Gå till innehåll

Möjligtvis anemonen


sukram

Rekommenderade inlägg

Jag har blivit sugen på att prova att hålla en anemon i mitt 200 liters kar men jag kan inte speciellt mycket om dem. jag har dock läst varenda tråd och länk på detta forum( jag är ingen stjärna på engelska)och fått mycket bra information.

Det jag undrar är om jag kan få en sådan att överleva. Mina vatten värde är inte så bra eller snarare ca: 380-400 kh: 7,8 ph: 7,8. Jag har 1st 150Wmh lampa, ska detta räcka?

Vad händer med ett kar som en anemon dör i samt hur skyddar manett pump insug förutom metoden där man sätter ett filter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har svårt att tro att du har 400 i KH kolla dina andra vattenvärden så som nitrit nitrat amonium

Hur gammalt är ditt kar ?

Och kan anemonen ta sig in i pumparna bör du inte skaffa en anemon.

Om den dör så kommer hela karet komma ur balans med risk för att alt dör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ca som är 380- 400 och inte kh.

sen anledningen till att jag ville ha tips om hur man undviker att en anemon fastnar i en pump, är naturligtviss att jag ska åtgärda det innan jag skaffar en. mitt kar har varit igång 1,5 år alla andra värde är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att den har bra cirkularion där du vill ha den. då flyttar den sig ju inte mot pumpen, nog det bästa sättet. För övrigt tycker jag att både Ph o Kh är lite lågt för ett saltakvarie. Beroende på vilken anemon du tänkt dig kan även lampan vara lite klen, men den funkar nog. Förövrigt vet jag inte om anemoner har någon särskild önskan om blåljus. Beror väl på hur djypt den lever naturligt i havet. Hade en Magnifica i ca 3 år under en 250W 7500k MH.

Har haft en magnefica som gav en pump en kram en gång, grumligt vatten blev det. Jag slängde anemonen. Inget annat i akvariet dog eller visade några tecken på att må dåligt. Beror nog på bra filtrering och några vatten byten.

Men somsagt, försök att placera pumpar utanför akvariet om ni ska ha anemoner. Mycket säkrare då.

/ M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sätt filterpatron på insugen.

ja det har jag gjort,iofs har jag haft turanemonen har bara flyttat sig en decimeter,hade clownar när jag satte i den,en av dom sköter om den,är bara lite rädd att den får för mycket käk av clownen,vill inte

ha den för stor.DSC00886.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...