Gå till innehåll

Återtåget !!


Johan W

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla saltvattenshajar.

Vi har ett 315l saltvattensakvarium som varit igång i 10 år. Tyvärr har vi inte haft något större intresse dom senaste åren så det har bara funnits där, fungerande med fiskarna som är i osv.

Efter hand så börjar saker gå sönder och det ersätts inte med nya utan det bara fortsätter som vanligt. Vattenrenare (Osmos) är kass så det blir vanligt kranvatten, automatisk påfyllning av vatten funkar inte pumpen, buffer för kh slut osv.

Nu har det kommit så långt att det bara är en fisk kvar + MASSOR av gröna alger.

Då kommer frågan upp igen, ska vi kasta ut akvariumet?

Vi har lagt en del pengar på inköp av allt och skulle knappast få tillbaka någonting idag + att det är fint när allt funkar som det ska.

Så beslutet jag tagit efter att läst ganska många trådar här på detta trevliga forum, sett många bilder på fina akvarium är att ge det en ärlig chans.

Tror ni att det finns möjlighet att få ordning på detta problem och hur går man till väga?

/ Johan

post-4492-14468917029299_thumb.jpg

post-4492-14468917029549_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

är det inte nån som ser det som en mycket rolig utmaning att få igång karet igen.. det skulle ja tycka vore skit skoj och se hur alla alger försvinner och det gamla fina karet växer fram igen.

gör stora vattenbyten. skaffa bra cirkulation. kör med fosfatremover. i med en näve sniglar och eremiter när vattenvärderna är hyfsade. köp några kg ny LS för att få i nya bakterier. dra ner på lyset och se till att det lyset som lyser kommer från nya friska lysrör eller MH lampor.

det skulle kunna vara riktigt kul att se hur allt löser sig..

men det är bara en teori från min sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte nån som ser det som en mycket rolig utmaning att få igång karet igen.. det skulle ja tycka vore skit skoj och se hur alla alger försvinner och det gamla fina karet växer fram igen.

gör stora vattenbyten. skaffa bra cirkulation. kör med fosfatremover. i med en näve sniglar och eremiter när vattenvärderna är hyfsade. köp några kg ny LS för att få i nya bakterier. dra ner på lyset och se till att det lyset som lyser kommer från nya friska lysrör eller MH lampor.

det skulle kunna vara riktigt kul att se hur allt löser sig..

men det är bara en teori från min sida.

Det där kan jag tänka mig funkar. Men se till att tekniken funkar som den skall innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte nån som ser det som en mycket rolig utmaning att få igång karet igen.. det skulle ja tycka vore skit skoj och se hur alla alger försvinner och det gamla fina karet växer fram igen.

gör stora vattenbyten. skaffa bra cirkulation. kör med fosfatremover. i med en näve sniglar och eremiter när vattenvärderna är hyfsade. köp några kg ny LS för att få i nya bakterier. dra ner på lyset och se till att det lyset som lyser kommer från nya friska lysrör eller MH lampor.

det skulle kunna vara riktigt kul att se hur allt löser sig..

men det är bara en teori från min sida.

absolut skulle de vara kul och intressant, men är Johan motiverad ? sen är frågan hur mår LS efter det har sett ut såhär i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan börja med att totalt mörklägga karet i ett par veckor/1månad och se hur mkt alger du dödar på det sättet..

Sen om dem mesta algerna mot all förmodan skulle dö så skulle jag skrubba stenen och låta den laka ur sig så mkt skit som möjligt i nyblandat vattenbyte och sen tömma hela karet och göra rent det sen fylla på med helt nytt vatten och i med stenen igen med gott om cirkulation och po4 remover då det förmodligen kommer finnas en hel del fosfat kvar i stenen även om man lakar ur den ordentligt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade börjat med att skaffa en osmos och sen bytt 30% av vattnet. 2 dagar senare bytt 30% igen och sen ytterligare 2 dagar senare bytt 30% till. Skaffa ett fosfatfilter och ett rejält gäng sniglar och kanske någon algätande fisk.

Sen väntar du tills det ser bättre ut... var beredd att byta filtermaterial ett par gånger på fosfatfiltret... men jag tror du skulle få se snabba förbättringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era synpunkter.

Hade kanske hoppats på att det inte skulle vara så illa som ni verkar tro att det är.

Men jag är glad att få raka svar.

Jag är en person som gillar projekt och kan snöa in på det mesta framför allt tekniska saker, och just därför ser även jag det som en liten (kanske för stor) utmaning att få till akvariumet igen.

Har själv tänkt i banor att jag måste i med nytt osmosvatten, sen även en pump som kör runt vattnet ännu mera. Få bättre vattenvärden genom triple buffer ph/kh och även köra aktivt kol.

Ser att ni som kommit med förslag är istort sett har samma tankar.

