Gå till innehåll

Jakten på ett 5-stjärnigt Clown Hotell


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

]Efter att ha återvänt från en dykresa i Röda Havet var det kört! Längtan efter saltvatten och en bit av "havet" hemma i lägenheten blev för stor och även jag trillade dit. Efter 3 månaders studerande känner jag mig så redo att starta upp ett första kar. Då såväl min golvyta som plånbok är begränsad bestämde jag mig för att satsa på ett Clown Hotell. Jag vet att det råder delade meningar om för- respektive nackdelar med små kar men jag värdesätter inte minst det faktum att Clown Hotellet är så pass litet att man kan placera det lite varstans utan att det "tar över" hela lägenheten. Jag kanske ångrar mig och vill ha större kar relativt snabbt men den dagen den sorgen....;)

Ett clown hotell införskaffades tillsammans med följande:

- En Hydor Nano

- En Aquael 350 l/h cirk. pump

- En Hydor Pico 800 l/h cirk. pump

- En WG 310 skummare

Det första jag gjorde var att tillverka en överrinningskammare av en BTN slimline modul.post-4534-14468917344873_thumb.jpg

Samtliga insugsgaller förutom det översta har tätats med silikon och döljs bakom slimlinebakgrunden. Det översta insuget ligger öppet innanför modulen som jag sågat isär och limmat ihop för att få rätt storlek på den.

Jag har även tagit upp ett ytterligare utblåshål i sista facket där jag placerat båda pumparna. Hålet har dolts under en bit bakgrund. Originalpumparna, originalskummaren samt doppvärmaren har samtliga förpassats till de sälla jaktmarkerna. Jag har alltså två pumpar i sista facket som suger vattnet genom sumpen. I första facket har jag nu filtersvamp samt lite biobollar, i andra facket finns skummaren, i tredje facket ligger en påse Red Sea aktivt kol, bio bollar samt lite "keramikskruvar".

Tanken var att jag skulle ha UV-C:t på den lilla Aquaelpumpen. Den var monterad och klar men tyvärr var jag inte tilräckligt försiktig med lampan så den ville inte vara med längre.... Inget UV-C alltså.

post-4534-14468917344873_thumb.jpg

post-4534-14468917345051_thumb.jpg

post-4534-14468917345171_thumb.jpg

[ATTACH]ln[/ATTACH

Fler bilder och fortsättning följer... Idag har LS lagts i och karet snurrar på bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Köpte LS av Akvarieleasing i Sundbyberg igår. Måste säga att jag är grymt nöjd med kvaliteten på deras sten! Mycket porös och lätt sten med flera korallpolyper! Personalen lovade "minst 3 krabbor i varje sten" och mycket riktigt hittade jag inte mindre än 4 stora krabbor i stenen när jag slängde i den i akvariet! Fick jaga en av dom över halva köksgolvet innan han gav upp och lät sig flyttas in i sitt nya hem!:) I morse när jag vaknade var två av krabborna ute på promenad. Dum fråga kanske men måste man mata dessa små gynnare med något under tiden man väntar på att akvariet skall stabiliseras? Jag antar att dessa lever på avfall och rester från fiskmat etc. Å andra sidan kanske det finns tillräckligt med "mat" i stenen de lever i?

Jag har ännu inte lagt i sand i akvariet, ett tips jag fick från personalen på Akvarieleasing. Vet inte vad ni har för erfarenheter runt detta. Vissa verkar lägga i både sten och sand direkt utan problem, medan andra väntar med sanden. Tydligen kan dock stenen fälla ut en hel del under inkörningsfasen och utan sand är det enklare att suga ur skräpet. Jag köpte totalt 8.5 kg sten men fick inte i allt. Fick dessutom dela några av stenarna för att få till en bra passform. Har försökt skapa naturliga hyllor för koraller, några relativt nära ytan.

Bilder på akvariet med sten kommer senare i veckan! Nu är det bara att vänta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ellizen! Än så länge tycker jag inte att skummaren gör särskild stor nytta, den producerar minimalt med skum och är rätt känslig vad gäller att hitta rätt inställning på vatten- och luftflöde. Detta kan dock bero på att akvariet inte hunnit bli särskilt "skitigt" ännu då jag hade i vatten och sten igår. Jag lovar att rapportera vidare om funktionen när det kommit igång lite bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte mata just för krabborna men om du väljer det så funkar det bra med sk maltabletter till L malar. Glöm bara inte då att du också belastar karet så in med bakteriekultur varje dag och mata väldigt försiktigt.

