Gå till innehåll

Blanda egen Mg-Buffer?


Halogen

Rekommenderade inlägg

Jag tror att det är för att få rätt jonbalans på något sätt. /PP

Har köpt Saliferts magnesium pouder. Trodde det var megnesiumclorid i den, på burken står det att den inte bara höjer mg utan oxå rättar till jonbalansen..... Är detta en blandning av dessa två då eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd programmet som beskrivs nedan. Det är toppen! Man skriver in akvarievolymen och vilka värden man har för tillfället. Sen räknar programmet ut hur mycket Mg man ska pytsa i.

Det finns ett riktigt bra program för att räkna ut hur mycket du behöver av olika kemikalier på http://www.mathgame.de/ > Riff Aquarium > Aqua Calculator (Tysk sida men programmet går att köra på svenska) Där kan du föra in dina nuvarande värden + dom värden du vill uppnå. Sen räknar calculatorn ut hur mycket chem du behöver tillsätta. Var dock lite försiktig. MG verkar vara svårmätt. Själv använde jag JBL's MG mätare, men eftersom den slår 100 ppm per droppe, kan den visa väldigt fel. Sen vet jag inte, men jag får oftast värden kring 1180 om jag mäter med JBL medan jag får runt 1320 med Salifert. Det är som sagt svårt att få ett exakt resultat med hobby tester. Till syven & sist tror jag att man får lita till sin erfarenhet. Kolla på det som finns i akvariet, verkar det må bra, gör det nog det. Tänk också på att vissa salter har rätt lågt MG värde, så om du har otur sänker du MG värdet vid varje vatten byte. Annars kan jag rekommendera att blanda balling själv. Jag menar varför köpa vatten? Om du blandar själv vet du ju (eller kan räkna ut) exakt hur mycket chem du lägger i. Ett tips bara, börja med halva doser kollla hur mycket det förändrar dina värden. Tänk också på att MG är salt, som höjer din totala salthalt. Lycka till :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga: AquaCalc föreslår att jag ska dosera 18,1 gram MgCl2 x 6H2O men ingenting av MgSO4 x 7H20 för att höja Mg. Annan info i ämnet menar att man skall blanda både MgCl2 och MgSO4 i osmos vatten. Ska jag tolka det som att jag gör en lösning med MgCl2 och MgSO4 och sedan doserar lösningen så att jag tillför 18,1 gram MgCl2 + MgSO4, eller ska jag skippa MgSO4 helt? *confused*

Ang dosering per dag: TM Bio-Magnesium och AquaCalc menar att 20 mg/l per dag är max. Leffe sa 50 mg/l tidigare, så jag kör på Leffes budord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...