Gå till innehåll

Förvånande okunskap.....


Mattias

Rekommenderade inlägg

Vi kan vända på det där Christer. Om du köper en bil som är 2 meter bred men smäller den beroende på att ditt garage bara är 1.60 bred - är det då säljarens fel att han inte frågade dig om hur brett ditt garage var? Om du köper köttfärs av ICA handlaren men du låter den stå i skåpet under rötmånaden och blir magsjuk - är det då säljarens fel att inte sa att du måste förvara köttfärsen i högst 4 grader?

Doktorhistorian har jag dock svårt att vända på :)

MVH Lasse

rötmånad finns inte i vårt moderna samhälle, max 8 grader gäller

alltid i kylar oavsett månad:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vi kan vända på det där Christer. Om du köper en bil som är 2 meter bred men smäller den beroende på att ditt garage bara är 1.60 bred - är det då säljarens fel att han inte frågade dig om hur brett ditt garage var? Om du köper köttfärs av ICA handlaren men du låter den stå i skåpet under rötmånaden och blir magsjuk - är det då säljarens fel att inte sa att du måste förvara köttfärsen i högst 4 grader?

Doktorhistorian har jag dock svårt att vända på :)

MVH Lasse

Det går att vända på allt Lasse. Kryp ner i sängen nu och ligg och fundera riktigt ordentligt tills du kommer på något om doktorn. Somna för allt i världen inte!!! -sjuk

-skrattar hysteriskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förstår hur du tänker manne, men jag tycker att seriösa handlare ska ha ordentliga källor, en ny

handlare bör ju inte börja med att importera förrän han är varm i kläderna, finns ju grossister

på närmare håll där dom har koll på djuren!

frågan är lite vad handlaren(butiken) kan kräva av grossisten när det gäller sändningar där man fått något man inte beställt för att något annat var slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågan är lite vad handlaren(butiken) kan kräva av grossisten när det gäller sändningar där man fått något man inte beställt för att något annat var slut.

nja, men då får man be om att så inte får ske, finns ju fler grossister...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ett ämnet som många engagerar sig i vilket är bra. Jag tycker det är bra om vi kan få det bättre och det verkar ingen i tråden vara oense med mig om. Då är frågan vad jag som privatperson kan göra. Jag kan ställe krav på min handlare och inte handla där om han/hon inte uppfyller kraven. Jag kan låta bli att göra spontanköpen och är det en vara som jag varkligen vill ha så kan jag boka den och sedan åka hem och läsa på om den funkar för mig. Om vi alla tar det ansvaret är vi en bit på väg. Om vi börjar med vad vi själva kan så gör vi något direkt istället för att skyylle på andra i form av mer eller mindre anonyma handlare.

Tror ni att den billige oseriösa handlaren överlever som handlare om ni inte handlar där? Själv går jag till några få handlare som jag tycker ger det jag vill ha. Det är säkert inte det billigste alternativet men jag har valt kunskap, service och pålitlighet före priset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Den billige oseriöse handlaren" är ju knappast en handlare som enbart kör saltvatten, så ett sådant företag kommer ju inte att gå i KK bara för att vissa personer slutar handla vissa produkter därifrån. Visst, företaget kanske märker en viss minskning i saltavdelningen, men det tar nog ändå bra lång tid innan den avdelningen kommer att läggas ner, och under den tiden hinner det säljas mycket till många oinvigda som kommer ge intäkt till företaget och saltavdelningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte lägga in en proposition om ungefär samma krav på förkunskap, fast istället för djur i fångenskap, så är det gällande att skaffa barn?

(Det lär ju lösa arbetslösheten på ett par generationer, tror jag)

Licenslösningen leder väll snarast till att det blir en större marknad för handel hobbyister i mellan, och att någon med licens får "köpa ut". Jag hade inte varit intresserad av att skaffa licens, om jag säger så.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Den billige oseriöse handlaren" är ju knappast en handlare som enbart kör saltvatten, så ett sådant företag kommer ju inte att gå i KK bara för att vissa personer slutar handla vissa produkter därifrån. Visst, företaget kanske märker en viss minskning i saltavdelningen, men det tar nog ändå bra lång tid innan den avdelningen kommer att läggas ner, och under den tiden hinner det säljas mycket till många oinvigda som kommer ge intäkt till företaget och saltavdelningen.

