Gå till innehåll

Förvånande okunskap.....


Mattias

Rekommenderade inlägg

Personligen tycker jag att både säljare och köpare har ett lika stort ansvar.

Ibland är det inte så lätt för handladen heller. Det händer att dom får hem djur i lådorna som dom inte har beställt. Många gånger är det djur som inte är lämpliga i akvarier. Då säljer dom hellre än spolar ner den i holken.

Det händer väl att det slinker med en påse i en låda men när man ser dessa lägre djur i 40 tal månad efter månad så börjar jag undra.Ett par dollar styck och sedan frakt och ett pris på 400kr till kund så förstår jag att det är stålarna i första hand och djur och miljö i andra hand.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om butikerna inte har vissa arter som garanterat inte överlever i ett akvarium i sin butik så kommer inte kunden att kunna köpa dessa arter.

Om vi kunder vägrar köpa djur som är svåra eller omöjliga att hålla så kommer handlarna att sluta ta hem dem.

Jag påstår inte att allt ansvar ligger hos köparen, visst kan handeln bidraga med ett riktigt bra resultat här. Men det övervägande ansvaret kan inte köparen svära sig fri ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lösningen ! Vi inför en lagstadgad utbildning för alla de som vill hålla djur i fångenskap. De måste ta den utbildning för varje grupp och svårighetsgrad de vill hålla. Handlarna i sin tur gör upp listor på djur utifrån svårighetsgrader. De är skyldiga att neka personer utan rätt licens inköp. Lincenskravet skall givetvis gälla alla - oavsett hur länge de ha hållit på och vid införandet så måste de gå en av myndigheterna godkänd kurs för ca 5000 :- per svårighetsgrad och licens. Och inga undantag med hänsyn till att de hållit på i 30 år gäller. Sen är det lätt för handlarna att se vilka som har rätt att inneha dessa delikata djur och verkiligen leva upp till kraven om ett rätt handhavande av dessa djur.

Låter inte det bra så säg.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lösningen ! Vi inför en lagstadgad utbildning för alla de som vill hålla djur i fångenskap. De måste ta den utbildning för varje grupp och svårighetsgrad de vill hålla. Handlarna i sin tur gör upp listor på djur utifrån svårighetsgrader. De är skyldiga att neka personer utan rätt licens inköp. Lincenskravet skall givetvis gälla alla - oavsett hur länge de ha hållit på och vid införandet så måste de gå en av myndigheterna godkänd kurs för ca 5000 :- per svårighetsgrad och licens. Och inga undantag med hänsyn till att de hållit på i 30 år gäller. Sen är det lätt för handlarna att se vilka som har rätt att inneha dessa delikata djur och verkiligen leva upp till kraven om ett rätt handhavande av dessa djur.

Låter inte det bra så säg.

MVH Lasse

förutom priset, så varför inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi kunder vägrar köpa djur som är svåra eller omöjliga att hålla så kommer handlarna att sluta ta hem dem.

Jag påstår inte att allt ansvar ligger hos köparen, visst kan handeln bidraga med ett riktigt bra resultat här. Men det övervägande ansvaret kan inte köparen svära sig fri ifrån.

Med åldern kommer visheten och kunskapen och vare sig du eller jag faller för sådanaa djur men många nybörjare som handlar i mindre nogräknade butiker köper dom för glatta livet.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske jag är helt bakom flötet...men jag tror det är extremt svårt för en handlare att veta exakt vad han säljer i alla lägen. Vet att det har förekommit (och är ganska säker på att det är ganska vanligt även idag) att handlare beställer en mängd saker. Han får dom ihop med en lista. När han läser listan stämmer den inte till fullo, utan han har fått en del annat istället för det han beställt. Sen kan saker å ting heta en sak från leverantören och en helt annan sak enligt böckerna...å kanske ännu en sak om man fråga här.

En handlare kan ju omöjligt bara ta hem saker som denne vet exakt vad det är och hur det skall skötas.

Sen är ju faktiskt inte saltbranschen på något vis annorlunda mot någon annan bransch. Det finns en viktig bakomliggande regel...att gå med vinst. Utan vinst...ingen butik. Hur enkelt som helst i teorin. Som handlare kommer man garanterat att förr eller senare "tvingas" sälja saker som man inte helt vet vad det är, eller funkar, eller som man kanske helst skulle låtit bli att sälja. Helt enkelt för att handlarna är av kött å blod dom med...precis som vi. De får oxå räkningar och de måste oxå äta varje dag. At the end of the day så handlar det om att han måste få in pengar...på ett sätt eller annat.

Missförstå mig inte...hur man nu skulle kunna låta bli...men jag försöker bara se det ur handlarnas perspektiv. Moral och etik är fina saker...men i ett samhälle som bygger på pengar får man tyvärr ofta förr eller senare, tänka ekonomiskt.