MVH Lasse

Jag ser också att du har en bra förebild :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa har då turen med sig, jag verkar inte ha fått en ända krabba med min sten som jag köpte i torsdags ca 17kg (Akvarieleasing).

Men som du säger grymt fin sten, fick med ett 10 tal rörmaskar och en hel del macro alger på drygt 1 cm långa, och en del hel kräft/räk djur.

Ska ändå skaffa 1-2 stenar till på fredag, hoppas på att få en liten krabba med då.

Har mätt 0,00 i nitrit så här långt.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där krabborna kan mycket väl bli min olycka beroende på hur aggressiva de visar sig vara....:) Den största krabban jag fick med är nästan större än en 5-krona, ett riktigt litet potentiellt monster alltså! Ska se om jag kan ta ett kort på någon av dom för identifikation. Jag ska mäta upp mitt vatten ikväll för första gången. Lycka till med stenen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut där!:)

Hur har du tänkt dig att göra med lyset?

På tal om det, kommer inte din Bakgrund att täcka mycket av bottenytan?

Har själv funderat på sätta in ett till rör eller kanske modda till 70w MH.

Vad jag har märkt av så tycker jag inte man ska ha utblåset så som det är orginal. Det gör det svårt att ha koraller under. Ex. min stora sacropyton(*) trivs inte alls att stå där...

Lycka till!:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer några bilder dag 2. Vattnet ser klart och fint ut och allt verkar funka bra. Mätte nitrit och nitrat ikväll och även det ser bra ut.

Hotrider: Jo visst tar bakgrunden upp lite mer av ytan i akvariet men själva modulen är inte bredare än 3-4 cm. Vad gäller utblåset så valde jag att köra original så länge, kan mycket väl bli så att jag sätter dit en Hydor Flo eller liknande senare. Ljuset har jag också haft tankar på att förbättra men valde även där att köra igång karet och se hur det funkar innan jag ger mig på huven.

post-4534-14468917350463_thumb.jpg

post-4534-14468917350155_thumb.jpg

post-4534-1446891735034_thumb.jpg

post-4534-14468917350624_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kört skummaren några dagar (WG310) men är lite fundersam runt funktionen. Skumpelaren blir inte särskilt hög, det är egentligen bara några millimeter på "toppen" som man kan kalla riktigt skum. För att detta skall, så att säga, skumma över kanten ner till uppsamligskoppen krävs ganska exakt inställning av främst vattenflödet igenom skummaren och det är lätt hänt att hela skummarkoppen fylls med vatten, alternativt att skummet inte "orkar" över kanten och ner i koppen. Någon som har några erfarenheter av inställningar av just en WG 310? Hur funkar det hos er? Skall man behöva precisionsinställa vattenflöde och höjd på skummaren i sumpen för att hitta exakt rätt nivå?

I övrigt ser allt fortsatt bra ut. Monsterkrabban visar sig på kvällarna då det börjar bli dags för jakt. Frågan är väl om han hittar något att äta i akvariet...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ställt in min skummare så att vattennivån ligger precis under skummarkoppens undre del. Detta gjorde jag genom att att sätta avrinningsrörets mynning i höjd med undersidan på skummarkoppen, jag har även tagit bort själva vridventilen så vattnet strömmar fritt. Sen är det bara att setill så vattennivån där skummaren sitter är under utloppet på avrinningsröret. För mig så skummar den på bra, dock är det inte skum upp till kanten alla dagar, det beror på hur pass mycket det finns att skumma ut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen! Med lite finjustering så tror jag nu att den skummar på bra. Dock tycker jag inte att det ser särskilt skitigt ut i skummarkoppen, mest klart vatten. Men jag antar att det beror på att det helt enkelt inte är så mycket skit i vattnet ännu, jag har ju fortfarande inte något levande i akvariet (förutom krabbor). Ska slänga i sanden i helgen tänkte jag. Alla värden är fortfarande bra. Satte tillbaka doppvärmaren i helgen då vattentempen vägrade gå över 22 grader. Jag har rätt kallt i min lägenhet samtidigt som akvariet står vid två ytterväggar så jag kan nog komma att behöva lite extra värme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår hällde jag så i sanden efter ca 2 veckors inkörning med bara sten (och krabbor). Precis som väntat såg karet ut som en pastöriseringstank på Arla direkt efter att jag hällt i sanden och medelst en sked försökt sprida ut denna runt och under min LS. Efter ca 5 timmar hade vattnet klarnat så pass att jag kunde besikta skadorna. I natt har karet stått helt still utan pumpar för att inte dra in all skit i sumpen, slog på det igen i morse och hoppas att det ser bra ut ikväll när jag kommer hem. Ska göra lite nya mätningar av vattnet ikväll, spännande att se hur sanden påverkat värdena.