Det finns säkert mycket i det du skriver men det var inte det jag ville få fram. Mitt huvudbudskap var att var och en bör göra vad den personen. Jag kan "inte" påverka handlare och lagar men jag kan påvärka hur jag handlar själv. Det styr jag till "fullo" själv. Jag tycker att alla bör dra sitt strå till stacken genom att ta sitt eget ansvar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser främst till mig själv när jag går till en butik. Jag har svårt att tro att handlaren ska kunna ha koll på vad ett antal hundra, om inte tusen, akvarister har för uppsättning och innehåll i sina burkar. Man kan ta med en list apå vad man har för djur och uppsättning i teknikväg, men då inga två kar är det andra likt så kan man inte sätta det i sten, utan får ha det som en guide i så fall.

Nya folk kommer dessutom hela tiden, hur ska man då kunna veta vad folk har eller inte har? Man kan så klart fråga om de vet riskerna med det djur de tänker köpa, men köper jag ett djur som jag inte vet något om och det sedan visar sig vara ett dåligt köp, då skyller jag inte på handlaren, utan på min egen okunskap, så pass stor självinsikt har jag.

Har man inte kunskapen om ett djur ska man inte köpa det om man inte är beredd att ta konsekvenserna av sitt handlande.

Är det förresten inte lag på att det i butiken ska finnas en skylt med namn och lite info på för alla djuren?

Som Jonas skriver så kan man boka och läsa på ifall man tror att djuret i fråga ska bli sålt om jag inte bokar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser främst till mig själv när jag går till en butik. Jag har svårt att tro att handlaren ska kunna ha koll på vad ett antal hundra, om inte tusen, akvarister har för uppsättning och innehåll i sina burkar. Man kan ta med en list apå vad man har för djur och uppsättning i teknikväg, men då inga två kar är det andra likt så kan man inte sätta det i sten, utan får ha det som en guide i så fall.

Det är ingen lätt värld vi lever i hehe. Faktum är ju att nästan oavsett vad vi köper så gör vi en chansning som riskerar detta och våra tidigare djurs liv och trivsel. I de flesta fall så är det ju så att bara för att 99 av 100 individer av en viss art är lätta och snälla, så är det ingenting som säger att just den hundrade är det.

Är det förresten inte lag på att det i butiken ska finnas en skylt med namn och lite info på för alla djuren?

Tycker mig ha läst/hört det jag med...har (bara) besökt 6 va de mer namnkunniga butikerna i sverige, och ingenstans har jag sett sådan info. I bästa fall kan det lite slarvigt vara skrivet namn och ibland även pris på rutan av akvariet...oftast bara på några av de arter som går i karet.

Å nu mina damer och herrar...kommer jag med största sannorlikhet bli både skändad och brännd på bål...men:

Vad går egentligen alla dessa evighetslånga diskussioner ut på. Det är inte den första skenmoraliska tråden direkt. Vad vi än säger, så vet vi alla innerst inne hur det ligger till...även om vissa har längre till att erkänna sanningen än andra.

Vi hetsar upp oss för både det ena å det andra som rör hobbyn...sammtidigt har vi exotiska djur i våra hem. Generellt sett i alldeles för små (okej...det är en generalisering eftersom det faktiskt finns arter som kan trivas bra i normala akvariestorlekar oxå) levnadsutrymmen. De får leva tillsammans med arter som de normalt sätt inte ens skulle träffa i naturen. De tvingas leva i vattenvärden som de inte är skapta för. De får en mat de inte är skapta för. Onormal belysning och flukturerande vattenvärden. Ja, det finns säkert en massa andra saker som vi "gör fel".

Oavsett vad vi försöker inbilla oss själva så gör vi inte detta för våra djur. Vi gör det för oss själva. Det är en hobby som vi har för vårt eget stora nöjes skull. Mår djuren dessutom bra så är det en bonus, för då blir det mer intressant att studera. Jag är helt övertygad om att det är väldigt få fall där akvaristen ser till djuret före sig själv...även om vi säkert sedan länge intalat oss att vi gör det så bra som möjligt för våra djur. Vi vill ju alla att våra akvarier skall vara fina, se välvårdade ut och ha fina vattenvärden, å för att nå dit har vi nog alla tummat lite på djurens välbefinnande nån gång.

