dom kanske är lite kinkiga, bara vänta och se Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 5 mars 2009 Dela Postat 5 mars 2009 Tillsätt endast osmosvatten för det avdunstade vattnet. Annars har snart salthalt som i döda havet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 6 mars 2009 Dela Postat 6 mars 2009 Vad kul med ytterligare en till i norrland. Snyggt akvarium. Kommer säkert att bli ännu snyggare i framtiden...=0) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 15 mars 2009 Dela Postat 15 mars 2009 tjenare. Hur går det med burken? har det hänt nå nytt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kojje Postat 15 mars 2009 Författare Dela Postat 15 mars 2009 Visst händer det nått vad som händer ?????det växer lite av varje.Nytt i karet en koralbands räka Stenopus Hispidus bild kommer sen.Nu i kväll skall jag göra del vattens byte det första 10%Karet har varit igång nu 1 månEn fråga kan jag spilla i det nya salt vattnet direkt saltet har löst sig????? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NephruruS Postat 15 mars 2009 Dela Postat 15 mars 2009 Du ska helst låta vattnet stå och blandas i en hink med en pump och ev doppvärmare i 24timmar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 15 mars 2009 Dela Postat 15 mars 2009 hade du en kompis som var intresserad av att starta upp ett kar? I så fall kan han ju få köpa mitt akvarium med belysning och skummarestenen och det levande ska ja behålla till de nya ja akvariet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kojje Postat 15 mars 2009 Författare Dela Postat 15 mars 2009 Tjena Tom och alla på SGJag fick gröna stjärnpolyper av dig Tomdom är fina men mina eremiter river ner den lilla stenen varjedag ideer hur jag slipper det?Och en bild på Koralbands räkan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 15 mars 2009 Dela Postat 15 mars 2009 testa att sätta fast den lilla stenen med ett gummiband runt en annan sten.hade du en kompis som var intresserad av att starta upp ett kar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kojje Postat 15 mars 2009 Författare Dela Postat 15 mars 2009 Japp har en polare som är sugen på saltmen han vill inte ha en kub Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 15 mars 2009 Dela Postat 15 mars 2009 okej! vad ska han ha för storlek på karet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kojje Postat 15 mars 2009 Författare Dela Postat 15 mars 2009 Tror det var 180l om jag inte minns felNu skall jag gå och göra mitt första delvattensbyte Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nicke_W Postat 16 mars 2009 Dela Postat 16 mars 2009 Har du provat med att kilat fast fragg stenen mellan ls:en ? Fin macro alg, blir till att skaffa nått sånt då jag har fart på mitt RSM./Nicke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 18 mars 2009 Dela Postat 18 mars 2009 har det kommit ut några flera polyper från den lila mattan?nu har jag och min polare från stan varit och beställt salt från kalix fisk affärSamt i fredags var ja till rolle och fick med mig en ny korall hem=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kojje Postat 20 mars 2009 Författare Dela Postat 20 mars 2009 Tjena på er Mina göna stjärnplyper har stannat de visar siginte mer det efter att mina erimiter mobbar domjag får vänat och se om dom tar sigDet växer nya roliga saker i karet men min kamera är inte såbra så jag får ta en bild på dom när de blir lite störreVar hos Rolle i Luleå köpte en nice korall om jag skulle få lite hjälp med vad den heter skulle jag bli glad Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 27 mars 2009 Dela Postat 27 mars 2009 Är det en sten eller en mjuk korall ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kojje Postat 27 mars 2009 Författare Dela Postat 27 mars 2009 Tjena Sofia och alla andraDet är en Rhodactis, skivanemon Var hos Rolle i Luleå i går fick med mej lite roligtPumpande XeniaRörmask och 1,5kg LS Nu börjar jag att bli sugen på lite fiskar men troratt jag skall vänta till Nitraten sjunker lite nu ligger den på ca 30alla andra vatten värden ligger bra (som det skall efter 6 veckor)eller vad tror ni ? Lite nya bilder kommentera gärna [ATTACH]ln[/ATTACH] Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alex t Postat 27 mars 2009 Dela Postat 27 mars 2009 Jätte fint! Gillar att du har två stenhögar istället för en! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 28 mars 2009 Dela Postat 28 mars 2009 Tror detta kommer bli snyggt. Det jag tror du ska ta en funderare på är hur du riktar pumpen. Om du har den mot ytean som du har nu kommer du får snygga glitterefekter men också mycket saltstänk på belysningen! Försök att rikta ner den så att det blir bra cirkulation i hela karet oavsett djup.Jag rekommenderar dig att vänta en vecka till så ska du se att värdena sjukit kraftigt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kojje Postat 28 mars 2009 Författare Dela Postat 28 mars 2009 Godmorgon på erjag har en koralia 2 riktat mot ytan pga attfå bort den fula hinnan som blir när jag ej har ytavrinning sen har jag en Koralia 1 bakom denvästra LS stapeln som fixar att det cirkulerar Jag kommer att labba med orginalboxen juwelför att få en ytavrinning men nu flödar det åt fel håll.Om ni har bättre förslag vill jag gärna vetaför det är trots allt mitt första salt karDet är mycket roligt att läsa att ni tror att det blir fint Tack TackAlla förbättringar och förslag är välkommna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 28 mars 2009 Dela Postat 28 mars 2009 Hänger inte med på det där med att det flödar åt fel håll. Vad det gäller den fula hinnan på ytan så måste den ju bort och då finns det ett bra trick. Lägg fuktat tidningspapper på ytan några sekunder och ta sedan bort pappret. Fux flux och hinnan är borta!På sikt bör du se till att få ytavrinningen att fungera! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kojje Postat 28 mars 2009 Författare Dela Postat 28 mars 2009 Tack Jonas för tipset om tidningspapper.Jag menar med att vattnet kommer in i juwel boxenvid botten där jag har ett stort hål med ett plast galleroch sedan flödar det ut upp till jag vill att det skall rinna tvärtom vipps ytavrinning tror jag.En sump blir det senare och en owerflow box Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 28 mars 2009 Dela Postat 28 mars 2009 Kan d rita en skiss på hur det ser ut samt skicka med ett kort så kan vi säkert hjälpas åt att finna en lösning på hur du ska få vattnet att rinna åt andra hållet. Jag kan inget om Juwel så utgå från det när du förklarar! Inte ofta man är i Kalix heller så jag kan inte titta förbi! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kojje Postat 28 mars 2009 Författare Dela Postat 28 mars 2009 Här får du en bild hur jag menarJag har tänkt pröva med att dränkaen cirkulations pump i juwel boxen ochrikta den till det nedre hålet i boxen ca 600l/hoch tvinga vattnet ut nere därmed måstevattnet in uppe tror ni att det kan fungera? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.