Jump to content

Förvånande okunskap.....


Recommended Posts

Blir förvånad över hur många det är, som köper saker de inte har den blekaste om. Nu vill jag inte klanka ner på någon i person, men jag läser väldigt ofta "hjälp vad har jag köpt"

Frågar man inte hos handlaren, eller vet de helt enkelt inte vad de säljer ?

Personligen skulle jag aldrig, släppa i nåt som jag inte vet vad det är. Eller vad den/det kan göra i mitt kar, det klassiska sjöäpplet, sjögurkan, anemoner mm. Det kan ju ruinera ett helt akvarium, plus att du gör djuret en otjänst om det får helt fel levnadsbetingelser.

Tycker även att det luktar grym nonchalans av handeln, har all heder och skam gått ur kroppen på dem ?

Är det bara jag som har blivit gammal och gnällig ?

Link to post
Share on other sites
  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vi blir alla gamla och gnälliga. Det fanns en tid då vi också köpte saker som vi kanske inte förstod vad det egentligen var eller innebar. Men genom misstag och erfarenhet så har vi i alla fall till viss del lagt det bakom oss.

Visst finns det ett stort ansvar hos Handeln. Men till syvende och sist, vi som köper kan aldrig skylla ifrån oss, vi har det yttersta ansvaret.

Vad man kan se är att många nybörjar har väldigt brottom att komma igång. Det är ju alltid kul att gå runt i butiker och titta på alla de vackra djuren, och väldigt lätt att gripas av habegäret.

Link to post
Share on other sites

Jag håller med Ingemar om att det inte bara är köparen eller hadlarens ansvar. Vi måste lära oss att hålla i oss själva också. Vem har inte stått i affären och länt att en sån vill jag ha och de har bara en. Om jag inte tar den nu så kanske jag inte har chansen längre. Detta kan ge risk för chanstagningar.

Jag håller med om att vi måste ställa krav som kunder, både på oss själva och handlaren!

Link to post
Share on other sites

Man kan nog se det på rätt många sätt, skulle jag tro.

Köparen har ju ansvar att veta vad dom köper för något.

Å andra sidan har ju också säljaren ansvar för att veta vad dom säljer. (eller veta vad dom köper in, beroende på hur man ser det).

Om det sen är säljarens uppgift att se till att köparen vet vad den gör, det är en annan saga.

Efter att ha sett en affärs leveranslista, så kan jag tänka mig att det inte är så lätt att veta vad det egentligen är man får in... när en tredjedel av listan över koraller och anemoner utgörs av "unspecified bottom living scleractinian", så är det inte alltid så lätt att få klarhet i vad det egentligen är man har i baljan.

Som pricken över iet så har alltså handlarens leverantör ett ansvar att berätta vad det är som levereras, och leverantören i sin tur får väl in det levande någonstansifrån...

Så i grund och botten är det den långa kedjan om att den som har något ska veta vad det är, och se till att nästkommande ägare får rätt namn och information om varan.

Visst gör man som nybörjare impulsköp, vissa som man kanske inte borde köpt. Om säljaren i dessa fall vet att det är olämpligt är det (enligt mig) deras plikt att informera köparen om att det är en dålig ide.

Link to post
Share on other sites

Får de listor som ser ut så "Efter att ha sett en affärs leveranslista, så kan jag tänka mig att det inte är så lätt att veta vad det egentligen är man får in... när en tredjedel av listan över koraller och anemoner utgörs av "unspecified bottom living scleractinian"

Förvånar det mig väldeliga, vetrinär kontrollen vid import aldrig skulle släppa igenom sånna papper !

"Vi blir alla gamla och gnälliga. Det fanns en tid då vi också köpte saker som vi kanske inte förstod vad det egentligen var eller innebar. Men genom misstag och erfarenhet så har vi i alla fall till viss del lagt det bakom oss."

Jag kan hålla med om att jag köpt djur, som jag tidigare inte haft kunskap att hålla. MEN jag har alltid vetat vad jag köpt.

Jag tror faktiskt att man enligt lag, är skyldig att veta vad du säljer till kund. Man skall upplysa kunderna om hur djuret skall behandlas för att kunna trivas bäst.