Vad jag försöker få ut av detta (troligen hårt provocerande) inlägg, är att vi är en grupp folk som älskar vår hobby. Vi är inga morlaväktar i grunden och de flesta har gjort ett stort antal snedsteg på vägen, ibland medvetna, ibland omedvetna. Varför ska vi behöva försvara oss mot likasinnade och oss själva då vi vill köpa den där vackra kopparbandade pincetten t.ex, eller den där solkorallen. Vi vet att dom inte kommer leva för evigt, men vi vill testa...å vi vill ha det där vackra om än bara för en tid. De flesta av oss är inga gudar utan bara vanliga människor som vill ha något intressant och vacker att lägga pengarna på för att glömma det tråkiga i vardagen. Jag tror 99% av oss inte är bättre än så...men är vi verkligen så dåliga människor för det???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen lätt värld vi lever i hehe. Faktum är ju att nästan oavsett vad vi köper så gör vi en chansning som riskerar detta och våra tidigare djurs liv och trivsel. I de flesta fall så är det ju så att bara för att 99 av 100 individer av en viss art är lätta och snälla, så är det ingenting som säger att just den hundrade är det.

Tycker mig ha läst/hört det jag med...har (bara) besökt 6 va de mer namnkunniga butikerna i sverige, och ingenstans har jag sett sådan info. I bästa fall kan det lite slarvigt vara skrivet namn och ibland även pris på rutan av akvariet...oftast bara på några av de arter som går i karet.

Å nu mina damer och herrar...kommer jag med största sannorlikhet bli både skändad och brännd på bål...men:

Vad går egentligen alla dessa evighetslånga diskussioner ut på. Det är inte den första skenmoraliska tråden direkt. Vad vi än säger, så vet vi alla innerst inne hur det ligger till...även om vissa har längre till att erkänna sanningen än andra.

Vi hetsar upp oss för både det ena å det andra som rör hobbyn...sammtidigt har vi exotiska djur i våra hem. Generellt sett i alldeles för små (okej...det är en generalisering eftersom det faktiskt finns arter som kan trivas bra i normala akvariestorlekar oxå) levnadsutrymmen. De får leva tillsammans med arter som de normalt sätt inte ens skulle träffa i naturen. De tvingas leva i vattenvärden som de inte är skapta för. De får en mat de inte är skapta för. Onormal belysning och flukturerande vattenvärden. Ja, det finns säkert en massa andra saker som vi "gör fel".

Oavsett vad vi försöker inbilla oss själva så gör vi inte detta för våra djur. Vi gör det för oss själva. Det är en hobby som vi har för vårt eget stora nöjes skull. Mår djuren dessutom bra så är det en bonus, för då blir det mer intressant att studera. Jag är helt övertygad om att det är väldigt få fall där akvaristen ser till djuret före sig själv...även om vi säkert sedan länge intalat oss att vi gör det så bra som möjligt för våra djur. Vi vill ju alla att våra akvarier skall vara fina, se välvårdade ut och ha fina vattenvärden, å för att nå dit har vi nog alla tummat lite på djurens välbefinnande nån gång.

Vad jag försöker få ut av detta (troligen hårt provocerande) inlägg, är att vi är en grupp folk som älskar vår hobby. Vi är inga morlaväktar i grunden och de flesta har gjort ett stort antal snedsteg på vägen, ibland medvetna, ibland omedvetna. Varför ska vi behöva försvara oss mot likasinnade och oss själva då vi vill köpa den där vackra kopparbandade pincetten t.ex, eller den där solkorallen. Vi vet att dom inte kommer leva för evigt, men vi vill testa...å vi vill ha det där vackra om än bara för en tid. De flesta av oss är inga gudar utan bara vanliga människor som vill ha något intressant och vacker att lägga pengarna på för att glömma det tråkiga i vardagen. Jag tror 99% av oss inte är bättre än så...men är vi verkligen så dåliga människor för det???

Kan inte mer än hålla med dig om det mesta du skriver. Självklart gör vi inte detta för att

vi vill rädda något djur från lidande. dom har ju för i h***ete det bättre där deras normala

miljö finns. Inte räddar vi en Kirurg från en trång bur/akvarie utan vi fångar den och tycket

vi placerar den i en ny bra miljö.

