Gå till innehåll

Rsm 130d


Tony_Sagle

Rekommenderade inlägg

Någon som har en bra lösning på att få bort alla syrebublor i akvariet.

Skriv gärna hur ni själva har gjort i era burkar själlv har jag ren snöstorm i akvariet och är mycket tråkigt.

Kranen för att ställa syret till skummaren är helt stängd men ändå blir det extremt mycket syre i akvariet.

Rsm 130D

Mvh Tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tony! Varmt välkommen till SG! :W:

Att ha syre i karet är bara positivt, det som kan vara lite tråkigt är väl om det är en massa luftbubblor som far rundor. ;) Om du har stängt luften helt till skummaren så är det ju något annat som drar ner luft och kör ut det i karet, förslagsvis dina pumpar i sista facket. Se ifall de sitter så de kan få in luft i någon glipa, har för mig jag läst om att detta har varit problemet förut.

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte vara så att det inte är "inkört" då? Alltså att det inte finns lite beläggning inuti rör och så?

Edit: och om det är samma pump som i gamla 130 modellen, den med ett rör som man fäster på pumpen, så är det inte helt omöjligt att den suger in luft där. Jag hade så mycket strul med dom pumparna att jag tillslut bytte ut dom helt mot andra returpumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du för fint filter så kanske det är orsaken. jag satte på filter på min aquaclear o då kom det en massa småbubblor. det kom för lite vatten till pumpen så det kom bubblor istället. prova o ta bort filtret helt o se om det fortfarande kommer bubblor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara så att vattennivån är lite låg och sedan när både pump1 o pump2 är igång så suger dom mer vatten än vad som finns och tar då in luft.

Du kan testa med o stänga av en av pumparna slutar den pump som är igång o hosta bubblor så sänk korgen vid insuget eller fyll på med vatten.

Så kan det bli hos mig iaf när vattennivån sjunker en del och man inte justerar upp nivån med hjälp av korgen vid insuget, jag har också ett 130D.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är så fyllt som det går.

Slår jag av skummaren så slutar det men inte helt. Men jag börjar undra om pumparna som sitter orginal verkligen bara blåser 550 l/h för verkar vara ett jäkla tryck i dem om man gämför med en annan 550 l/h pump jag har.

För slår man på båda pumparna så ser man tydligt att vattennivån sjunker i pumpfacket men inte så pass för att dra in luft.

Sen är det två små hål på 3mm i locket på skummaren vad ska det vara bra för? borde kunna dra in luft där tycket man.

____________________________

Mvh Tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stäng av luften till skummaren och vänta en dag. Stoppa in sten och du kommer inte ha några bubblor...

Jag hade samma problem men nu när jag ger skummaren luft och då bara väldigt lite kommer det bubblor...

Funkar skummaren även utan luft?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen syresten i rsm 130d utan en syreslang med ställbar kran för hur mycket syre jag vill ge skummaren och den är på det minsta.

Lustigt att ingen annan har haft samma problem som jag har ju sålts en hel del burkar och borde ju vara lika dant i dem i så fall.

_____________________________

Mvh Tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen av pumparna bubblorna kommer så fort jag sätter på skummaren.

Sen följde det inte med något filter mer en till det som sitter i balkongen till ytavriningen.

Så har fixa filter själv.

Men har inget med filter eller pumparna o göra utan skummaren.

Ändå så är min kran för att ställa luften till skummaren på det minsta.Ökar jag kranen skummar det över sen får jag bara mer syrebubblor till burken.

__________

Mvh Tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filter i balkongen? Nej där vet jag inte riktigt vad du menar, om du menar den svarta filtersvampen så ska den sitta ovanför skummarpumpen.

Sen undrar jag vidare om det skulle kunna ha något med höjdjusteringen i skummarkoppen att göra, då den är ny med 130D så är det något som alla vi 130 ägare inte kan hjälpa så mycket med.

Jag rekommenderar iaf att att du läser om instruktionsboken ett par gånger riktigt noggrant så att det inte är något du har missat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är ju helt riktigt att den svarta filter svampen ska vara ovanpå skummar pumpen och att sedan strömkabel samt syreslangen ska passera i det borttagna hörnet av filter svampen.

Lite lustigt att du får en massa bubblor, jag har ju ett 130D o jag vet inte riktigt vad jag kan ha gjort för skillnad.

Ända gångerna jag kan få microbubblor så är det just när vatten nivån blir för låg hos pumparna, ökar jag luften till skummaren så blir det inga bubblor som går ut via pumparna utan bara att skummaren skummar över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I facket med pumparna så har jag nu det medföljande "makaronerna" och över det en påse med Aqua Crown Phosphatadsorber, filterpåsen med kolet körde jag med dom första tre veckorna.

Karet har nu varit igång ca:6 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man en RSM så måste man hata skummaren. Det är obligatoriskt! Klart att säljaren aldrig har hört talas om det, föruom från alla hans andra kunder :)

Har du inte mycket fisk så skit i den eller sätt den på timer och kör på natten. Personligen så har jag rippat ut den skräniga f*n helt men jag har ingen belastning knappt.

Pumparna tar du smältlim och sätter en fet sträng där du sätter dit insugningsrören mot pumpen om du förstår. Annars kan den tjuvdra små rackarns bubblor när nivån gått ner en centimeter eller två. Sedan finns det ofta ett plast lock på varje pump. Bort med dem för dem kan vibrera då de inte sitter särskilt hårt och gör absolut ingen som helst nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...