Link to post
Share on other sites

tycker den handlaren som jag oftast handlar från har ett ganska bra system med uppslagsböcker som man kan kolla i om man inte är säker.

Men tycker att det är handlaren ansvar att kunna ge riktlinjer om vad det är man köper.........namn, mat och svårigheter ex.

visst har man gjort spontan inköp som man ångrar men det är oftast enkla lösningar på dom.

Link to post
Share on other sites
Jag e villig att skylla allt ansvar på handlarna.
Jag håller med......till 95%.

Hmm, hur kan man gå och köpa ett levande djur och sedan lägga ansvaret på säljaren om man gjort ett felköp? Jag lägger 95% av ansvaret på köparen.

Link to post
Share on other sites

Det har hänt mig flera gånger att jag fått rekomendationer av väl etablerade handlare.. om vad jag ska göra, vad jag ska/kan köpa.. saker som sen visat inte fungera i mitt system..

jag har hållt på i ett år knappt.. dvs nybörjare.. men jag tycker inte man kan kräva att handlaren ska sätta sig in i alla kunders system.. detta är så komplex.. den enda som kan ha koll på systemet är du som sköter det.. För att inte köpa fel så måste handlaren nästan hem till dig och kolla.. det kan man inte kräva.. handlaren skuller aldrig gå med vinst då..

Link to post
Share on other sites

Jag håller med om att det ibland är skrämmande vad man både kan se hos handlare. Sjöäpplen t.ex. har jag sett i en del butiker, finns väl egentligen inget skäl att sälja dem, skulle inte jag i.a.f som handlare göra. Knappt ens om en kund efterfrågade det specifikt. Andra saker som jag reagerar starkt på är att det säljs och köps vilfångade individer av arter som är rödlistade (utrotningshotade) eller har en långsiktig överlevnad i kar som är horibel (ofta pga att de är matspecialister och kräver mat vi inte kan ge dem) är för mig skrämmande. Nog för att många av dessa är väldigt vackra arter, men för min del ser jag inget nöje i att köpa nånting för att långsamt tortera/svälta ihjäl den. Och att kunniga (eller de borde i.a.f. vara det) har sånna i sin butik tycker jag är tragiskt.

Håller med dig Mattias att ibland verkar det som all skam gått ur kroppen hos många handlare. Ansvarsfullt beteende skulle ju uppskattas... Butikerna borde inte tillhandahålla arter som är "omöjliga" eller starkt hotade av moraliska och etiska skäl.

Men samtidigt bör ju kunderna vara medvetna och låta bli att köpa arter som är hotade eller "omöjliga". Dvs varför köpa en moorish idol (som har extremt dålig långsiktig överlevnad) när en Heniochus acuminatus ser väldigt lik ut och är relativt enkel? Finns väldigt många andra exempel (speciellt hos ryggradslösa djur) på det var bara ett som jag kom på direkt.

Vet inte om jag är ovanlig i min vilja att djuren ska kunna leva ut en full, normal livstid hos mig, inte bara vara ett slit och släng objekt, det är ju ändå en levande varelse.

Ansvaret tycker jag som sagt är delat, men att sälja djur som bevisligen (och detta kan man kräva att en handlare värd namnet skall känna till) inte överlever i ett kar en längre tid är för mig rent djurplågeri och det är något en etisk handlare inte skulle tillhandahålla.

Oops.. blev lite långt med babbel, bara att jag reagerar så starkt på det man ser hela pågår hos många handlare... Men kul att flera har reagerat på det, finns ju hopp att det kan bli ändring i.a.f.!

Link to post
Share on other sites
Får de listor som ser ut så "Efter att ha sett en affärs leveranslista, så kan jag tänka mig att det inte är så lätt att veta vad det egentligen är man får in... när en tredjedel av listan över koraller och anemoner utgörs av "unspecified bottom living scleractinian"

Förvånar det mig väldeliga, vetrinär kontrollen vid import aldrig skulle släppa igenom sånna papper !