Men det det hela trådan handlar om från börja är att hobbyister köper fisk de inte har en

susning om vad den heter/äter/fiende/svår/lätt mm. Det är ju det som är mest skrämmande.

För då utsätter du kanske djuret för ännu med plågsamt liv än du kanske gjort om du läst

på om djuret och funderat på om den kan trivas hos mig.

Hur många köper en katt och har den i en bur? Inte många, det för att man vet hur denns

"normala" miljö är. Utomhus med tak över huvudet och mat hos en djurägare som inte köpt

katten för kattens välbefinnande utan för den sociala biten.

Satt faktiskt hos frisören och pratade om hundar idag. Många köper en hund för hur gullig den är

men har ingen susning om vad den kräver i motion aktiviteter mm. Men gullig är den, iallafall vid

8v. ålder.

När jag tycket att handlaren skall ha större krav på sig att märka ut vad det är dom säljer.

Finnas literatur i butiken på de förekommande djuren.

Större krav på oss djurägare att verkligen tänka på vad vi köper och inte köpa med ögon

utan hjärat osså.

:skalGlad Påsk:skal

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen! Håller med dig till 100%, sen att Marko också har rätt är ju inget hinder som jag ser det, att dom klarar sig är ju en sak, det är inte helt kul tycker jag. Men som jag ser det, jag vill inte ge den oseriösa handlaren mina pengar, det är ju det som är en del i det etiska ställningstagandet, precis som jag inte vill ge mina pengar till någon som handlar på ett omoraliskt sätt när det gäller t.ex. barnarbete det är mina moraliska och etiska ställningstaganden som ska bedömma det. Men verkar ju finnas många som bryr sig om varifrån djuren kommer och att de ska må bra, så nån inverkan kan vi ju ha.

Och håller med Erik (Datate) till stor del. Ja, de flesta djuren hade haft det bättre ute i naturen, och vi ger dom inte lika bra förutsättningar kanske. MEN den stora saken är att man försöker undvika de djur man vet vet kommer att fara illa. En del djur får ju kanske t.o.m. ett lättare liv i karet utan rovdjur osv..

Personligen köper jag helst djur som växt upp i fångenskap, de är ofta lättare att få att fungera i ett kar (samt att man vet att de fungerar och förökar sig/växer i ett akvarium) och man vet varifrån de kommer (om man litar på den man köper det av) och man slipper belasta naturen med det också, tycker vi gör det tillräckligt ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja en bra väg att gå, är fraggar o odlade koraller o fisk, men jag har för mig

att odlad korall oxå behöver cites, där borde organisationer inom hobbyn verka

för en uppluckring, det gynnar både befolkningen , naturen och oss:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja en bra väg att gå, är fraggar o odlade koraller o fisk, men jag har för mig

att odlad korall oxå behöver cites, där borde organisationer inom hobbyn verka

för en uppluckring, det gynnar både befolkningen , naturen och oss:)

Jo, tyvärr är det väl i princip lika svårt att importera en odlad korall som är tagen ifrån naturen, men det handlar väl säkert om att det kan vara svårt att försäkra sig om källan, för någon skrupelfri typ kan ju ta en korall och fragga den och sen säga att det är odlade korall-fraggar. Men inom EU får man väl i.a.f. skicka utan cites intyg tror jag? rätta mig ni som är mer kunniga om jag har fel.

Finns ju många andra hobbys som också lider av samma problem, frön av utrotningshotade växter kräver cites intyg även om de kommer ifrån odlade plantor. Så det är inte unikt på nåt sätt men inte helt lätt att kontrollera om man har undantag i regelverket (allting skulle vara så mycket lättare om alla människor skulle vara ärliga :smiley24:). Men, hellre för hårda regler än sånna som lätt går att gå runt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen lätt värld vi lever i hehe. Faktum är ju att nästan oavsett vad vi köper så gör vi en chansning som riskerar detta och våra tidigare djurs liv och trivsel. I de flesta fall så är det ju så att bara för att 99 av 100 individer av en viss art är lätta och snälla, så är det ingenting som säger att just den hundrade är det.

Tycker mig ha läst/hört det jag med...har (bara) besökt 6 va de mer namnkunniga butikerna i sverige, och ingenstans har jag sett sådan info. I bästa fall kan det lite slarvigt vara skrivet namn och ibland även pris på rutan av akvariet...oftast bara på några av de arter som går i karet.

