Gå till innehåll

Lo vulpinus


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har upplevt att den fisken har lätt för att bli sjuk?

Tror att min har fått några enstaka prickar på sig och kan inte riktigt komma på vad som stör honom. Alla andra fiskarna ser ut att må bra.

Bör jag ta bort honom redan nu eller skall jag se hur det utvecklar sig?

En annan sak rörande samma fisk är att det ser ut som om han har tentakler på sin ryggfena. Ser nästan ut som ett slemlager som håller på att lossna.

Ändrar mig efter lite mer studerande av fisken så ser det ut som om det är ett slemlager på sidan av fisken likväl som på fiskens ryggfena och bukfena. Detta slemlager ser ut att lossna från fisken.

Har aldrig hört talas om fiskar som ömsar skinn så jag är mycket nyfiken på om någon vet vad detta kan vara.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha observerat lite extra så har jag kommit fram till denna slutsatsen.

När slemlagret släppte ifrån foxfacen så följde prickarna med. Det var precis som om de satt fast i slemlagret och inte på fisken.

Dock har några andra orosmoment uppkommit.

När foxfacen "släppte" sitt skinn så kom naturligtvis mina störiga clowner och käkade upp det. Därför har jag ju funderingar på om det kan skada dem eller orsaka något annat besvär. Vad tror ni?

Utöver detta så kontrollerade jag att min nyköpta pincett var ok. Vilket han inte var han har prickar på stjärtfenan men ingen annanstans.

Det är om man skall vara ärlig rätt så mycket prickar på stjärten men ingen annanstans alls. Kommer prickarna sprida sig eller varför får han bara prick på stjärt?

Brukar pincetter i allmänhet ha lätt för att få prickar?

Det kanske bär tilläggas att han är fullvuxen och att han går tillsammans med många olika sorters kirurger samt några "små taskiga" clowner.

Summa sumarum: Foxfacen ser bättre ut men är orolig för hans hungriga kompisar.

Pincetten har prick men mystiskt nog bara på stjärten.

Slutligen: Ingen annan fisk har någonsin haft prick i mitt akvarie. De fiskarna som nu har fått prick är de två som köptes in sist. Bör jag ändå isolera fiskarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prick är ganska vanligt när man köper ny fisk jag har haft det varje gång.

Enligt mig så angrper det fenorna först så det är nog ganska normalt pincett är ganska känsliga mot prick i allmenhet.

clownerna behöver du nog inte oroa dig för.

Att jaga rätt på fisken som har prick kommer bara att stressa dom ennu mer så det tycker jag inte är ett bra alternativ i detta skede.

Som sagt lite prick kommer det ofta när man köper fisk men har man friska fiskar så brukar dom bota detta själva du kan även mata med vitlök i maten så kan detta stärka imonförsvaret ytterligare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte satt i för mycket fisk på en gång.

Sista inköps tillfället släpptes 2 fiskar i och gången innan det släppte jag i 6 fiskar på en gång.

Biobalansen i akvariet är så stabilt som det går att få det. Har närmare 200 kilo prima sten i ett 540 liters akvarie.

Det jag är mest orolig för är att pincetten har fått prick för de är ju i allmänhet inte så "tuffa" som de andra fiskarna.

Har inget UV-C har inte haft plats till det och ingen peng att inhandla det för.

Kontrollerade foxfacen senast igår och då hade alla prickarna släppt med "slemlagret". Pincetten däremot har en hel del prickar på sin stjärtfena men ingenting på kroppen eller på sidofenorna.

Brukar "pricken" smitta andra fiskar eller det måste vara så att fiskarna är i taskigt skick för att de skall bli smittade?

Skall kontrollera hur det ser ut när jag kommer hem senare idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll inte pricken som smittar uta dom flesta fiska har detta latent hoss sig som dom kan utvekla när dom blir stressade.

Vilket dom kan göra även när man är å fixar för mycket i karet osv.

UV är bra å ha när du har så mycket fisk fäör om det vill illa kan alla få prick å stryka med å då ångrar du att du inte köpte uv istället för dom sista fiskarna.

Själv kör jag inte med uv å har haft prick som gått över av sig själv flera gånger så vist kan fiskarna bota sig själva men som sagt man kan hjälpa dom liter på traven med ett UV

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pricken kan gå över, visst, det är ju sant. Men den kan också bli

Inflammerad & då är det inte mycket man kan göra för firren. Sure

thing, sötvattensbad kanske funkar, och t o m UV. Men ofta är det

besvärligare än så. Sjukdomar är svåra, och det är svårt att sätta in

rätt metod om man inte har mycket erfarenhet. Så det bästa man kan

göra, är att i ett så tidigt skede som möjligt försöka använda dom

metoder som är enkla. Såsom ett UV exempelvis. Hur många är vi inte,

som finns på detta forum som förlorat fiskar p g a bristande kunskap?

Har man en bra bok om sjukdomar & en del prylar som kan motverka

att det går för långt, så kan vi nog fixa till det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Poängen är väl att du ska hinna se eventuella fel på fisken,kunna ge den ordentligt med mat och bygga upp dess imunsystem lite innan den släpps ner bland alla andra fiskar som kanske inte alls är snälla mot nykomligen. Och skulle den vara sjuk så slipper den ju att smitta alla andra fiskarna direkt. Personligen skulle jag hellre lägga pengar på ett karantänskar än på ett UV-C men jag har å andra sidan inte heller proppat karet fullt med kirurger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag tror att vi skata det här med karatänskar på större allvar,problemet är väl att butiken hinner ej knappt få hem fisken innan den är såld ,sågemeneman blir nog tvungen att skaffa ett eget heller riskerasitt fiskbestånd varje gång manskaffar nya invånare.jag tycker iofs att det är ett under att inte flera får problemutan karantän ,men kanske kan bero på att många butiker kör med starka UV-C dygnet runt i sina kar !

jag vet inte men intressant iaf !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara säga att nu finns det inga prickar på Foxfacen alls längre.

Pincetten ser betydligt stabilare ut och har inte alls så mycket prickar på stjärten längre. Kanske blev han menatalt starkare av att äta upp mina rörmaskar.

Han är bättre men inte frisk.

Någon verkar också nagga honom i stjärten.

Angående kirurgerna så har jag bara tåliga kirurger i mitt akvarie de ända som skulle kunna vara något är strigosusen men mina har alltid varit tuffa av sig.

Tror detta löser sig fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...