Gå till innehåll

Glasros skadlig??


Rekommenderade inlägg

Tjenna, har en fråga ang glasros, vet att dom kan bli problem om det bli stora mängder, brukar komma några stycken ibland i mitt kar, men jag undrar om glasrosen på något sätt bränner andra koraller??? har en som har kryppit in bland stjärnpolyperna, och dom stjärnpolyper som är runt glasrosen har försvunnit med tyyp 1cm radie runt glasrosen.. kan den ha brännt till på stjärnpolypen??? eller håller sig polypen bara undan???, ska få hem euphyllior snart, o vill inte riskera att nån glasros e skadlig ifall den kommer i kontakt med dom.. kan inte ha pepparmintsräka heller pga min drakfisk som tycker att sånt är middag..

vore tacksam för alla svar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag dödar mina med att spruta kokande vatten på dom. Är de små brukar jag sätta en klutt reefbond ovanpå, samt maskera med en liten bit LS.

Oki, men tar du det med tyyp en medicinspruta då?? kokande vatten alltså.. och skadar det inte koraller som ligger tätt inpå??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade glasrosor. Ett par var (utsräckta) ca 4cm. Men en dag var dom bara borta, samtidigt som min C.Rostatus såg mätt ut. Gissar att han fick sig ett skråvmål :nöjd: den lille rackaren.

oh fan, nice, ha alltid velat skaffa C Rostratus, men undvikit pga att det kan va svårt att få dom att äta i början, o då svälter dom ihjäl, enligt akvarie handlarna iaf.. men käkar dom glasrosor så e det juh toppen, om det nu va den som åt upp dina,, sen ha jag juh lite småräkor överallt som den kan knapra på emellan.. få man nästan skriva ner på inköpslistan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den räknas som svår för att dom är känsliga för vattenkvalité och kan vara svåra att få att äta, sen det faktum att dom äter glasrosor gör att dom även kan äta upp korallerna man vill ha kvar. Så är ju ingen fisk man ska rekommendera om man inte är en avancerad akvarist. Man kan ha tur och få en som klarar sig, men det är lite rysk roulett med fiskens liv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en glasros som sitter mitt i min euphyllia, (flera huvuden) som jag upptäkte för en ca 1 -2 veckor sen då jag såg att två huven va ihopp dragna.

Och nu i helgen så lämnade ett av huvuderna in trisst, min sitter väldigt tokigt till också.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den räknas som svår för att dom är känsliga för vattenkvalité och kan vara svåra att få att äta, sen det faktum att dom äter glasrosor gör att dom även kan äta upp korallerna man vill ha kvar. Så är ju ingen fisk man ska rekommendera om man inte är en avancerad akvarist. Man kan ha tur och få en som klarar sig, men det är lite rysk roulett med fiskens liv...

Oh fan, ja korallerna e juh i princip huvudsyftet me mitt saltintresse, och sen har jag haft problem med en vuxen kejsare som naggade på mina koraller innan, och den gjorde jag mig av med, så några koralldödare e inte nått som e välkommet i min burk :( Tråkigt på en så fin fisk..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en glasros som sitter mitt i min euphyllia, (flera huvuden) som jag upptäkte för en ca 1 -2 veckor sen då jag såg att två huven va ihopp dragna.

Och nu i helgen så lämnade ett av huvuderna in trisst, min sitter väldigt tokigt till också.

/Nicke

Ajaj, precis det som jag e lite orolig för, verka som om jag få stoppa draken i karantänsburken ett tag o skicka in ett gäng pepparmintsräkor eller nån fisk som äter glasrosor men inte koraller i övrigt.. tur att draken bara e en juvenil än så länge, så den e bara en liten knatte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En drakfisk förorenar vattnet kraftigt, så vill du satsa på färgglada acroporor kanske det inte är en perfekt fisk i akvariet.

Ne det e klart, men kör i princip bara med mjukisar och LPS koraller,, och som jag har hört så ska dom inte bli påverkad av sånt,, men man vet ju aldrig... men ja hoppas att det ska flyta på.. förutom att jag moste sälja min lille clown då han snart e i storlek med drakfiskens mat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oh fan, nice, ha alltid velat skaffa C Rostratus, men undvikit pga att det kan va svårt att få dom att äta i början, o då svälter dom ihjäl, enligt akvarie handlarna iaf.. men käkar dom glasrosor så e det juh toppen, om det nu va den som åt upp dina,, sen ha jag juh lite småräkor överallt som den kan knapra på emellan.. få man nästan skriva ner på inköpslistan :)

Min har Iof alltid ätit med frisk aptit. Men om du ska ha Rostatus, kan det vara en idé att mata den via ett rör med små hål nertill och en plugg i botten. På så vis är det bara Rostatus som får in näbben i hålen och ut nån mat.

Det fungerar toppen för mej. Samtidigt som den äter spiller det ut lite mat till dom övriga fiskarna, som cirklar runt röret i väntan på mat.

