Gå till innehåll

en smula sämre


crille

Rekommenderade inlägg

tycker jag diskussionerna här på guiden blivit, mindre

intressanta trådar senaste tiden

, var är alla gamla rävar och lite mer avancerade

trådar, vad göra för att få upp en bra standard? som

det är nu tycker jag det är samma frågor som ältas

hela tiden, detta är inget gnäll eller kritik, vill bara få

igång disskusion hur vi ska få det mer intressant igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag håller med till 100%. Frågan är bara vad man skulle kunna göra åt det.

Tror att många drar sig för att dra igång avancerade trådar, då det på senare tid varit väldigt "hårda" diskussioner i dessa trådar.

Det blir ju mycket liknande trådar nu när vi har en fruktansvärd storm av "nya" saltakvarister, och det dröjer ett tag innan nya lär sig använda sökfunktionen.

Förövrigt tycker jag stämningen är bra för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa saker känns som lite "heliga" och så fort man diskuterar dom kritiskt så blir de livat fast inte på ett possitivt sätt.

Många är så säkra på sin åsikt eller metod att dom verkar känna sig kränkta eller påhoppade då dom läser något kritiskt. Samtidigt så vet man inte alltid allting och hur skall man då lära sig om man inte ifrågesätter ibland.

Sen finns det en hel drös med nybörjare som är pigga på att skriva o fråga(men som inte riktigt lärt sig leta/läsa);) så det blir snabbt mycke liknande frågor.

//NiXoN

Edit; Marko var snabbare;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med Nixon, det kan kännas olustigt att skriva.

Det verkar som en del vill feltolka och ibland har man fel, men det finns olika sätt att diskutera på och det verkar lätt att göra det kritiskt.

Därför läser man hellre och hoppas att någon annan ställer den fråga man själv söker svar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nybörjare så tror jag inte att samma frågor beror på att man inte använder sökfunktionen utan att det beror på osäkerhet. Eller iaf i mitt fall

Jag har läst åtskilliga timmar på forumet men det känns ändå bättre att fråga en gång förmycket än inte alls. Men kan förstå att det blir väldigt tjatigt som kunnig att svara på dessa frågor.

Jag vill endast mina fiskar det bästa och är livrädd att jag ska göra något fel.

bara lite tankar från en nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sak är ju bra, att vi får så många nya saltisar:), men som ni skriver så är

vissa saker "heliga" zeovit var ju ett hett ämne ett tag med för och emot, men

det har ju blivit accepterat nu, själv kör jag med zeo, men tycker fortfarande det

är kul och intressant med andra sätt, och man måste respektera att alla inte gör

likadant, det är även lite av tjusningen med hobbyn att det finns många vägar att

gå, jag tycker det är bra att vi får igång en sansad diskussion:) och alla nybörjare

fråga på bara, men sök gärna först för forumet är en guldgruva för oss alla.

och som du skriver marko, stämmningen är på topp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra med lite input från en relativt ny med. Man satt ju i den sitsen för några år sedan själv, men det är väldigt lätt att glömma av hur det var.

Det är naturligtvis bra att fråga för mycket än för lite. Det är ju det guiden är till för.

Jag ger en eloge till alla gamla rävar som orkar skriva i tråd efter tråd som handlar om ungefär samma saker, måste erkänna att jag själv är lite för lat med det.

Åter till topic.

Vad tror ni som sitter på lite tyngre kunskaper om att skriva några artiklar om intressanta ämnen, som tex. Fosfaremovers, Pestalger eller annat som är av inresse?

Vi behöver öka på artikel galleriet med lite med avancerade skrifter med. På det sättet slipper man nog mycket av dom hårda diskussionerna. Och det blir lättare att hitta det man söker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen vet man ju inte vad som fortfarande gäller då vissa trådar är flera år gamla och det kanske uppkommit nyare sätt att lösa vissa problem på. har märkt att man får 20 olika svar på samma fråga om man går till olika ställen. tex här , i djuraffären. nästa djuraffär du får olika svar på samma fråga ;) snacka om att man blir kluven när det e första saltvattens karet man startat. eller rättare sagt 3 st nu på några månader ;)

mvh jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra med lite input från en relativt ny med. Man satt ju i den sitsen för några år sedan själv, men det är väldigt lätt att glömma av hur det var.

Det är naturligtvis bra att fråga för mycket än för lite. Det är ju det guiden är till för.

Jag ger en eloge till alla gamla rävar som orkar skriva i tråd efter tråd som handlar om ungefär samma saker, måste erkänna att jag själv är lite för lat med det.