Å nu mina damer och herrar...kommer jag med största sannorlikhet bli både skändad och brännd på bål...men:

Vad går egentligen alla dessa evighetslånga diskussioner ut på. Det är inte den första skenmoraliska tråden direkt. Vad vi än säger, så vet vi alla innerst inne hur det ligger till...även om vissa har längre till att erkänna sanningen än andra.

Vi hetsar upp oss för både det ena å det andra som rör hobbyn...sammtidigt har vi exotiska djur i våra hem. Generellt sett i alldeles för små (okej...det är en generalisering eftersom det faktiskt finns arter som kan trivas bra i normala akvariestorlekar oxå) levnadsutrymmen. De får leva tillsammans med arter som de normalt sätt inte ens skulle träffa i naturen. De tvingas leva i vattenvärden som de inte är skapta för. De får en mat de inte är skapta för. Onormal belysning och flukturerande vattenvärden. Ja, det finns säkert en massa andra saker som vi "gör fel".

Oavsett vad vi försöker inbilla oss själva så gör vi inte detta för våra djur. Vi gör det för oss själva. Det är en hobby som vi har för vårt eget stora nöjes skull. Mår djuren dessutom bra så är det en bonus, för då blir det mer intressant att studera. Jag är helt övertygad om att det är väldigt få fall där akvaristen ser till djuret före sig själv...även om vi säkert sedan länge intalat oss att vi gör det så bra som möjligt för våra djur. Vi vill ju alla att våra akvarier skall vara fina, se välvårdade ut och ha fina vattenvärden, å för att nå dit har vi nog alla tummat lite på djurens välbefinnande nån gång.

Vad jag försöker få ut av detta (troligen hårt provocerande) inlägg, är att vi är en grupp folk som älskar vår hobby. Vi är inga morlaväktar i grunden och de flesta har gjort ett stort antal snedsteg på vägen, ibland medvetna, ibland omedvetna. Varför ska vi behöva försvara oss mot likasinnade och oss själva då vi vill köpa den där vackra kopparbandade pincetten t.ex, eller den där solkorallen. Vi vet att dom inte kommer leva för evigt, men vi vill testa...å vi vill ha det där vackra om än bara för en tid. De flesta av oss är inga gudar utan bara vanliga människor som vill ha något intressant och vacker att lägga pengarna på för att glömma det tråkiga i vardagen. Jag tror 99% av oss inte är bättre än så...men är vi verkligen så dåliga människor för det???

Provocera vet jag inte. jag tycker mest att du lägger fokus helt fel för att vara i den här tråden. Jag tror inte heller att det är speciellt många som tror att dom räddar fisken när dom köper hem den. Målen med mitt akvarium är att det ska vara vacker och att koraller, fisk och lägre djur ska må så bra som möjligt. Är en ermitkräfta ledsen för att den är i mitt akvarium isället för ute i havet? Nja, jag tror inte det. Mår en gul kirurg sämre i mitt akvarium än ute i havet? Ja kanske, men i den mån det har några funderingar på saken så är det kanske inte bara till det negativa.

jag vet inte hur gammal en gul kirurg kan bli i akvariet men jag har hört om exemplar på 15-20 år. Det bör vara ett bevis på att dom inte direkt plågas till döds. Om någon däremot blir pålurade en Fetherstar (eller vad dom heter) av någon sunkig handlare som inte har några andra intressen än kortsiktig profit och den överlever några veckor eller möjligen någon månad. Då tycker jag att det är en helt annan sak.

Jag ska också passa på att utveckla min syn på vem som bär ansvaret lite mer. Som nybörjare måste jag kunna lita på handlaren. Därför måste handlaren veta vad han gör och vara ärlig. Varje seriös handlare måste också inse att det är det bästa beteendet för att få återkommande kunder. jag har nog köpt 90% av allt levande i mitt kar från Triton och Korallrevet, Södertälje. Jag har aldrig sett djur i deras burkar som med automatik kommer att dö inom kort tid eller har potential att slå ut ett helt system. Möjligen med undantag för något sjöäpple som gått i specialkar.

Genom att försvara handlare som säljer dödsdömda djur med kommentarer som att "om det kommer från leverantören så måste han ju sälja dem" eller liknande tycker jag att man i högsta grad medverkar till problemet.

