Gå till innehåll

Partiklar


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Hoppas nån sitter på en lösning på detta. Blir snart tokig. Vet att flera med mig har samma problem.

Har en 750l burk som står som rumsavdelare med ytavrinningsboxen i samma ände som alla pumpar.

Har massor av partiklar som hela tiden cirkulerar i vattenkolumnen. Har lagt filtervadd nedanför avrinningen för att ta bort det som passerar den vägen. Men det känns som det mesta bara cirkulerar omkring i karet.

Har omätbar nitrat och omäbar fosfat(deltec/rowa test) så har inga problem med att näringen inte bryts ner.

Cirkulation 2st 6100 12000l/h stream

Karet innehåller ca 70kg ls

5 kirurger mellan 7-12cm

10 blå fröknar

2clowner

2 små sixliners

1 wellow coris wrasse

har ganska mycket sps

Hur ska jag få dessa partiklar att försvinna utan att ha tokmånga innerfilter?

Har i min tidigare burk knappt upplevt att partiklarna kommit till innan de brytits ner.

Känns inte som om akvariet är direkt överbelastat heller med tanke på att näringen ligger väldigt lågt utan att jag kör med någon kolkälla.

Kör BB och suger ur det mesta som kan sammlas mellan stenar 1gg i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma som dig Martin med sandbotten och en firre som bökar runt och han får alltid skulden men jag hade samma problem innan firren hamnade i karet..

Så det kan vara något annat som oraskar problemet..

Vi får hoppas på massa svar och tips på vad det kan vara som orsakar det och hur vi kan åtgärda det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har några tips som kan vara till hjälp.

1. Större ytavrinning. En stor ytavtinning gör det möjligt att ha ett större flöde ner till sump och man får bättre draghjälp ner till sumpen. Förbättrar hela cirkulationen i karet. Begränsa skummarens vatten till första facket genom bafflar.

2. Kallare ljus. Ett varmt ljus gör att du ser partiklarna mycket mer än i lite blåare ljus.

3. Fler streamers. Med fler streamers så får du till en början mer partiklar men de kommer att försvinna eftersom cirkulationen hjälper partiklarna hitta vägen ner till filtreringen.

4. Micronstrumpa på ytavrinningen. Fungerar endast om cirkulationen tillåter partiklarna hitta hela vägen ner till sump.

5. Tillfällig "new jet" med plastflaska fylld med filtervadd. Tar bort problemet kortsiktigt.

Mvh

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har några tips som kan vara till hjälp.

1. Större ytavrinning. En stor ytavtinning gör det möjligt att ha ett större flöde ner till sump och man får bättre draghjälp ner till sumpen. Förbättrar hela cirkulationen i karet. Begränsa skummarens vatten till första facket genom bafflar.

Vet att jag gjort för liten ytavrinning men jag har löst det så att jag kör utan kam och med galler för tex sniglar på genomföringen ner till sump istället. Så nu hindrar det inte vattnet på något sätt. Har funderat på större returpump, hur många gg akvariets volym rekomenderar du ska cirkulera genom sumpen per timme?

Måste partiklana tas bort mekaniskt? går de inte att få det att brytas ner bakteriellt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

går de inte att få det att brytas ner bakteriellt?

Är det inte det som händer nu...

Här kommer mina teorier om hur det funkar är att man når ett "jämviktsläge" (när produktionen är lika stor som nedbrytningen tillsammans med den mekaniska filtreringen) vilket kan innebära så mycket partiklar att det är störande.

Dvs, man kan

  • minska produktionen av partiklar (mata mindre),
  • öka den mekaniska filtreringen (som ted beskrev),
  • möjligtvis snabba på den biologiska nedbrytningen genom kolkälla.

(Skrev möjligtvis för att det verkligen är en ren gissning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite info om mitt kar..

Percula 120

Med 2 st circulations pumpar i facket till höger sett framifrån med vadd i behållarna

Cirkulationen inne i karet är 1st Resun wavemaker på 15000liter och 2 st tunz 6050 ( tror jag dom hette )

Samt i facket efter skummaren där har jag en filter matta liggandes..

Detta med större yt avrinning blir svårt att åtgärda då sumpen är som den är !

Och kör med kolkälla då via Bioptim.

Då det gäller ljuset har jag ersatt 2 av min 54W T5 med just blåa rör och kör jag bara på mina 4x54W T% så ser man knapt partiklarna men då man tänder upp 2st 150W MH så syns det otroligt mycket..

Skall testa med en extra pump med filter vadd i kväll och köra den över helgen med rengöring varje dag så får vi se om det blir bättre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingemar!

Jag kanske skulle komma upp och hämta din :)

Har inte fått tummen ur att skaffa en egen ännu..

Tjena Mikael. Vill du låna min 1 vecka för utvärdering så är det inga problem.

Läs igenom nedanstående 2 trådar så upptäcker ni att fler har samma erfarenhet som mig.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27883

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27417

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det skulle jag nog vilja göra.

Men har lite svårt att komma upp till dig..

skall snacka med en kille på Jobbet som bor i Falköping kanske han kan ta med den ner eller om du skall ut och åka ner cabbat så är du välkommen förbi på en kopp kaffe..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...