Tja, jag vet ju inte vilken leverantör dom har... Men det är vad som står på papprena dom får med sig.

Alfabetisk ordning, uppspaltade efter latinska namn, och antalet.

Det är väl främst anemonerna som får heta unspecified blaha blaha. Fiskarna är nästan alltid rätt benämnda, och korallerna heter oftast rätt dom också, annars bara släktnamn.

Link to post
Share on other sites

Jag håller med Jani i allt du skriver, och känner nu att tråden egentligen kanske skulle varit två stycken.

En om handlarnas ansvar när de säljer, och en om hur många det är som köper saker utan att veta vad det är de bär med sig hem.

Det sistnämda förbryllar mig extra, även det faktum att jag inte allt för sällan läser " jag har startat ett saltkar, vad gör jag nu ? " Förbryllar mig än mer ! Vad gör folk egentligen ? Det är ju som att köpa ett flygplan, och sedan tro att du kan flyga det.

Jag tycker att handlen bär det ultimata ansvaret, lär känna din kund och dennes akvarium. Sälj inget utan att tydligt berätta vad det är, och ta ansvar ! Sluta sälj "svåra" fiskar och koraller till folk som inte ens öppnat en bok om saltvattensakvaristik.

Link to post
Share on other sites

Att jämföra med ett flygplan kanske är lite att ta i men jag förstår din poäng.. Det finns ju företag som vräker ut akvariepaket på marknaden till ett pris som är helt klart lockande om man ser till vad man kan ha i ett saltkar, och det är mycket impulsköp. Och det är väl det som syns - och kommer att synas mer framöver - på forumet, folk börjar googla efter att 3:dje omgången fiskar flyter på rygg i en algbalja och hittar hit tillslut.

Då tycker iaf jag att bemötandet här borde vara extremt korrekt och hjälpsamt - om personen som frågar har ett genuint intresse så kommer h*n att ta till sig informationen som ges, och eventuellt så blir det rätsida på akvariet och akvaristen också.. Om inte så försökte vi (SG kollektivet) i alla fall. Och orkar man inte hjälpa så är det bara att skippa tråden.

Link to post
Share on other sites
Hmm, hur kan man gå och köpa ett levande djur och sedan lägga ansvaret på säljaren om man gjort ett felköp? Jag lägger 95% av ansvaret på köparen.

Om butikerna inte har vissa arter som garanterat inte överlever i ett akvarium i sin butik så kommer inte kunden att kunna köpa dessa arter.

Men om man som butik e villig i att flyga in en massa skit djur som inte hör hemma i ett akvarium för att dom sedan e färgglada och lätta att sälja så kan man fråga va Zoorf diplomet på väggen e värt.

Vi som e kunder har en väldigt liten möjlighet att få tag på levande om vi inte hade våra butiker så därför tycker jag att butikerna ska ta ett större ansvar. Patrik

Link to post
Share on other sites

Jani - det skulle vara intressant att veta vilka saltvattensfiskar som är "rödlistade" som finns i normala akvarier och akvarieaffärer? Den enda arter jag känner till direkt som är Cites II listad är Napoleongyltan (och den blir ca 2 m lång och är inte så vanlig inom hobbyn) samt sjöhästar är men det tillåts handel med dessa efter vissa regler.Bangai kardinalen har satts upp på en röd lista från en frivillgorganisation men CITES avvisade kraven om att den skulle I eller II listad. Vilka övriga arter har jag missat och som finns i handeln ?

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites
Jani - det skulle vara intressant att veta vilka saltvattensfiskar som är "rödlistade" som finns i normala akvarier och akvarieaffärer? Den enda arter jag känner till direkt som är Cites II listad är Napoleongyltan (och den blir ca 2 m lång och är inte så vanlig inom hobbyn) samt sjöhästar är men det tillåts handel med dessa efter vissa regler.Bangai kardinalen har satts upp på en röd lista från en frivillgorganisation men CITES avvisade kraven om att den skulle I eller II listad. Vilka övriga arter har jag missat och som finns i handeln ?

MVH Lasse

torsk?