Å nej...jag är ingen djurplågare med omoraliska åsikter...jag tycker givetvis att man skall informeras, eller ta reda på de fakta som krävs för den aktuella arten, men samtidigt förstår jag problemet för handlarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lösningen ! Vi inför en lagstadgad utbildning för alla de som vill hålla djur i fångenskap. De måste ta den utbildning för varje grupp och svårighetsgrad de vill hålla. Handlarna i sin tur gör upp listor på djur utifrån svårighetsgrader. De är skyldiga att neka personer utan rätt licens inköp. Lincenskravet skall givetvis gälla alla - oavsett hur länge de ha hållit på och vid införandet så måste de gå en av myndigheterna godkänd kurs för ca 5000 :- per svårighetsgrad och licens. Och inga undantag med hänsyn till att de hållit på i 30 år gäller. Sen är det lätt för handlarna att se vilka som har rätt att inneha dessa delikata djur och verkiligen leva upp till kraven om ett rätt handhavande av dessa djur.

Låter inte det bra så säg.

MVH Lasse

Det du skriver gäller i stort sett redan, men för ALLA handlare. En utbildning länsstyrelsen och jordbruksverket kräver, kostar massor och anordnas av ZOORF.

(Har själv gått den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske jag är helt bakom flötet...men jag tror det är extremt svårt för en handlare att veta exakt vad han säljer i alla lägen. Vet att det har förekommit (och är ganska säker på att det är ganska vanligt även idag) att handlare beställer en mängd saker. Han får dom ihop med en lista. När han läser listan stämmer den inte till fullo, utan han har fått en del annat istället för det han beställt. Sen kan saker å ting heta en sak från leverantören och en helt annan sak enligt böckerna...å kanske ännu en sak om man fråga här.

En handlare kan ju omöjligt bara ta hem saker som denne vet exakt vad det är och hur det skall skötas.

då bör dom handla från riktiga leverantörer, tycker jag:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lösningen ! Vi inför en lagstadgad utbildning för alla de som vill hålla djur i fångenskap. De måste ta den utbildning för varje grupp och svårighetsgrad de vill hålla. Handlarna i sin tur gör upp listor på djur utifrån svårighetsgrader. De är skyldiga att neka personer utan rätt licens inköp. Lincenskravet skall givetvis gälla alla - oavsett hur länge de ha hållit på och vid införandet så måste de gå en av myndigheterna godkänd kurs för ca 5000 :- per svårighetsgrad och licens. Och inga undantag med hänsyn till att de hållit på i 30 år gäller. Sen är det lätt för handlarna att se vilka som har rätt att inneha dessa delikata djur och verkiligen leva upp till kraven om ett rätt handhavande av dessa djur.

Låter inte det bra så säg.

MVH Lasse

Va ska butiken göra då med sitt Zoorf diplom då?

Torka sig i -----

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lösningen ! Vi inför en lagstadgad utbildning för alla de som vill hålla djur i fångenskap. De måste ta den utbildning för varje grupp och svårighetsgrad de vill hålla. Handlarna i sin tur gör upp listor på djur utifrån svårighetsgrader. De är skyldiga att neka personer utan rätt licens inköp. Lincenskravet skall givetvis gälla alla - oavsett hur länge de ha hållit på och vid införandet så måste de gå en av myndigheterna godkänd kurs för ca 5000 :- per svårighetsgrad och licens. Och inga undantag med hänsyn till att de hållit på i 30 år gäller. Sen är det lätt för handlarna att se vilka som har rätt att inneha dessa delikata djur och verkiligen leva upp till kraven om ett rätt handhavande av dessa djur.

Låter inte det bra så säg.

MVH Lasse

Jag känner en kille i regeringen, ska jag be honom lägga en proposition?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt dem som tycker att köpare och säljare har samma ansvar. Om jag lämnar in bilen på verkstad, är det jag som är ansvarig för att reprationen blir rätt utförd? Om jag köper köttfärs i ICA-butiken, den visar sig vara omärkt och jag blir magsjuk, är det mitt ansvar? Om jag åker in för blindtarmsoperation och doktorn opererar gallan, är det mitt fel? När jag köpte min första saltfisk och berättade för handlaren att jag har en burk som är si och så och frågar kan jag ha den och den fisken, ska jag då ifrågasätta hans svar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske jag är helt bakom flötet...men jag tror det är extremt svårt för en handlare att veta exakt vad han säljer i alla lägen. Vet att det har förekommit (och är ganska säker på att det är ganska vanligt även idag) att handlare beställer en mängd saker. Han får dom ihop med en lista. När han läser listan stämmer den inte till fullo, utan han har fått en del annat istället för det han beställt. Sen kan saker å ting heta en sak från leverantören och en helt annan sak enligt böckerna...å kanske ännu en sak om man fråga här.

