Gå till innehåll

Hur får man mer alger?


Hotrider

Rekommenderade inlägg

Nu tror säker många att man är dum i huvudet. Alla brukar sträva efter att få bort alla alger. Mitt kar är nästan rent på alger, förutom kalkalger. Har ju en del sniglar och vill inte att de ska dö en efter en. Finns det något bra sätt så man får lite mer alger som sniglarna kan äta utan att förstöra balansen i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror säker många att man är dum i huvudet. Alla brukar sträva efter att få bort alla alger. Mitt kar är nästan rent på alger, förutom kalkalger. Har ju en del sniglar och vill inte att de ska dö en efter en. Finns det något bra sätt så man får lite mer alger som sniglarna kan äta utan att förstöra balansen i karet?

Du skall vara glad att du har ett saltvattensakvarium som fungerar.

Tillsätt inga preparat för att göda alger, bättre att du säljer av en del algätande djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju alltid möjligheten att odla alger på bakrutan som jag gör, mina kom igång när jag började mata karet med phytoplankton vet inte om det hade ett samband eller bara en slump, men men jag lät rutan vara så för att jag ville låta snäckorna ha gott om mat, och dom har tackat mig genom att börja växa så det knakar, riktigt kul att se hur snabbt dom kan växa när dom får mat. Inte det snyggaste som sagt, men populärt hos flera innevånare, blennyn, snäckorna, copepods m.m. Hinnan av alger är lätt att avlägsna om man så önskar och tar några veckor att växa tillbaks så den börjar synas lite efter en putsning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är jag glad att mitt kar fubgengerar!:D

Har testat med maltabletter och det var väldigt populärt hos min ormsjöstjärna.

Har inte läst något än om noriblad. Får ta och söka lite i forumet och se om jag hittar något om det.

Jag har bara rengjort rutorna en gång, sen har det inte växt några alger mer på rutorna.

Dock baksidan har jag inte rengjort då jag har en stor LS liggandes mot baksidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...