Gå till innehåll

Vad kan man ha i ett Clownhotell?


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Hej och välkommen!

Jag började också med ett clownhotell men ganska snabbt vill man ha större, Clownhotellet är en smart grej men du begränsar dig en del. Du kan ha räkor och mindre fiskar men i begränsat antal.

Det är ett bra kar att starta med, du kommer undan ganska billigt och du får en chans att se om saltvatten är något för dig. Du kommer säkert sitta i klistret som alla andra här på forumet och då kommer du vilja ha mer volym så du kan ha andra arter.

Triton är mycket bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

Jag började också med ett clownhotell men ganska snabbt vill man ha större, Clownhotellet är en smart grej men du begränsar dig en del. Du kan ha räkor och mindre fiskar men i begränsat antal.

Det är ett bra kar att starta med, du kommer undan ganska billigt och du får en chans att se om saltvatten är något för dig. Du kommer säkert sitta i klistret som alla andra här på forumet och då kommer du vilja ha mer volym så du kan ha andra arter.

Triton är mycket bra!

Kan jag ha några roligare fiskar om jag går upp till typ mollyhotell?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kan roliga fiskar va för nått ? ;)

Vad hade du tänk att för nått finns ju en del att välja på..

Jag har själv ett clown hotell (vart i gång över 4 månader), och jag håller redan på och byter upp mig till ett RSM130L.

Risken finns väl att man tycker att det är för litet då man väl kommer igång :)

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska nog helst ha runt 400-500 liter om du vill slippa begränsa dig så mycket.

Men då finns det ändå en hel del firrar som blir för stora.

Jag har ett mollyhotel också och det största jag har där i är en Blenny.

Jag skulle nog välja ett clownhotell så det är komplett, Mollyhotellet bör kompletteras och moddas lite. Molly är 80 liter och clown är 58 liter.

Jag tror de flesta skulle rekommendera att köpa så stort som du har råd med, men då ska du helst vara säker på att det är något du vill satsa på, annars kostar det bara en massa pengar i onödan.

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska nog helst ha runt 400-500 liter om du vill slippa begränsa dig så mycket.

Men då finns det ändå en hel del firrar som blir för stora.

Jag har ett mollyhotel också och det största jag har där i är en Blenny.

Jag skulle nog välja ett clownhotell så det är komplett, Mollyhotellet bör kompletteras och moddas lite. Molly är 80 liter och clown är 58 liter.

Jag tror de flesta skulle rekommendera att köpa så stort som du har råd med, men då ska du helst vara säker på att det är något du vill satsa på, annars kostar det bara en massa pengar i onödan.

Lycka till! :)

Vad är de för mod man ska göra på ett Mollyhotell?

Vad är de största man kan ha i ett Clownhotell/Mollyhotell?

Kom på en sak till om man åker på semester och nån ska mata fiskarna hur länge klarar dom sig då?

Tackar alla för bra svar

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På mollyhotellet bör du fixa bättre belysning om du ska ha koraller, och gärna en skummare. Och en skummare får nog inte plats utan att man gör några minde ingrepp på locket.

Det största du kan ha är svårt att säga en generell gräns lättaste är att kolla i artregistret ( http://se.reeflex.net/ ) här på sidan, vad som rekommenderas för varje art. 80 liter är faktiskt inte så mycket och ger inte någon direkt stor simyta heller. Men där finns fiskar du kan ha men du begränsar dig.

En vecka klarar de sig utan mat förmodligen mer, men efter en vecka bör någon mata. Men har du någon som ställer upp så ska du givetvis utnyttja det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur begränsad man är i ett clownhotell är olika beroende på vem man frågar. Jag har personligen två Percula clowner, en okinawae gobi och en Gramma loreto samt två räkor och två eremiter i mitt hotell. Det är vad jag tycker får plats och är i lagom storlek. Denna mängd fiskar med 8kilo levande sten och en fungerande skummare ger inga problem med vattenvärdena.

Det är om man frågar mig, jag har en bekant som kört två flavvis-kirurger, två clowner och ytterligare fisk i sitt och fått det att fungera utmärkt. Många som nog inte håller med honom men mår fiskarna bra så varför inte. Mn egen åsikt är nog att kirurger har ett minimum av ett rsm130 lr liknande kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn du ser inga problem med dina vatten värden? Hur länge har burken varit igång.....?

Säger inte att det är för mycket men det är nog lite tidigt att säga att det fungerar..

Har fiskarna berättat för din kompis att dom mår bra?

Nu låter jag kanske sträng, men jag har gjort misstag som varit dyra och du kan inte ha en stor fisk i ett litet kar och behålla bra vattenvärden utan att det går ut över fisken dvs mata för lite, du kan kanske byta vatten ofta för att motverka detta men en firre måste få sträcka lite på sig ibland.

Tolka det inte fel, säger bara vad jag tycker. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zemilor:

Att hålla kirurger i ett RSM ligger nära djurplågeri i enligt lagens mening. Akvariet skall ge fisken ett för arten lämpligt simutrymme. Ett minimått som nämns är tre gånger fiskens längd. Enligt Fishbase blir den gula kirurgen 20 cm.

Kan man visa att placeringen är tillfällig kan man ha fisken i mindre kar.

Är man intresserad av att fisken skall må bra i längden är ett minimått ungefär 120cm.

I mindre kar än så brukar de förr eller senare bli stressade av trängseln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...