Gå till innehåll

Mystiskt lågt magnesium halt.


Andreas N

Rekommenderade inlägg

Jag har ett relativt nystartat kar som vart igån 3 månader ca.

I karet finns några euphyllia , knappar och lite rikordea samt xenia.

jag har ca 120kg levande sten där rätt måna stenar är röd-lila :smiley22: i färgen.

Jag har gjort test på magnesium var tredje dag den senaste tiden och jag har inte lyckats få halten över 1200 en enda gång. jag har lagt i flera dl Bio magnesium (tropical marin) men får inte upp halten ändå...

Calcium halten är även den för låg (380ca) hällt i calcium från korallen z men den höjjs knappt ändå då magnesium halten är för låg.

Kh ligger på 9

fosfat 0.03

nitrat 0

Min pappa kör med samma salt och ungefär samma antal fiskar och koraller dock inga röd-lila alger på stenar men han har över 1300 i magnesium :smiley22: .

Någon saom har idé på vad det kan vara som förbrukar all denna magnesium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla först och främst så att du har rätt densitet.

Min erfarenhet av att höja Mg är att man under en tid, kanske 1-2 veckor, kan tillsätta Mg enligt doseringsanvisning utan att för den skull kunna mäta någon effekt. Sedan helt oväntat så kan man plötsligt mäta en höjning. Jag har ingen aning hur det kan komma sig.

Kanske är det också som så att du har en ordentlig förbrukning av Mg, dvs den mängd du tillsätter förbrukas i samma takt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också erfarenhet av att det är ganska "arbetskrävande" att få upp Mg-halten. Inte sällan får man hälla i litervis med blandning för att se den önskade effekten.

Om man ligger rejält efter i Mg-halt kan det vara billigare att göra ordentliga vattenbyten med ett magnesiumrikt salt än att tillsätta speciella Mg-tillsatser.

Vilket salt började du med när du blandade vattnet i ditt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har anv reef crystals hela tiden. Jag gjorde ett 140 liters vatten byte för en vecka sedan men mg halten steg inte märkbart för det.

Jag får la köpa en ny burk bio magnesium för det är inte mkt kvar på denna burk jag har nu.

Känns ju väldigt skummt att det skall gå åt sådana mängder. Göran sa till mig att en matsked i veckan räcker men nu har jag kört myyyyyycke mer än så o det sjunker ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tyvärr verkar det som RC har blivit sämre sedan dom bytt ägare/tillverkare.

Vad mäter du salthalten med?

Enligt Aquacalkulator så ska du ha i totalt 1kg ren magnesiumlkorid för att höja mg från 1200 till 1350 i ditt kar, och då har jag inte räknat med sumpen och eventuell förbrukning. Så det går åt en hel del. Naturligtvis kan du inte hälla i allt på en gång utan bör dela upp det på 10 dagar ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också inne på wikings linje som steg 1, dubbelkolla salthalten - bara några grader fel salthalt ger stor skillnad i magnesium(och calcium).

Men sedan så får du hög förbrukning av både magnesium och calium när tillväxt av kalkalger tilltar, så jag tycker inte det är direkt anmärkningsvärda siffror du får.

Det kan ju vara en bra ide att mäta även det "nyblandande" saltvattnet (vänta 12H) för att utesluta att du har salt från en batch med lågt magnesium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är bara nyfiken, använder du JBL's MG test? Du vet den slår 100 ppm per droppe och är lite knepig att mäta med. Salifert känns bättre då den visar på 30 ppm per droppe.

Sen kan jag tipsa dej om att köpa Magnesium chloride och Magnesium sulfat som salter och blanda själv. Det är rätt enkelt och kostar bara en bråkdel av det färdigblandade som du brukar köpa.

Jag hade samma problem då jag gick från T8 rör till MH, nu är det nästan omvänt. Svårt att få ner.

Receptet på blandningen hittar du om du laddar ner Aqua calculator och knappar in rätt värden på kar Etc. Salterna som jag brukar köpa är Fauna Marin och dom kostar 125kr/kg. Jag har hittat mina på Triton. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat lite på Triton och de har ju olika medel för att höjja magnesiumet.

Skall jag köpa Grotech magnesiumpulver 1kg för 175kr eller magnesiumklorid 1kg för 125kg men denna står under balling-light metod sedan finns även en magnesiumsulfat 1kg för 125kr men även den är under balling-ligtmetoden.

Man blir ju inte klok på detta .... Vilket skall jag köra på för att få upp magnesiumet till en acceptabel nivå tycker ni?

Jag ser att loscars håller på clorid eller sulfat. Men är de lätt att hantera om man inte har en doser pump mm som det beskrivs inom anv för balling-light metoden. Måste man blanda dessa i vatten och droppas i eller kan man hälla i lite mer vid ett par tillfällen/dag?

Mvh Andreas

Beställde Sulfat nu iaf då det verka som det var drygast enligt a-calculator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tre möjliga/vanliga varianter finns:

  1. Magnesiumklorid och Magnesiumsulfat (blandat och doserat enl AquaCalc)
  2. Magnesiumklorid endast (doserat enl AquaCalc)
  3. Grotech Instant Mg (doserat enl burken)

Grotech's Instant innehåller med stor säkerhet färdigblandat enl alt 1

Men är de lätt att hantera om man inte har en doser pump mm som det beskrivs inom anv för balling-light metoden. Måste man blanda dessa i vatten och droppas i eller kan man hälla i lite mer vid ett par tillfällen/dag?

Jupp, blanda ihop din höjning i en pet-flaska och häll i en skvätt/dag. 50ppm's höjning/dag brukar rekommenderas som max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...