Gå till innehåll

600l +sump


HS-84

Rekommenderade inlägg

Då var det dags för uppstart på torsdag när jag kommer hem.

osmosvattnet har börjat fylla på karet nu så saltet åker in direkt på torsdag kväll, sedan ska jag hämta ls på söndag.

måste jag vänta med och slänga i stenen ö köra det i tunna ett tag så vattnet hinner "jäsa" eller kan man lägga i stenen efter 2-3 dagar?

en annan sak är att det sitter skivanemoner och knappolyper på stenarna som följer med, kommer dom och klara sig?

tackar för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var ju kul och höra. då kan man köra igång direkt med belysning också förmodar jag. behöver man tillsätta några tillsatser om man endast har sten. och det skulle väl kanske räcka med o köra igång skummaren nattetid endast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser du algerna komma i rasande fart så fixa en städpatrull omgående. o dra ner ljuset.

kan jag slänga i levande sand efter 2 veckor ihop med en städpatrull? bör jag tvätta av grön alger från stenen innan jag slänger ner det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan jag slänga i levande sand efter 2 veckor ihop med en städpatrull? bör jag tvätta av grön alger från stenen innan jag slänger ner det?

Lämpligast är väl att samordna processen.

Du vill väl att akvariet skall börja komma igång och inleda sin cykle!

Fast det låter inte bra att du har köpt levande sten som är full av grönalger.

Ingen bra start direkt för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lämpligast är väl att samordna processen.

Du vill väl att akvariet skall börja komma igång och inleda sin cykle!

Fast det låter inte bra att du har köpt levande sten som är full av grönalger.

Ingen bra start direkt för dig.

men det borde väl inte vara några bekymmer om man skrubbar den innan man slänger ner det i karet?

då ska jag försöka få i allt samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nyfiken, vart köpte du stenen? hoppas allt går bra i starten.

ja det hoppas jag med, men vatt jäkla kul o bygga om till salt så nu kliar det i fingrarna för start :)

stenen är köpt av en kille i Karlskrona.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
hej hur går det??

Hejsan,

Kanske på tiden att jag gör en uppdatering o lägga upp liter bilder på hur det har gått.

Karet har varit igång i en månad nu och jag har inte fått någon topp. Kanske beror på att jag hade stenen i vatten hela tiden innan jag slängde ner det, 60kg sten är det.

kör även med en sandbädd av "levande" sorten. Har inskaffat en städpaatrull på :

30 X Clibanarius

10 X Nassarius vibex

1 X Paguristes

1 X Hermit crab

Lite bilder kommer här med nu när allt står klart efter ombyggnaden från söt o höjning av ställning bla. stenarna ligger inte så pga omplacering ett par gånger .

post-4404-14468917221887_thumb.jpg

post-4404-14468917222346_thumb.jpg

post-4404-14468917222653_thumb.jpg

post-4404-1446891722284_thumb.jpg

post-4404-14468917223144_thumb.jpg

post-4404-14468917223346_thumb.jpg

post-4404-14468917223554_thumb.jpg

post-4404-14468917223801_thumb.jpg

post-4404-14468917224134_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag sugit rent lite på sanden då det har kommit områden där det ser ut som cyano. lägger upp en bild och då är fråganär detta cyano och i sånna fall hur får jag bort det på bästa sätt?

Har funderat ifall jag ska mörklägga karet i 3 dagar kanske.

post-4404-14468917257916_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om den lossnar lätt från stenen är det säkert cyano tyvärr. mörkläggning är ett bra sätt men börja med att suga bort så mycket du kan.

ja man kan dra med en skrapa så lossnar det, har tagit över högra delen nu. ska man va försiktig, läste om folk som blev sjuka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...