Gå till innehåll

Nemateleotris magnifica


Marko

Rekommenderade inlägg

Planerar att införskaffa 2 st. Nemateleotris magnifica till mitt 130l RSM.

Karet har varit igång sedan December och huserar 2 A. ocellaris och en L. wurdemanni + lite snäckor, eremiter + krabbor och andra liftare.

Efter att ha läst på lite så verkar det som om det kan vara trixigt att ha 2 st. magnifica tillsammans.

Reeflex: "Om inte fiskarna parar ihop sig kommer den dominanta att jaga den svagare tills den stressas ihjäl."

Vidare så verkar det inte gå att könsbestämma magnifica, vissa sajter säger att det inte går, medans någon annan sajt säger att honan tenderar att vara något mindre/smalare.

Inget betryggande underlag för att plocka en hona och en hane känns det som.

När bestäms kön på magnifica? Antar att dom inte är lika flexibla med sin sexualitet som clownerna..?

Sedan så var det ett gammalt inlägg som jag tror Stig hade skrivit 'När akvariet gått ett tag kan du öka ut med magnifica..' (inte ett exakt citat, men ändå). Kanske var menat som en brasklapp för att inte använda magnifica som en testpilot i ett akvarie, men jag vet inte riktigt.

Så - är det dumt att köpa 2 st. magnifica, och behöver dom något mer än stabila värden (med tanke på inlägget som Stig skrev)?

Det enda i fiskväg som jag skulle vilja ha efter detta är två Pterapogon kauderni, vilket jag tror är en bra och fredlig kombination.

Åsikter, synpunkter och råd emottages gärna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den mindre magnifican inte ännu blivit hane blir den hona (de börjar som könlösa).

Har man två tillsammans kan man se vilken som är dominant (hane). De behöver en lugn omgivning = inga kirurger t.ex i små kar. När det gäller kauderni är de känsliga mot ammonium och nitrat så det gäller ett ingånget kar. De brukar bara äta fryst eller levande foder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

* lock på + skydd i ytavrinningen - Red sea har varit så fiffiga att dom redan löst det åt mig..

* lugnt akvarium - 130 liter, 2 A. ocellaris nu, framtida tillskott 2 N. magnifica snart och 2 P. kauderni så småningom.

Stig, tolkar ditt svar som att jag bör välja den största och den minsta magnifica individen för att maximera sannolikhet till hane/hona kombo. Rätt eller fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...