Gå till innehåll

Matvägran bräckvattens-muräna!


Rekommenderade inlägg

Hej!

Vi söker nu hjälp här, eftersom det finns lite att läsa och få att fråga på andra håll.

Vi har i familjen skaffat oss en sk. sötvattensmuräna (Gymnothorax tile), efter att en längre tid spanat in den i butiken.

Innan den flyttade hem till oss införskaffade vi ett eget 102 liters akvarie till honom som vi inredde med sand och ett flertal gömställen.

Eftersom han i butiken befunnit sig i sötvatten fick han vid nedsläppet i sin nya miljö även där sötvatten. Vi har nu under flera veckor stegvis ökat salthalten till bräckvattennivå.

I butiken påstod de att han ätit när de matat honom, men efter hand när vi frågat dem igen börjar de sväva på målet.

Vi har nu förgäves, sedan han kom till oss, presenterat olika föda för honom utan framgång.

Vi har testat torsk, krill, röda mygglarver, räkor från burk och levande räkor, plus att han har haft Svärdbäraryngel simmande hos sig.

Han har på sin höjd sträckt på sig och "nosat" lite på maten, men sedan tappat intresset.

För övrigt verkar han avslappnad och har lugn och ro i sitt akvarium. Han ligger och kikar ut ifrån diverse hålor på omgivningen. Alltså inget stressat, rundsimmande i akvariet.

Personalen i inköpsbutiken har efter att vi frågat även kontaktat leverantören och de säger i sin tur att de vanligtvis matar muränorna med röda mygglarver.

Vad har vi missat, vad gör vi för fel??

Tips och råd mottages tacksamt!!!

/Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta är rätt vanligt med de så kallade sötvatten/bräckvattens muränorna, de går ut i havet när de blir äldre har jag för mej så du kan ju vänja in den vid saltvatten o se om den tar maten lättare då. Annars tror jag mest på levande föda prova olika typer av färger på fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta saltvattensmuränor kan inte motstå färsk sill/strömming.

Det brukar vara ett säkert kort. Prova med någon färsk sötvattensfisk.

Ev döda någon svärdbärare och skär några snitt i den (döda svärdbäraren men ett slag mot huvudet).

Sedan tycker jag att det är djurplågeri av rang med att ha en muräna i ett 100liters akvarium.

Men det kanske bara är jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta saltvattensmuränor kan inte motstå färsk sill/strömming.

Det brukar vara ett säkert kort. Prova med någon färsk sötvattensfisk.

Ev döda någon svärdbärare och skär några snitt i den (döda svärdbäraren men ett slag mot huvudet).

Sedan tycker jag att det är djurplågeri av rang med att ha en muräna i ett 100liters akvarium.

Men det kanske bara är jag.

Tack för dina råd, det är något vi ska testa!

Ang. akvariets storlek så är det något som de hjälpte oss med på djuraffären, där de har folk som bara jobbar med akvariesidan. Han är i dag 40 cm lång, lider han av för litet utrymme??

Hälsn. M.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina råd, det är något vi ska testa!

Ang. akvariets storlek så är det något som de hjälpte oss med på djuraffären, där de har folk som bara jobbar med akvariesidan. Han är i dag 40 cm lång, lider han av för litet utrymme??

Hälsn. M.

ja jag skulle nog säga att det kan vara en bidragande orsak till matvägran!

beroende på vad det var för djuraffär men en del större djuraffärskedjor bryr sig mest om att få sälja än att istället vägleda på rätt sätt.

står oftast som fån o gapar om det kommer in en kunnig person i affären o ställer lite mer invecklade frågor.

mvh CK

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okidokie!

Får se till att sparka igång 1200 liters karet lite snabbare än vad det var tänkt och släppa ut honom där.

Tror ni att det räcker, det är 2,60 långt? ;-)

Men vad gör vi om han fortfarande matvägrar?

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, eftersom storleken har en betydelse i detta fallet med matvägran så borde karet varit mellan 87,5 cm och 100 cm istället för 75 cm, med tanke på att muränan är ca 35-40 cm (Har ej mätt honom exakt)!?

Så ni menar att de felande 12,5 cm - 25 cm på karets längd gör att han matvägrar?

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hört nånstans ifrån att karet skall vara 2½ gång muränan.

Tror det var vargklo....han kanske vet?!

När jag hade problem med min (numera bortgånga) muräna hade jag en aktiv tråd på ReefCentral också. På RC var det en "allmän sanning" att karets längd skulle vara minst 2,5 ggr muränans längd. Men det var som sagt bara den allmänna uppfattningen på RC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, för att sammanfatta era svar hittills:

* Salta upp vattnet till havsnivå.

* Färsk strömming.

* Testa olika färger på levande fisk.

* Svärdbärare

* Släpp ut honom (OBS! Ej könsbestämd egentligen) i ett större kar som motsvarar minst 2,5 ggr hans egen längd, helst 3 ggr längden.

Fler förslag?

Finns det någon specifik muränasite, någonstans?

/Markus

PS. Fick tips om att man genom det sk. "ålgreppet" kunde tvångsmata muränan??????!!!

Personen ifråga hade inte fått sin muräna att överleva, så jag har sorterat bort det rådet sedan länge. Men skulle någon mot förmodan veta något om det så berätta gärna. DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du matar med sill så skär tunna bitar så de bildar en ca 2-3 cm längd och ca 1 cm bred och med skinnet överst. Ha bra fart i akvariet. de kommer att åka omkring lite böljande. Har iofs inte matat in en muräna på det sättet men åtskillliga gädor, gösar och abborrar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scooooreeeee!!!!! :-)

*Hela familjen hoppar runt av glädje*

Vi testade med färsk strömming från Kattegatt och han högg direkt utan att tveka!!!!

TACK för ALLA råd!!

Mulle (muränan) tackar för att ni såg till att amatörerna han hamnat hos lyckades ge honom något att käka till slut!

/Markus m. familj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi testade med färsk strömming från Kattegatt och han högg direkt utan att tveka!!

Vill inte grumla glädjen men det finns ingen strömming i Kattegatt - bara sill! Strömmingen finns bara i det där diket som kallas Östersjön :)

Kul att han/hon äter i alla fall

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj f-n! Jag borde vetat skillnaden på sill o strömming, har ju bott på Västkusten tidigare! -ger upp

Självklart skall vi fixa film och bild på "Mulle muräna" till er, men det blir till helgen. Är på resande fot just nu..

/Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade den tråden på "Practical fish keeping UK" som handlar om matvägrande Sötvattensmuränor.

Förutom alla parametrar som vi har avhandlat här så går de igenom nödvändigheten av en korrekt salinitet.

Vad jag förstår så har den en direkt inverkan på aptiten och som nämnts tidigare så går de ut från flodmynningarna till havet när de blir äldre.

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/forum/showthread.php?t=8328

/Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Japp, han verkligen trycker i sig!

Vi matar honom var eller varannan dag. Eric (Min styvson) som har matningsansvaret har märkt att han kommer ut och simmar upp mot akvariekanten när han är hungrig, så han får mat när han ber om det.

En del skit blir det, men vi suger upp det efterhand som det kommer.

Frågan är om vi kommer ha någon sill kvar till midsommar...

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...