Min sista 25-öring i ämnet är att min gula kirurg, de andra fiskarna och korallerna i karet må inte ha optimala levnadsförhållanden. men dom är ambassadörer för sina bröder och systrar i havet. Dom hjälper till att öka mitt och andra som besöker mig miljömedvetande. Dom gör att jag hajar till lite extra när jag läser om förstörda korallrev, försurade hav eller liknande. Jag må inte ha gått med i Greenpeace ännu men all förändring startar med ökat medvetande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst tråden och många andra på denna site. Och jag plus säkert många andra vet att att den tråd förmodligen pga av min okunskap som nybörjare och inte läste på innan. La upp en bild på en Star feather Fish jag köpt samt ett sjöäpple. Har startat en moralens tråd där man slår sig själv på bröstet om hur duktig just jag är och hur idiotiska alla nybörjare är, som inte vet något i början. Fine jag gjorde fel handlarn upplyste inte om svårigheten med just det djuret. Tycker mig också se i många trådar hur man dissar nybörjare med diverse otrevliga svar istället för att dela med sig utav sin kunskap och få bort okunskapen, så genomsyras SG ytav haha min kunskap skall jag minsann inte dela med mig, bättre och dissa någon som ber om hjälp. Med detta sagt så kommer förmodligen inte mina frågor få så många svar hädanefter på SG kan jag tänka. Men tänk på detta om det inte kommer nybörjare hur tror ni då att en underbar hobby skall överleva om man dissar alla som försöker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer, ett bra och välskrivet inlägg och jag vill också trycka på just den sista punkten du säger. Ambassadörsskapet som våra djur har för korallreven, hur många av mina vänner har inte fått upp ögonen för korallreven och djuren som lever där efter att dom sett mitt kar. Jag har inte innan mitt saltvattenintresse haft speciellt mycket tankar kring korallreven, men de 20kg korallrev som jag har i mitt kar nu har gett mig en sån insikt i denna fashinerande delen världen och det faktum att jag vill vara med att rädda den delen av naturen. Det har gjort att jag har gett gåvor i syfte att rädda just dessa underbara delar av våran planet (http://support.nature.org/site/PageServer?pagename=palau_aaa) det hade jag inte gjort utan hobbyn, så man tar lite och ger lite, men jag vill ge mer än jag tar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att förtydliga mina inlägg, så var det angående Mattias första del - det med att det kommer hit en massa nybörjare som inte har en aning om vad som krävs. Verkligheten är ju tyvärr sådan att alla läser inte på i 2 år innan de startar ett saltvattensakvarium, och då kommer smällen här när handlaren inte vill/kan hjälpa och trådarna dyker upp här i rasande fart. Jag tycker att det är bra att det är så, hellre det än att dessa personer behöver sitta ensamma på kammaren och försöka lösa problem som de inte förstår sig på. Orkar man inte med dom trådarna så är det ju bara att skippa dom. Men en rejäl klapp på axeln från mig till alla här som med en dåres envishet repeterar gammal skåpmat om och om igen i trådarna, och försöker hjälpa till.

En ny feature i forumet kanske skulle vara att kunna lägga en tråd på sin personliga ignore lista, så slipper man se dom trådarna om man inte orkar med dom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst tråden och många andra på denna site. Och jag plus säkert många andra vet att att den tråd förmodligen pga av min okunskap som nybörjare och inte läste på innan. La upp en bild på en Star feather Fish jag köpt samt ett sjöäpple. Har startat en moralens tråd där man slår sig själv på bröstet om hur duktig just jag är och hur idiotiska alla nybörjare är, som inte vet något i början. Fine jag gjorde fel handlarn upplyste inte om svårigheten med just det djuret. Tycker mig också se i många trådar hur man dissar nybörjare med diverse otrevliga svar istället för att dela med sig utav sin kunskap och få bort okunskapen, så genomsyras SG ytav haha min kunskap skall jag minsann inte dela med mig, bättre och dissa någon som ber om hjälp. Med detta sagt så kommer förmodligen inte mina frågor få så många svar hädanefter på SG kan jag tänka. Men tänk på detta om det inte kommer nybörjare hur tror ni då att en underbar hobby skall överleva om man dissar alla som försöker.

Jag tycker synd om dig att du känner att SG folket dissar dig och andra nybörjare.

Många har kört sina kar många år men skriver ändå massor med svar till nybörjare som vill ha hjälp.