Har rensat lite alger för hand + bytt lite vatten (fortfarande kranvatten) + satt i lite aktivt kol för att komma igång med någonting.

post-4492-14468917031405_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skaffa en tunna att lägga stenen, en pump och ett halvkilo aluminumbaserad fosfatremover. Borsta ren stenen i en hink med salt vatten först (eller i karet). Efter en månad i mörker med ett par vattenbyten bör stenen vara användbar. Går det att mäta fosfat i vattnet efter mer än en vecka behöver fosfatremovern bytas. Under tiden bör akvariet tömmas och tvättas ur. Då är det tid att gå igenom all annan utrustning, rensa pumpar och rör med ättika och så vidare. Göra ren belysningen byta reflektorer om det behövs eller byta skyddsglas för MH:n ock så vidare. Använd inte triple buffer i tunnan. Det gör att fosfat inte lakas ur stenen så snabbt. Om du så småningom tänker börja med koraller så använd inte triple buffer. Det förfalskar kH- värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig i Gemla.......

Känner igen det.....

Funderar......

Kollar lite på din profil, teknikintresserad, lärare........

Sen hittar jag kortet på dig, det är ju min "gamla" lärare ifrån ELK typ. -92

Tror det var sista året som utbildningen var på Norrtullskolan (hette den så?)

Jaja kan tänka mig att ditt akvarium är ett sådant där som man bara kan drömma om, på ett positivt sett.

Kan du akvarium lika bra som elektronik ska jag absolut lyssna på dina råd.(Tror inget annat!!)

Har fortfarande dina gamla hemmabyggda högtalare med horndiskant i någon gömma någonstans som jag köpte av dig då.

/ Johan Widell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det bara ja som tycker att det skulle vara kul att se om det går att få karet bättre bara genom en biologisk väg.. inte ta upp all sten och skrubba och hålla på.. se det sköta sig själv. visst det kommer att ta tid men i naturen tar det tid..

vad har du för teknik idag... som fungerar.. he he.. och vad har du för vattenvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min teknik ser ut så här.

Tunzes system med 3 filterpatroner, skummare, ytavrinning, 2 burkar med stenkross? och intervallpump?

Måste säga att det har fungerat bra, minimalt med underhåll (sista åren är det helt försakat därav resultatet nu). Fungerade bra i många år och det var inte länge sedan kirurgfiskarna som var bland mina första fiskar dog, alltså dom fanns här i nästan 10 år.

Tror det var ganska ok grejer för 10 år sedan, men i dagsläget finns det säkert andra saker som är bättre. Detta har jag nu och allt snurrar som det ska. Nackdelen är ljudnivån ifrån pump och skummare som inte är så roligt men man vänjer sig.

Mina vattenvärden vet jag inte hur dom är för jag har inga tester men har på väg hem på posten.

Är faktiskt inne på samma linje som hansson_1985 att försöka hyggligt biologiskt få bukt på problemet, säger sedan Stig att det enda rätta är någonting annat får jag överväga detta.

post-4492-1446891703201_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går säkert att få ordning på det genom noggrann skötsel men det kräver säkert betydligt längre tid. Genom att pH sjunker litet grann när de sista algerna på stenen dör i mörker lakas fosfaten ur betydligt snabbare. Jag tar för givet att du någon del av tiden använt kalkvatten och på så sätt bundit fosfat i stenen. Jag skulle räkna med att stenen är kurerad på en månad ungefär i mörker men att det kanske tar ett halvår om du gör i ljus med handarbete i belyst akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fortsatt att ta ur alger ur karet, det ser bättre ut.

Har även plockat isär skummaren och rengjort, (det tog bara ca 20 min att göra det) och nu skummar det som bara den + att den blev nästan tyst.

Kommer snart börja med osmosvatten igen och får även hem lite vattentester så man kan mäta hur vattenkvalitén är.

Kommer så snart som möjligt åka till Stigigemla för att införskaffa vad som kan behövas för att få rätt på alla värden i vattnet.

post-4492-1446891704955_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går framåt, jag är nog den största städpatrullen själv fortfarande! Kör den del med borste på stenen för att få algerna att släppa sen tar filterna bort dom.

Var hos Stig i helgen och fick mitt vatten testat (tack för rådet saltishenke) det var inte så dåligt som man kanske kan tänka sig. För mycket nitrat ca. 50 och för lite kalcium annars ganska bra värden, inget fosfat alls enligt testerna.

Köpte en kirurg, 6 snäckor och 3 frökenfiskar för att ha någonting som är tåligt i akvariumet + lite städ.(skulle behöva mångdubbelt med snäckor för att få bort algerna)

Har även flyttat några stenar för att få mera öppen yta i karet.

Köpte även tester så att jag själv kan hålla koll på vattnet + kalciumklorid för att rätta till värdena, har även kommit igång med osmosvattnet så det börjar kännas lite mera hoppfullt nu!!

En bild på kirurgen + min gamla fisk, är det en clown?

post-4492-14468917096591_thumb.jpg

post-4492-14468917096823_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...