Gå till innehåll

Bra korallmat....


Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tänkte köpa in lite enkla mjukkoraller till mitt kar och vill nu höra av er om ni har förslag på lämplig mat till dessa. jag har hört att mjukkorallerna behöver bra mat fölr att klara sig fint. Vilken sort föredrar ni och vart köper man den?

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..denast jag hade mjukkoraller funkade det inget bra och då fick jag höra att jag antagligen hade för starkt ljus och det var det som "brände" korallerna.... Jag har en 150 w på 14000k att sätta över mitt 350 litersakvarium. Borde väl absolut räcka, eller?

Matar ni inte era mjukisar alls, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de flesta mjukisar klarar sig med väldigt lite ljus, blir ingen tillväxt och är inte direkt super snygga i lite ljus men funkar, jag körde innan flytten mjukisar o lite kanppar i 38W t8 över mitt 450L inget dog. körde nog i 1 1/2 månad. Men jag tycker man kan köra hälften av liter måttet i Watt så blir det ju inte för mkt o inte för lite :) Hur högt är karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de flesta mjukisar klarar sig med väldigt lite ljus, blir ingen tillväxt och är inte direkt super snygga i lite ljus men funkar, jag körde innan flytten mjukisar o lite kanppar i 38W t8 över mitt 450L inget dog. körde nog i 1 1/2 månad. Men jag tycker man kan köra hälften av liter måttet i Watt så blir det ju inte för mkt o inte för lite :) Hur högt är karet?

-Visst i en månads tid klarar dom sej...Men jag tycker inte det är en bra regel att gå efter. Kolla på reven var tex. Sarcophyton lever. Allt från ett par dec. ner till några meter.

Dom vill ha mycket ljus.

Man vill ju att dom ska överleva längre än ett halvår, då är det bra ljus som gäller. Sköter man sina vattenbyten är min erfarenhet iaf. att dom klarar sej. Vi har ju fisk i våra kar oxo, dom ger nog tillräckligt med mat till mjukisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du läste inte hela visst, jag sa att det kan klara sig på lite ljus jag skrev inte attd et var permanent belysning som gällde. jag skrev ju att det var bässt med minnst 1/2 Watt per Liter vatten så på ett 300L skulle räcka med 150W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era synpunkter. Jag har bådfe en 150w samt en 250w men 250 känns som lite "overkill". Karet är endast 50 cm högt.

Varför jag ställer frågor om detta är för att jag tidigare haft mjukisar såsom sarco och Euphyllia mm men det har inte funkat nåt bra för mig. Fahrid sa då att jag måste meta dem och därför ställde jag frågan här om vad jag ska mata dem med. Det är så kontigt att det inte funkar med "enkla" mjukisar för mig tycker jag. Jag har kört spser och stenkoraller med bättre resultat.

//A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har ju fisk i våra kar oxo, dom ger nog tillräckligt med mat till mjukisar.
Du kanske har för kraftig skumning?

Precis det jag syftade på.....fiskarna skräpar ner, fast det blir mumma för en mjukis.

Men sen om jag tittar i mitt egna kar så växer mina Sarcophyton brutalt mycket. Mina SPS:er o LPSer oxo. Jag har låga näringsämnen. Så jag tror fortfarande(en dåres envishet, jag vet) på ljus!

Har 500w till 375liter, 50 cm högt. 2*150MH + 4*54 T5 (2 vita, 2 blåa)

Jag tycker inte en sarcophyton e en bra korall att stoppa i ett kar med "lite T8" Bättre isf att prova med Euphyllia. Fast det e ju bara min egna erfarenhet. Mjukisarna dör, det tar bara längre tid än för en LPS.

-Let there be light...and there was....korall!

nu ska jag sluta tjata:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

150 w på 14000k att sätta över mitt 350 litersakvarium. Borde väl absolut räcka, eller?

En vis man sa till mig en gång att tumregeln är "För varje liter vatten skall du ha 1,2 W om du har för avsikt att hålla stenkoraller. Däremot till mjukkoraller räcker det med knappt en 1 W, över 6700K".

För enbart fiskhållning räcker det med mindre.

Givetvis finns det undantag en del mjuka som steniga koraller kan behöva både mer och mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur starkt ljus du får är väldigt mycket beroende på vad för sorts reflektorer du har till din ljuskälla. Sätter du en plan plåt över ett lysrör skulle det dubbla ljuset om inte röret skuggar sin egen reflektion. Juwelreflektorer har jag mätt till 2,4 gånger ökning och måsvingade till 3,1 gånger mer ljus än ett lysrör fritt i luften. Motsvarande skillnader finns för reflektorer till MH- lampor. Jag är övertygad om att (fast jag inte mätt) en bra 150w lampa ger mer ljus än en dålig 250w.

På Zeovitguiden har jag för något - några år sedan sett ett antal månadens kar med 8x80w till 720 liter.

Jag tror nog mest på att vattnet är för magert. Euphyllia och Sarcophyton är ju kända från mer näringsrika biotoper. Hur mycket matar du dina fiskar per dag och vad har du för skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med att vattnet är näringsfattigt och att jag kanske skummar för mycket är en mycket intressant tanke. Jag har bara 3 fiskar i karet som det är nu. KAnske ska jag bara köra skummaren någon timme på natten så att jag får upp lite "skit" i vattnet innan jag köper mina mjukkoraller. Vad tror ni?

//A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda anledning du har att skumma är gasutbytet med luften. En halvtimme några gånger om dygnet räcker för att fixa det. Men det kan kanske bli problem med skit som torkar fast i stigarröret. Blir det problem får du ställa in blötare skumning.

Jag fick motsvarande problem i mitt nano. När jag startade saltkar två tog jag ur räkorna och slutade mata i nanot. På tre månader skrumpnade skivanemonerna ihop till ingenting. Sarcophyton klarade sig bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Då ska jag prova att ställa skummaren på timer. Är det nitraten jag ska hålla koll på. Vad är lämplig nivå på detta (inte för hög för sikarna och inte för låg för mjukisarna)?

Stigigemla, har du bangaiyngel som du vill sälja? Jag skulle gärna köpa om det bara gick att lösa med transport. Du är inte norröver något?

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om att köra skummaren på intervall, typ 30 min *4 per dag eller så? Kanske ska jag också börja mata lite mer... Vilken nitratnivå ska jag sikta på?

Väntan till jul... Jag ska fundera ut om jag kan hitta på en snabbare lösning. Tråkigt att man bor i skogen och det är så långt till det mesta som har med saltvatten att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...