Åter till topic.

Vad tror ni som sitter på lite tyngre kunskaper om att skriva några artiklar om intressanta ämnen, som tex. Fosfaremovers, Pestalger eller annat som är av inresse?

Vi behöver öka på artikel galleriet med lite med avancerade skrifter med. På det sättet slipper man nog mycket av dom hårda diskussionerna. Och det blir lättare att hitta det man söker.

Mer artiklar tycker jag låter som en tokbra ide! Guider tex på saker jag saknar/vill lära mig mer om, och som jag tror många här på guiden kan vara intresserade av är tex :

- Uppfödning av phytoplankton, rotifiers. Helt enkelt mer levandeföda. Vart man får tag på detta och hur man går tillväga för bästa resultat. DIY phytoreaktor? PET-varianterna verkar inte helt optimala.

- Guide om hur man använder kalkreaktor och kalkvatten. Står mycket om det på guiden men inget mer konkret. Vore intressant att veta alla steg och vad man måste göra för att underhålla systemet i bra skick. Bra / dåliga produkter etc. Finns hur mycket som helst här tror jag som vore bra att få på svart och vitt.

- En artikel som fylls på kontinuerligt med hur folk löst sina sumpar. Finns dock en del på nätet, men inga svenska direkt. Dessutom är jag lite kritisk till många "amerikanska lösningar" :D. Ritningar och bilder på olika alternativ vore bra. Tex, man kanske inte tänker på alla olika reaktorer / filter etc man kommer behöva i framtiden när man planerar sumpen. Tänk om en större del här på guiden som har BRA och fungerande system kunde ta en bild och beskriva sin sump lite?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med trådskaparen, det har blivit lite 'lamt' den senaste tiden. Då menar jag inte hårda ord eller rena påhopp, jag saknar de lite 'tyngre' diskussions ämnena. Allt nedanstående har visserligen redan diskuterats men de kanske tål att upprepas och nya synpunkter/erfarenheter är alltid välkomna;

- Vodka/Socker metoden

- Fosfat nivåer kontra nitrat nivåer

- Cyano och oönskade alger, orsak och metoder

- Zeovit

- Kalkvatten

- Vattenbyten

- Sump, för/emot

- Belysning, MH versus T5/T8

- Belastning av akvariet, antal fiskar/koraller, för nackdelar

- Alla de här förbaskade medlen som finns att köpa och som alla tror är jätteviktiga

- Etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med trådskaparen, det har blivit lite 'lamt' den senaste tiden. Då menar jag inte hårda ord eller rena påhopp, jag saknar de lite 'tyngre' diskussions ämnena. Allt nedanstående har visserligen redan diskuterats men de kanske tål att upprepas och nya synpunkter/erfarenheter är alltid välkomna;

- Vodka/Socker metoden

- Fosfat nivåer kontra nitrat nivåer

- Cyano och oönskade alger, orsak och metoder

- Zeovit

- Kalkvatten

- Vattenbyten

- Sump, för/emot

- Belysning, MH versus T5/T8

- Belastning av akvariet, antal fiskar/koraller, för nackdelar

- Alla de här förbaskade medlen som finns att köpa och som alla tror är jätteviktiga

- Etc

ja, jag tycker att disskusioner och erfarenhet ger mer, dessutom ger ju tillsatser

eller metoder och ljus mm mm skilda skilda resultat i olika burkar.guider är inte jag

så intresserad av, men det har ju kommit fram här att många gillar det,så det är

nog en bra ide, guider är ju bra för nybörjare framför allt, kommer ihåg hur det snurrade

i kolan när man började, wiking jag kör igång en tråd om dom förbaskade medlen:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det här är en väldigt intressant sak som du tar upp.

För jag tycker också att även att jag är ganska ny här och i denna hobbyn att ofta så saknas dom "tunga" diskussionerna. Jag är medveten om historian här på SG att det har varit lite problem med diskussioner som urartat och så vidare.

Det jag tycker är intressant är vettiga diskussioner, som i vissa fall kan bli heta, det är oftast i sakens natur, bara det inte går över i personangrepp eller elakheter, personer som går över gränsen bör direkt varnas för det och om de inte ändrar tonen så får dom ju bli bannade.

