Gå till innehåll

Hur många lumen krävs


mikedive

Rekommenderade inlägg

Hej !

Är det någon här som vet hur många lumen som krävs per kvm i ett kar med dels ljuskrävande koraller eller om man ponerar att man har ett kar med mindre ljuskrävande koraller.

<jag står i begrepp att bygga en powerled armatur men kommer inte upp till de lumen jag har idag. Den armatur jag har idag är på ca 8000 lumen, men power ledarna ger knappa 100 per watt och som ni vet behöver man ju inte så många, eller gör man det ska jag behöva löde ihop 80 st power led, det verkar ju inte rimligt.

/Mikedive

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl lite på vilket djup du har på karet och var du kommer placera de flesta av dina ljuskrävande koraller.

I naturen finns det ofta kallare vatten som kommer underifrån med strömmar, detta kan vara svårt i våra akvarium, men nu är det ju LEDs du snackar om, så där är ju värmeutvecklingen en hel del mindre än i tex T5 och MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl lite på vilket djup du har på karet och var du kommer placera de flesta av dina ljuskrävande koraller.

I naturen finns det ofta kallare vatten som kommer underifrån med strömmar, detta kan vara svårt i våra akvarium, men nu är det ju LEDs du snackar om, så där är ju värmeutvecklingen en hel del mindre än i tex T5 och MH.

Jag tror du blandar ihop värmestrålning och värmeutveckling. Alla siffror jag sett tyder på att LED har ungefär samma värmeutveckling men betydligt lägre värmestrålning (tack vare möjlighet till effektiv kylning).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du blandar ihop värmestrålning och värmeutveckling. Alla siffror jag sett tyder på att LED har ungefär samma värmeutveckling men betydligt lägre värmestrålning (tack vare möjlighet till effektiv kylning).

Stämmer säkerligen helt! :)

Är det under ett dygn eller när solen står som högst och är det över hela jorden eller bara runt ekvatorn?

Ja, där har du en intressant följdfråga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar mäta ljus i PAR (photosyntetic available radiation). I lysrörsljus motsvarar 1 PAR (1 mikromol per kvadratmeter och sekund) drygt 70 lux. 200 par är en bra ljusstyrka för de flesta koraller i akvarium. Solljus över vattenytan är minst 2000 par.

Som belysning i en vanlig kontorslokal (eller t.ex skola) rekommenderas minst 500 lumen.

För finmekaniskt arbete minst 1000 lumen.

De mer eller mindre seriösa tillverkare jag sett produkter från påstår att 250w lysdioder skall motsvara ungefär 400w MH. Men jag har inte sett en enda jämförelse på koralltillväxt mellan lysdioder och MH eller för den delen lysrör.

80 bra lysdioder kan nog vara en lämplig start för ett kar på ungefär 400 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror precis som Stig att 80 1000mA LED är ungefär lagom för ett kar i 400 liters klassen. Jag planerar på runt 100-120 till mitt planerade 570L kar med en blandning av royal blue och vita dioder. Och då har jag ändå planerat ett lite speciellt kar, med ett högt ljust revparti parti och ett lägre mindre belyst parti med sandbotten och några revpelare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Info jag fikk från en leverantør i Kina:

-1W high output LED, made in Taiwan. 98% light output within PAR range of 400-700 Wave length.

-Each LED can carry an output of 1.03W, with 70LM output for 15000K. Rated working tem below 55C.

-40W LED equals to 150W metal halide light, while power consuption only quarter of HID.

-Each 30cm is a module, with 7 pcs circuit board, each circuit board mounts 3 LEDs.

-Each module with individual LED driver and cooling fan*1, DC 12V voltage driven

/Pål

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen, som det finns en stor diskussion om i detta i denna tråden (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22524&page=13) är ju inte lumen något speciellt bra mått för att se hur bra belysning är för växter eller koraller då deras absorption av ljuset i princip är motsatt sättet hur man beräknar lumens (som baserar sig på ögats känslighetskurvor). Därför blå LED har lågt lumen/Lux värde, men dessa har en högre tillgänglighet för koraller än vita LED:ar..

Så det är inte helt trivialt med att välja en diod, man måste i princip studera dess ljusspektra för att se om den är nåt att ha, gröna LED har höga lumenvärden, men är i princip helt bortkastat för växter(klorophyll a/b) och har ganska låg effektivitet för koraller. Bara så att du är medveten om det, men sen är det en diod med samma spektra och har dubbelt så högt lumen så stämmer ju din idé helt och hållet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Info jag fikk från en leverantør i Kina:

-1W high output LED, made in Taiwan. 98% light output within PAR range of 400-700 Wave length.

-Each LED can carry an output of 1.03W, with 70LM output for 15000K. Rated working tem below 55C.

-40W LED equals to 150W metal halide light, while power consuption only quarter of HID.

-Each 30cm is a module, with 7 pcs circuit board, each circuit board mounts 3 LEDs.

-Each module with individual LED driver and cooling fan*1, DC 12V voltage driven

/Pål

Förstår inte riktigt hur dom får till den där ekvationen med att den att 40W LED motsvara 150W HID, de bästa LED:arna är numera ganska nära den effektivitet en bra MH har, inte 4 ggr bättre. Den fördelen som LED har är att man kan forma våglängderna bättre än med MH. Men att säga att 40W equals 150W MH låter för mig som rent försäljar-snack helt utanför verklighetens och vetenskapens ramar ramar. Ursäkta att jag kanske låter brysk (inte på något sätt riktat mot dig Pål), men förstår inte hur dom får säga sånna uppenbara felaktigheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt hur dom får till den där ekvationen med att den att 40W LED motsvara 150W HID, de bästa LED:arna är numera ganska nära den effektivitet en bra MH har, inte 4 ggr bättre. Den fördelen som LED har är att man kan forma våglängderna bättre än med MH. Men att säga att 40W equals 150W MH låter för mig som rent försäljar-snack helt utanför verklighetens och vetenskapens ramar ramar. Ursäkta att jag kanske låter brysk (inte på något sätt riktat mot dig Pål), men förstår inte hur dom får säga sånna uppenbara felaktigheter.

En fördel som man kanske skall ta med i beräkningen är att LED har en fördel genom att de strålar allt ljus åt rätt håll. En MH stålar ju åt "alla" håll så man förlorar en del ljus som man inte lyckas reflektera ned i akvariet. Dock kan denna skillnad inte förklara så stora skillnader som ofta nämns och jag håller med om att ekvationen inte riktigt går ihop...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...