Jag tror det finns bilder på ett sånt bygge här på forumet, annars kan jag skicka några till dej.

Och i övrigt får jag säga att jag alldrig sett den knapra på mina koraller. Den noppar lite här och där, men som sagt inte på mina koraller. Och skulle den det är det nog ändå ingen fara, det är nog som i havet, Naturligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det rätt jobbigt att döda glasrosor manuellt tycker jag. Jag har provat kokande vatten, alldeles-för-salt vatten, kalkvatten, Aiptasia Exit (tror jag det var).

Och det går - men man får ofta försöka igen och igen och igen. Trots att den krullar ihop och sig och ser för jävlig ut så den liksom börjar lösas upp eller läcka ut slem så kan den vara lika "fin" igen (fast oftast något mindre) nästa dag.

Ett par tips som jag lärt som underlättar är dock:

Det "onda" ska in i munnen på dom, eller ska man penetrera dom och spruta in i vävnaden. Det kan vara svårt eftersom de är så snabba på att dra ihop sig i stenarna. Om man först sprutar till en liten dos hastigt och kraftigt rakt på munnen fast en bit ifrån verkar dom ofta bli lite bedövade och långsamma eller paralyserade och då är det lättare att sikta in sig med den (tänkta) dödliga dosen.

Man kan också lägga något ovanpå dom - har man tur letar dom solljus och klättrar upp på grejen man la dit - sen är det bara att lyfta ut grejen med glasros på. Fast ibland går dom åt sidan istället... men det går att få ut dom så om man har lite tålamod.

Pepparminträkor äter ibland glasrosor, ibland inte. Men ganska ofta verkar det som att de åtminstone efter en tid i akvariet upptäcker att dom är goda. Tyvärr kan de ibland även upptäcka att rörmaskar och koraller också kan vara goda, men det förefaller vara sällsynt. Jag har haft pepparmint några månader och aldrig sett dom (eller misstänkt dom) för att äta nåt annat än glasrosor (+fiskmat&fisksmuts).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det rätt jobbigt att döda glasrosor manuellt tycker jag. Jag har provat kokande vatten, alldeles-för-salt vatten, kalkvatten, Aiptasia Exit (tror jag det var).

Och det går - men man får ofta försöka igen och igen och igen. Trots att den krullar ihop och sig och ser för jävlig ut så den liksom börjar lösas upp eller läcka ut slem så kan den vara lika "fin" igen (fast oftast något mindre) nästa dag.

Ett par tips som jag lärt som underlättar är dock:

Det "onda" ska in i munnen på dom, eller ska man penetrera dom och spruta in i vävnaden. Det kan vara svårt eftersom de är så snabba på att dra ihop sig i stenarna. Om man först sprutar till en liten dos hastigt och kraftigt rakt på munnen fast en bit ifrån verkar dom ofta bli lite bedövade och långsamma eller paralyserade och då är det lättare att sikta in sig med den (tänkta) dödliga dosen.

Man kan också lägga något ovanpå dom - har man tur letar dom solljus och klättrar upp på grejen man la dit - sen är det bara att lyfta ut grejen med glasros på. Fast ibland går dom åt sidan istället... men det går att få ut dom så om man har lite tålamod.

Pepparminträkor äter ibland glasrosor, ibland inte. Men ganska ofta verkar det som att de åtminstone efter en tid i akvariet upptäcker att dom är goda. Tyvärr kan de ibland även upptäcka att rörmaskar och koraller också kan vara goda, men det förefaller vara sällsynt. Jag har haft pepparmint några månader och aldrig sett dom (eller misstänkt dom) för att äta nåt annat än glasrosor (+fiskmat&fisksmuts).

Moste jag prova på, lyckades flytta ut glasrosor på små stenbitar för ett halvår sen i min lilla burk, o då gjorde jag som du sa där, att lägga stenen försiktigt över glasrosen så att den klättrade över på stenen.. det funkade bra. tyvärr har dock dessa glasrosor i stora burken satt sig på lutande sida på mina LS, så lägger man sten där så trillar det rakt av.. men däremot så tänker jag prova det du sa om att bedöva o sen penetrera direkt i dom. men innan jag börjar ge mig in på kemikalier som ev kan skada övriga koraller så tänker jag prova spruta och kokande vatten.. men funkar inte det så bli det kem.. har iof bara 3 glasrosor, men man vill inte att dom skall föröka sig :/ Tackar för tipset..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Jag hade en glasros som satt precis vid fästet av en fragg som e monterad med gummisnodd... satt kanske två dagar sen sprutade jag kokande vatten på den och då blev den som en slemklump som sakta löstes upp i vattnet...

jag undrar e den död säkert nu?

kan den ha sabbat min acroporafragg?

mvh Gizm0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en glasros när jag hade kompletterat med lite ny sten, tog då upp stenen, hällde kokande vatten precis där den satt, sen tog jag lödkolven och brände bort resterna. Jag blev av med den lille rackaren!

kanske lite drastiskt med lödkolven... men alla sätt e bra utom dem dåliga ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...