Denna tråd handlar inte om din okunskap och din Star feader utan om handlare som vi väljer att inte namnge som inte upplyste dig att den e omöjlig att få att överleva.

En liten fråga vad fick dig att göra ditt köp av en Star feader?

Du e alltid välkommen att höra av dig om du vill ha hjälp med ditt kar för du e inte ensam att bo i sumpan.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart är det upp till varje person om man orkar svara/läsa alla trådar där det kommer upp samma frågor hela tiden (för eller senare)

Jag tycker personligen att det är ett delat ansvar som handlare/köpar har för att ta reda på vad det är för något man köper.

Har svårt att tro att det är nån mängd personer på detta forumet som inte har köpt nån till akvariumet spontant som har visat sig vara helt åt hel***e.

Men jag är själv nybörjare....har och gör fortfarande många misstag och uppskattar svaren och rättningarna som jag får

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst tråden och många andra på denna site. Och jag plus säkert många andra vet att att den tråd förmodligen pga av min okunskap som nybörjare och inte läste på innan. La upp en bild på en Star feather Fish jag köpt samt ett sjöäpple. Har startat en moralens tråd där man slår sig själv på bröstet om hur duktig just jag är och hur idiotiska alla nybörjare är, som inte vet något i början. Fine jag gjorde fel handlarn upplyste inte om svårigheten med just det djuret. Tycker mig också se i många trådar hur man dissar nybörjare med diverse otrevliga svar istället för att dela med sig utav sin kunskap och få bort okunskapen, så genomsyras SG ytav haha min kunskap skall jag minsann inte dela med mig, bättre och dissa någon som ber om hjälp. Med detta sagt så kommer förmodligen inte mina frågor få så många svar hädanefter på SG kan jag tänka. Men tänk på detta om det inte kommer nybörjare hur tror ni då att en underbar hobby skall överleva om man dissar alla som försöker.

I detta fallet så tycker ju just visar på det som så många tar upp här, att butikerna också har ett ansvar. För dom hade inte meddelat dig om riskerna med djuren, och som en nybörjare är det ju väldigt lätt att tro att för att det finns i butiken så ska man lätt kunna ha den. Och det är ju det till viss del den här tråden vill ta upp. Att man kanske ska tänka efter innan man köper ett djur i en butik som mer erfaren saltis, att, ja det kanske är lite billigare här men drivs butiken på ett sånt sätt att du vill bidra till deras ekonomi, en butik som denna tycker jag (rent personligt) borde bojkottas av alla som har ett intresse i djurens välmående.

Jag känner att om jag hade varit du hade det funnits en risk att jag hade köpt de djuren också när jag var nybörjare, då de är väldigt lockande djur att köpa. Och man har ju ingen referens innan man lärt sig med här och på andra ställen. Så, detta är en fälla som många nybörjare går i tyvärr, och det är ju inte deras fel heller som jag ser det, någon som hållt på med hobbyn i kanske ett år och vet lite mer hade man ju kunnat sätta lite mer krav på, men en total nybörjare, då ska en bra butik först rekommendera en bra bok som man ska läsa så att man vet vad man ger sig in på.

Så som jag tycker så har affären ett ansvar på 100% första tiden på akvaristens kunskap är så pass låg (0 ifrån första början, speciellt om man inte hållt på med akvarier alls innan). Sen tycker jag att ansvaret hos den enskillde ökar med tiden, inte för att den minskar för butiken, men då den personliga kunskapen ökar så kan man faktiskt kräva att man tar sitt egna ansvar också. Tycker kanske inte så "synd" om någon som hållt på med hobbyn i 5 år och går och köper ett sjöäpple som av någon som är helt ny till hobbyn, dom borde vetat om det. Sen är det fortfarande så att butiken inte borde ha tillhandahållit den till överhuvudtaget då det kanske inte är ett lämpligt djur i ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förtydligande av mitt inlägg det är inget gnäll om buhuu alla är jätte dumma, det jag menar är att man kan svara människor som ber om hjälp på olika sätt.

Antingen hjälper man dom på ett trevligt sätt och svarar på frågorna med ett öppet sinne för att hjälpa dom till lärdom och kunskap.