Link to post
Share on other sites

Hela problemet beror enligt mig på att vanliga zoomarknader som normalt säljer guppies och kattmat nu försöker kränga saltvattensdjur utan att ha någon som helst kunskap om saltvatten. Djuren får betala med lidande för handlarnas okunskap.

Handlarna skall ta ett ansvar för att informera köparen om vad djuret de tänker köpa har för krav. Jag ställer in mig i kören och säger att handlaren är ansvariga till 95%

Link to post
Share on other sites

håller med dig salar, finns tyvärr handlare som bara ser pengar!

sålde min stora fina sohal till en handlare för en spottstyver för

jag trodde han skulle fixa ett nytt bra hem, men när en polare kom

dit gick den i ett kar med stora gula kirurger, och var fenbiten och

eländig, då sa handlarn att jag misskött den (sa mitt namn) fy fan

för den handlarn, som har 20 år i branschen och gör så här med en

stackars fisk. aldrig mer jag handlar där-nej

Link to post
Share on other sites

Får de listor som ser ut så "Efter att ha sett en affärs leveranslista, så kan jag tänka mig att det inte är så lätt att veta vad det egentligen är man får in... när en tredjedel av listan över koraller och anemoner utgörs av "unspecified bottom living scleractinian"

Förvånar det mig väldeliga, vetrinär kontrollen vid import aldrig skulle släppa igenom sånna papper !

Jag tror dig helt enkelt inte eftersom alla scleractinians (hårdkoraller) utan undantag är upptagna i CITES II (EU:s B-lista) och att det finns import och export kvoter på dessa. En sändning med den följsedeln skulle omedelbart stoppats vi EU:s gräns. Gäller listan en transaktion inom EU är regeln att ursprunget skall vara spårbart till legalt intagna (eller odlade) exemplar. Juridiskt sett gäller detta samtliga hårdkoraller vid försäljning (oavsett om det är affärer eller privatpersoner som står bakom) Det finns regler inom artskyddsförordningen om att alla som har verksamhet med CITES listade organismer skall ha tillstånd av länstyrelsen samt till den lämna in en årlig rapport om vilka arter man handlat med. Detta gäller dött som levande.

Jag har för övrigt sett många importlistor från många olika leverantörer och aldrig, aldrig sett någon sådan beteckning. Ingen exportör utanför EU skulle våga skriva så på sin lista eftersom myndigheterna direkt skulle stoppa verksamheten.

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites

Personligen tycker jag att både säljare och köpare har ett lika stort ansvar.

Ibland är det inte så lätt för handladen heller. Det händer att dom får hem djur i lådorna som dom inte har beställt. Många gånger är det djur som inte är lämpliga i akvarier. Då säljer dom hellre än spolar ner den i holken.

Link to post
Share on other sites
Hela problemet beror enligt mig på att vanliga zoomarknader som normalt säljer guppies och kattmat nu försöker kränga saltvattensdjur utan att ha någon som helst kunskap om saltvatten. Djuren får betala med lidande för handlarnas okunskap.

Handlarna skall ta ett ansvar för att informera köparen om vad djuret de tänker köpa har för krav. Jag ställer in mig i kören och säger att handlaren är ansvariga till 95%

95% Fegis

Link to post
Share on other sites
Personligen tycker jag att både säljare och köpare har ett lika stort ansvar.

Ibland är det inte så lätt för handladen heller. Det händer att dom får hem djur i lådorna som dom inte har beställt. Många gånger är det djur som inte är lämpliga i akvarier. Då säljer dom hellre än spolar ner den i holken.

Absolut, men innebär det att du tycker det är ok att butiken säljer djur av den typen till första bästa kunden som pekar och säger "vill ha" utan att ställa någon som helst fråga?

Link to post
Share on other sites
Absolut, men innebär det att du tycker det är ok att butiken säljer djur av den typen till första bästa kunden som pekar och säger "vill ha" utan att ställa någon som helst fråga?

Det är naturligtvis helt fel. Tyvärr är det alldeles för vanligt, framförallt i "zoobutiken" runt hörnet. Därför tycker jag att både köpare och säljare har lika ansvar.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...