För jag tror just att det är historian som gör att så många inte längre vill/vågar starta diskussioner om de mer explosiva ämnena. Men det är ju ofta dessa diskussioner som kan leda till nya intressanta framsteg i hobbyn. Jag som kommer ifrån en vetenskaplig bakgrund är ju medveten om precis samma sak där, det blir heta diskussioner och dessa är viktiga för de är ju heta för att ingen VET hur det ligger till, när nånting väl är accepterat och etablerat så blir det inte heta diskussioner, men då får man inte heller fram några nya metoder eller fakta.

Jag har själv varit återhållsam för vissa ämnen som jag skulle gilla att diskutera på grund av att jag inte vill att det ska bli påhopp och annat och då det är en såpass god stämning här som jag förstått inte alltid har funnits.

Ämnen som fortfarande är heta och därför för mig intressanta är ju t.ex.:

* DSB (som patrik skrivit ganska mycket intressant om och fått mig att tänka till lite).

* Zeovit (nytta, risker m.m.. Etablerat nuförtiden, men finns lite "religiös" stämning kring det, så jag vandrar lite försiktigt kring det området.)

* Vodka/socker metoden (nytta, risker m.m. tassar försiktigt kring också).

* Belysning är en lite ett område man får gå lite försiktigt i, även om det nu lugnat ner sig kring T5 vs. MH så är ju LED belysning nånting som det blir intressanta diskussioner kring ibland (detta är ett av mina favoritämnen då det kommer till områden där jag har en del kunskap kring).

* Tillsatser (för och emot).

* Etiska diskussioner tycker jag alltid är intressant, och jag saknar diskussioner kring det här på SG och det tycker jag borde vara en väldigt viktig fråga för alla saltisar (som egentligen kan ses som korallrevens ambassadörer) och dessa kan ju också vara explosiva. Kan man köpa den där fisken eller korallen med gott samvete fast den har dålig överlevnad? Är det okej att ta en hotad art och ta den ifrån naturen för att ha i sitt kar bara för att den är så fin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Jag som kommer ifrån en vetenskaplig bakgrund är ju medveten om precis samma sak där, det blir heta diskussioner och dessa är viktiga för de är ju heta för att ingen VET hur det ligger till, när nånting väl är accepterat och etablerat så blir det inte heta diskussioner, men då får man inte heller fram några nya metoder eller fakta.

Den här biten gillar jag. Fortfarande är akvaristik ingen vetenskap utan mer en bladning av fakta, erfarenehet och tro. Just därför behöver vi debatter där vi blandar dessa 3 element och på det sättet kanske föra oss framåt ytterligare en liten bit. Alla som tycker sig ha en uppfattning bör deltaga i dessa debatter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra svar Ingmar.

Fakta,erfarenhet.tro och lite bilder på sitt kar för att nybörjaren ska se att man har på fötterna. Etiska trådar tycker jag funkar dåligt på forumet efter som många köper sin fisk som inte varit i närheten av karantän och även den svarta handeln med tillbehör som vi gynnar när vi shoppar hos några mindre nogräknande ställen.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här biten gillar jag. Fortfarande är akvaristik ingen vetenskap utan mer en bladning av fakta, erfarenehet och tro. Just därför behöver vi debatter där vi blandar dessa 3 element och på det sättet kanske föra oss framåt ytterligare en liten bit. Alla som tycker sig ha en uppfattning bör deltaga i dessa debatter.
tycker du sammanfattar bra här Jani, tycker att ingen ska va rädd för att starta ett "hett" ämne.

kör på nu allihop så vi får något att bita i :)

Tycker precis som ni att alla ska våga skriva sina tankar om ett område, eller starta en tråd om ett hett ämne. Även någon som bara hållit på 3 månader kan ju ha "rätt" (då dom kan tänka mer fritt än en person med mer kunskap) även om dom gamla rävarna ofta har en otrolig kunskapsdatabas som gör att dom har en större sannolikhet att ha "rätt" och jag är väldigt tacksam för att dom delar med sig av det till andra, det är en ofattbar tillgång i ett sånt här forum att fom finns.

Just debatter och meningsskiljaktligheter är så otroligt viktigt för att sprida kunskap och få andra synvinklar på något, det enda man får önska av alla som deltar i en diskussioner är att dom är öppna för det som andra personer säger, annars är det multipla monologer där olika personer predikar sin syn utan att vara beredd att lyssna på vad dom andra säger.

Det vi alla vill är ju ändå att vi kan utöka kunskapen om hobbyn så att de saker som ses som omöjliga kan bli möjliga, tänk bara hur hobbyn har utvecklats sedan bara 70-80 talet. Saker som sågs som omöjliga räknas idag som lätta, bara för att människor har varit beredda att testa saker, och dela med sig av sina resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra svar Ingmar.