Eller så kan man lägga till en viss översittar stil som jag tycker det är här ibland som t.e.x en tråd

där en person helt vänligt frågade om en skummare som råkade vara av den lite billigare typen,

jäklar vilka svar han fick. Istället för att svar billigare skummare råkar vara det av en anledning tyvärr du kanske skall vänta en månad och ta dom pengar du har nu samt fylla på nästa månad så får du en bättre skummare, jag menar hur svårt kan det vara att svara så, istället för att slänga iväg en spydighet.

Jag påstår inte att jag är världens bästa människa jag gör själv samma fel ibland, men jag försöker svara folk trevligt och hövligt det fick i alla fall jag lära mig utav mina morföräldrar.

MAN KOMMER LÄNGRE MED ETT LEENDE PÅ LÄPPARNA ÄN EN SUR MINI:::::::

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att förtydliga mina inlägg, så var det angående Mattias första del - det med att det kommer hit en massa nybörjare som inte har en aning om vad som krävs. Verkligheten är ju tyvärr sådan att alla läser inte på i 2 år innan de startar ett saltvattensakvarium, och då kommer smällen här när handlaren inte vill/kan hjälpa och trådarna dyker upp här i rasande fart. Jag tycker att det är bra att det är så, hellre det än att dessa personer behöver sitta ensamma på kammaren och försöka lösa problem som de inte förstår sig på. Orkar man inte med dom trådarna så är det ju bara att skippa dom. Men en rejäl klapp på axeln från mig till alla här som med en dåres envishet repeterar gammal skåpmat om och om igen i trådarna, och försöker hjälpa till.

En ny feature i forumet kanske skulle vara att kunna lägga en tråd på sin personliga ignore lista, så slipper man se dom trådarna om man inte orkar med dom...

Tycker också det är otroligt att personer som Stig med MÅNGA andra som har en otrolig kunskap fortfarande svarar nybörjare om deras frågor, det är en resurs det. Och till stor del så är det ju ganska mycket ett kunskapsflöde som är fantastiskt här. Jag fick en massa hjälp när jag var helt ny, som jag delade med mig till andra när de var helt gröna som jag nu ser att de i sin tur hjälper andra som är helt nya, det är underbart att se att man är en länk i en kedja av kunskap som hela tiden växer. Man kanske inte alltid orkar svara på samma fråga när den dyker upp för 50:e gången, men då tar ofta någon annan det svaret, jätteroligt att se. Sen att någon svarar lite stöddigt nån gång får man ta, dom kanske glömt bort hur det var att vara nybörjare, har en dålig dag, eller bara råkar tolkas fel fast det bara är hjälp.

Sen tror jag att alla tycker det är underbart när någon kommer hit innan dom skaffat ett kar för att fråga vad dom ska göra och så vidare, och att dom är pålästa innan dom skaffar karet, men så är det inte alltid och det är ju förståeligt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst tråden och många andra på denna site. Och jag plus säkert många andra vet att att den tråd förmodligen pga av min okunskap som nybörjare och inte läste på innan. La upp en bild på en Star feather Fish jag köpt samt ett sjöäpple. Har startat en moralens tråd där man slår sig själv på bröstet om hur duktig just jag är och hur idiotiska alla nybörjare är, som inte vet något i början. Fine jag gjorde fel handlarn upplyste inte om svårigheten med just det djuret. Tycker mig också se i många trådar hur man dissar nybörjare med diverse otrevliga svar istället för att dela med sig utav sin kunskap och få bort okunskapen, så genomsyras SG ytav haha min kunskap skall jag minsann inte dela med mig, bättre och dissa någon som ber om hjälp. Med detta sagt så kommer förmodligen inte mina frågor få så många svar hädanefter på SG kan jag tänka. Men tänk på detta om det inte kommer nybörjare hur tror ni då att en underbar hobby skall överleva om man dissar alla som försöker.

Du kan inte ha läst alla inläggen. Vi är flera här som lägger så gott som all skuld på handlaren. Jag vet naturligtvis inte hur det gått till när du köpt dessa djur. Om handlaren kraftfullt avrått dig men du inte gett dig förrän du fått köpa dem, då tycker jag att du burit dig dumt åt. Om handlaren sagt att dom inte är svåra att hålla eller kan skada akvariet ja då tycker jag det är handlarens fel. Jag tror ju mest på andra alternativet. Jag kunde förmodligen ha gjort samma sak själv för några år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...