Planen är att det nu skall få gå någon vecka till innan jag slänger i en liten städpatrull. Fick dåligt samvete för att ha utsatt mina kära krabbor för ett sådant trauma igår så de fick en liten bit köttfärs som plåster på såren! Den var spårlöst borta imorse så det var nog Tacofest på hotellet inatt!:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har läst till mig så ska man bokstavligen undvika sand UNDER stenarna. Det blir större tryck på mindre area. Du kan ju själv tänka dig hur glaset ser ut efter att en stor LS vikt läggs på ett sandkorns area... För att undvika olyckor så kan du ex sätta en plexiskiva under....

Bara tips.:)

Upp med bilder på det hela sen!:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte lagt sand under stenarna, jag uttryckte mig lite slarvigt, det jag menade var att jag lagt sand runt omkring stenarna och i hålrummen under dessa. Stenen vilar direkt på en bit IKEA-skärbräda!:) Bilder kommer ikväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har så smått börjat fundera på vad jag ska stoppa i karet när det väl är redo. Jag har en förkärlek för igelkottsfiskar (Diodon holocanthus) ända sedan jag såg min första uppblåsta igelkottsfisk under en dykweekend på Filippinerna (har bott i Hong Kong). Har läst lite om dessa här på forumet och det verkar som om dessa inte är helt enkla att hålla, samt att ett 58l Clown hotell kanske är för litet för en sådan. Vore kul med lite synpunkter från er, skulle det funka att ha en liten sådan i ett Clown hotell och vad skulle det i sådant fall kräva i form av vatten, teknik, foder etc.? Någon som provat? Vilka problem ser ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med ett tiotal snäckor och en fem-sex eremiter. Försök att välja olika arter om möjligt. I början använder du lite algtabletter (kanske några gånger i veckan) typ sådana som du ger till L-malar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt akvarium har jag sju stycken turbosar, 2 XXL och resten M. Sen en liten blåbent eremit. En kanske 10cm+ ormsjöstjärna samt cirka fem små. Funkar kanon för mig.

Slänger i lite då och då en halv L-mals tablett då jag har lite alger i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Hur länge tror ni jag skall vänta innan jag slänger i dessa? Karet har gått med vatten och sten i två veckor nu och med sand i 1 vecka. Alla värden ser bra ut, NO2 och NO3 är nästan noll och PH ligger bra till. Tror ni det skulle funka att lägga i turbos m.m. till helgen eller är det för tidigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag, efter 3 veckors inkörning och perfekta värden, har det äntligen blivit liv i mitt kar! 6 eremiter (tricolor), 2 sandvändande sniglar (Nassarius) samt en sjöstjärna (Archaster angularis). Köpte även min första mjukkorall som enligt uppgift skall vara väldigt tålig, dock vet jag inte exakt vilken art det är, någon?

En fråga rörande korallen. Nu sitter den ju i sin egen sten, kan man lossa den från den medföljande stenen och fästa den på min egen sten eller måste man låta stenen sitta kvar? Försökte att trycka lätt underifrån (ihålig sten) men vågade inte trycka till ordentligt, den sitter rätt hårt.

post-4534-14468917415826_thumb.jpg

post-4534-14468917415967_thumb.jpg

post-4534-14468917416124_thumb.jpg

[ATTACH]ln[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med liv!:D

När det gäller att få bort koraller från stenen så kan du antingen skära bort den med kniv så nära som möjligt eller lirka bort korallen.

Sen är det bara se till att den håller sig kvar på den nya platsen. Med min Sacropyton(*) så stack jag en tandpetare nära roten. Sen två gummisnoddar som tryckte på tandpetaren mot stenen.

Vet dock inte riktigt om man kan göra så med din korall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...