Fakta,erfarenhet.tro och lite bilder på sitt kar för att nybörjaren ska se att man har på fötterna. Etiska trådar tycker jag funkar dåligt på forumet efter som många köper sin fisk som inte varit i närheten av karantän och även den svarta handeln med tillbehör som vi gynnar när vi shoppar hos några mindre nogräknande ställen.Patrik

Dom etiska trådarna kanske inte är så trevliga för alla att läsa, men frågan är ju det att ska man våga ta upp även dessa ämnen till ytan eller ska man bara blunda för det. Men till stor del det jag vill diskutera är saker som går ut på att försöka minimera skadorna ute i naturen (som ju ändå väl är våran inspiration i hobbyn) genom att diskutera om det inte är bättre att försöka få få fram ett sug efter djur som är odlade istället för vildfångat. För i andra delar av världen är det inte ovanligt att man stoltserar över att man säljer garanterat "captive grown" koraller, men jag har inte sett någon butik som försöker sälja in sig på det, och för en del kunder (som t.ex. jag) är faktiskt beredd att betala extra för att slippa att djuret har tagits ifrån sin naturliga miljö och är bevisat klarar av att överleva i fångenskap.

Ett av skälen att jag har en efterfrågan om fraggar i min signatur är just det att jag vill köpa bitar av koraller som växt i någon annans kar istället för på andra sidan jorden, har ingenting med att jag vill få dem billigare. Jag köper hellre en liten frag av en korall som växt "för bra" hos någon så dom vill dela den, än en en större vildfångad korall för samma peng. Då får man ju även glädjen att se den växa. Kanske bara är jag som tänker såhär. Men tycker att även sånt ska få diskuteras?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani det har på senare tid blivit vanligare att butikerna har odlade koraller som flygs hit och några butiker kör även med fraggar och det e en stor fördel för reven.

Att vi sedan har en god sed på SG att inte diskutera priser på tex koraller och teknik för att skydda våra få handlare som importerar till oss.Tro mig det va många hårda ord för några år sedan men efter det så har det varit lungt med dom diskutionerna och mera inriktning på hobbyn och inte priset.Jag håller med dig att en odlad korall e värd ett högre pris en en som e tagen på revet.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med trådskaparen, det har blivit lite 'lamt' den senaste tiden. Då menar jag inte hårda ord eller rena påhopp, jag saknar de lite 'tyngre' diskussions ämnena. Allt nedanstående har visserligen redan diskuterats men de kanske tål att upprepas och nya synpunkter/erfarenheter är alltid välkomna;

- Vodka/Socker metoden

- Fosfat nivåer kontra nitrat nivåer

- Cyano och oönskade alger, orsak och metoder

- Zeovit

- Kalkvatten

- Vattenbyten

- Sump, för/emot

- Belysning, MH versus T5/T8

- Belastning av akvariet, antal fiskar/koraller, för nackdelar

- Alla de här förbaskade medlen som finns att köpa och som alla tror är jätteviktiga

- Etc

Bra idéer,

Det är bara att dra igång en tråd om en kärt tema, så får vi andra haka på! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursäkta att jag är tråkig, men dom här nya trådarna om k-förlängare o musikinstrument hör dom hemma här? vet vi hade en skämt-tråd innan som en del hackade på, så varför börja med dessa

trådar, detta är ett forum för salt-hobbyn, fortsätter det så här blir forumet sämre än det är nu.

och frågan är är om jag kommer att stödja sidan ekonomiskt nåt mer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursäkta att jag är tråkig, men dom här nya trådarna om k-förlängare o musikinstrument hör dom hemma här? vet vi hade en skämt-tråd innan som en del hackade på, så varför börja med dessa

trådar, detta är ett forum för salt-hobbyn, fortsätter det så här blir forumet sämre än det är nu.

och frågan är är om jag kommer att stödja sidan ekonomiskt nåt mer!

Håller egentligen med dig, även om jag skrev i musikinstruments tråden, då man gillar sitt instrument.

Många forum har ju Forum för OT snack, men frågan är ju om det ska finnas här, och det som jag kan tycka är störande till liten del är att dessa trådar som inte har något med saltvatten att göra kommer upp på listan över nya inlägg så man hela tiden får se nya inlägg om saker som inte har med salt och göra. Men där är det väl något som moderatorerna får ta beslut i, ska det finnas övrigt snack som inte har med salt att göra här överhuvudtaget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...