Gå till innehåll

Andreas 800 liters projekt i Floby.


Andreas N

Rekommenderade inlägg

Hej Andreas.

Det börjar se trevligt ut i burken. Gillar din aquascaping.

Jag ser att du har bytat din ramp. Var du inte nöjd med sin Sun sun 2*250?

Undrar därför jag ska ha en ramp till mitt 750, och har tittat lite på Sun suns armaturer. Billiga, så jag undrar över kvaliteten mm.

Mvh Mattias

Problemet var att jag fick fel ramp och fick en med 150 watts MH. jag beställde en ny 250 watts men efter att ha väntat sedan i februari så fick det bli att bygga egen tillverkade ramper i stället.

jag gillade utseendet på rampen, det som saknades dock var en kabel för moonlight men det går ju ganska lätt att fixa. För mitt kar var ju 150 watt lite väl klent.

Vad det verkar som så har kineserna väldigt svårt att leverera så jag undrar om vi kommer se mer sun sun till försäljning igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...
Jag tror inte de har någon större chans. De behöver skydd för att inte bli uppätna.

Diadema sjöborrar, grenväxande stenkoraller eller ett stort snår Caulerpa kanske kan göra nytta.

Jag har hittat ett yngel i min överrinningspelare. Det är nog 1cm tot så uppskattningsvis som din avatar du har stig. Jag skall försöka få upp det men i nuläget så har jag stängt av retur pumpen och strött i lite fin krossad ON pellets som jag sett den ätit. Sedan har jag satt igång pumpen igen.

Jag har ett 40 mm retur rör och sedan så har jag byggt en kub runt röret i glas och i botten på detta utrymme simmar ynglet omkring iaf. Den är ju såååå himla söt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Hej allihopa!

Nu har det börjat ta sig med mitt saltvattenskar och tänkte visa lite hur allt har artat sig.

Detta är mitt första kar inom salt så jag är helt ny på detta men jag har fått en del tipps och råd av bla Stefan Molin som jag känt sedan många år. Vill man ha tipps och ideer så har jag lärt mig att det finns inget denna man inte kan svaret på.

Till att börja med så är karet 160x70x70 altså ca 800liter + sump på 150 liter ca.

Ramp har jag en MH ramp med 2st 250 watts MH + 2st 54watts T5 rör och 3st moon light diod lampor. modell (sun sun)

Detta går i karet nu.

1st Salarias fashiatus

4st pepparminträkor (mot glasrosor som fanns på lite levande sten jag köpte)

2st clowner (ocellaris)

5st P. Kauderni bangai

1st Zebrasoma flavisence

+lite snäckor och en rödvit sjöstjärna.

1st euphyllia (copparfärgad) köpte av Ted.

Jag har ca 100kg levande sten i karet.

Jaja nu kommer iaf några bilder på mitt projekt som pågott en tid men igår inhandlades en del fisk iaf.

Liten uppdatering på mitt kar.

post-4344-14468920207462_thumb.jpg

post-4344-14468920207669_thumb.jpg

post-4344-14468920207875_thumb.jpg

post-4344-14468920208075_thumb.jpg

post-4344-14468920208283_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag kan säga som så att den dog tyvär. Jag hade för dålig cirkulation i karet + för dåligt UVC så den blev ej fri från prick då min Leucosternon hade det och smitta de andra. Efter div ombyggnad av sumpen + ny skummare + ett antal stremer pumpar så försvann pricken även på min leucosternon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp. 4 metaren tickar på med Tangayikaciklider.

Håller på att lära mig salt med ett 500 liters.

Vet varken ut eller in om det blir konv. av det stora till salt. Ibland så tycker jag att stora kar mera passar till sött men å andra sidan så är ju Stigigemlas stora kar magnifikt.

Du har ett snyggt saltkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...