En handlare kan ju omöjligt bara ta hem saker som denne vet exakt vad det är och hur det skall skötas.

Sen är ju faktiskt inte saltbranschen på något vis annorlunda mot någon annan bransch. Det finns en viktig bakomliggande regel...att gå med vinst. Utan vinst...ingen butik. Hur enkelt som helst i teorin. Som handlare kommer man garanterat att förr eller senare "tvingas" sälja saker som man inte helt vet vad det är, eller funkar, eller som man kanske helst skulle låtit bli att sälja. Helt enkelt för att handlarna är av kött å blod dom med...precis som vi. De får oxå räkningar och de måste oxå äta varje dag. At the end of the day så handlar det om att han måste få in pengar...på ett sätt eller annat.

Missförstå mig inte...hur man nu skulle kunna låta bli...men jag försöker bara se det ur handlarnas perspektiv. Moral och etik är fina saker...men i ett samhälle som bygger på pengar får man tyvärr ofta förr eller senare, tänka ekonomiskt.

Å nej...jag är ingen djurplågare med omoraliska åsikter...jag tycker givetvis att man skall informeras, eller ta reda på de fakta som krävs för den aktuella arten, men samtidigt förstår jag problemet för handlarna.

Och om handlaren får något han inte vet vad det är så är det ok att prångla ut som en sjöhare med motiveringen att den tar alla alger, trots att det är en liten gråsäl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt dem som tycker att köpare och säljare har samma ansvar. Om jag lämnar in bilen på verkstad, är det jag som är ansvarig för att reprationen blir rätt utförd? Om jag köper köttfärs i ICA-butiken, den visar sig vara omärkt och jag blir magsjuk, är det mitt ansvar? Om jag åker in för blindtarmsoperation och doktorn opererar gallan, är det mitt fel? När jag köpte min första saltfisk och berättade för handlaren att jag har en burk som är si och så och frågar kan jag ha den och den fisken, ska jag då ifrågasätta hans svar??

Svar på nummer;

1. Nej, du köper en tjänst och leverantören är ansvarig.

2. ICA-butiken är ansvarig, och du onödigt klumpig och dåligt påläst.

3. Nej, du köper en tjänst, leverantören Läkaren är ansvarig.

4. Jag skulle aldrig lita på en säljare om jag inte viste vem han var eller kände honom. Detta oavsett om han kränger djur eller bilar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har är det många som tycker till.. så jag hoppar in på det djupa direkt.

tycker absolut att vi som köpare ska veta vad vi köper innan vi köper(regel 1).. vilket borde ge att att handlarens "udda" djur blir kvar i butiken , vilket bör ge honom i sin tur ett insitament till att se till att han får vad han beställer och inte massa som han(handlaren) inte har en anning om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller för regler vid handel med andra djur? Köpa häst, katt, hund, etc etc?

Skulle gissa på att handel med djur medför andra både regler och ansvar än handel med bilar, mat, mm.

Säljaren kanske inte ska ha som plikt att kontrollera köparens möjligheter att ta hand om nämnda djur, men säljaren har nog allt ansvar att kunna komma med vettigt svar om kunden så önskar (dvs säljaren har ansvaret att vara informerad om varan han/hon säljer).

Mattias:

Håller helt och fullt med. Om man blivit felinformerad eller motsvarande, så känner man sig ju mindre benägen att vilja handla i den affären, av rädsla för att bli felinformerad igen och på så sätt skada/ha ihjäl ytterligare varelser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kan vända på det där Christer. Om du köper en bil som är 2 meter bred men smäller den beroende på att ditt garage bara är 1.60 bred - är det då säljarens fel att han inte frågade dig om hur brett ditt garage var? Om du köper köttfärs av ICA handlaren men du låter den stå i skåpet under rötmånaden och blir magsjuk - är det då säljarens fel att inte sa att du måste förvara köttfärsen i högst 4 grader?

Doktorhistorian har jag dock svårt att vända på :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har är det många som tycker till.. så jag hoppar in på det djupa direkt.

tycker absolut att vi som köpare ska veta vad vi köper innan vi köper(regel 1).. vilket borde ge att att handlarens "udda" djur blir kvar i butiken , vilket bör ge honom i sin tur ett insitament till att se till att han får vad han beställer och inte massa som han(handlaren) inte har en anning om.

förstår hur du tänker manne, men jag tycker att seriösa handlare ska ha ordentliga källor, en ny

handlare bör ju inte börja med att importera förrän han är varm i kläderna, finns ju grossister

på närmare håll där dom har koll på djuren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...