Gå till innehåll

Blanda Salter?


Puttegusten

Rekommenderade inlägg

Jag tolkade frågan som om man var tvungen att hålla sig till en saltsort genom hela akvariets livslängd, och svaret är då självklart: Nä, det behöver man inte. Det brukar rent av rekomenderas att man varierar sig lite eftersom olika salter har lite olika innehåll.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tolkade frågan som om man var tvungen att hålla sig till en saltsort genom hela akvariets livslängd, och svaret är då självklart: Nä, det behöver man inte. Det brukar rent av rekomenderas att man varierar sig lite eftersom olika salter har lite olika innehåll.

B!

Jag tolkade frågan fel och du tolkade den rätt. Ditt svar är också rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du tillgång till våg är det jättebra, anars får man känna sig till jag brukar få lägga i 2-3 dl per 10L vatten, vissa har i mindre andra mer, men tippar på 2-3 dl är vaniligast, kolla salthalten i hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundera på en annan sak.. När man mäter upp saltet, vad har man för något då, någon form av våg kanske? :) Dum fråga kanske men, hehe!

/Putte

Våg är bäst. Det finns billiga elekroniska hushållsvågar på t.ex. Jula för en dryg hundring vill jag minnas. Till mina 50 liters vattenbyten använder jag lite drygt 2 kg salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekomenderar även jag en elektronisk köksvåg. Blir så mycket enklare då. Glöm dock inte att dubbelkolla det färdigblandade vattnet. Saltet kan ha tagit till sig vatten, och då stämmer vikten inte riktigt.

Själv kör jag med ca 40g salt / liter vatten och får då 1.025.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Olika salter verkar enligt AquaCalculator ha olika koncentration av NaCl, så du kanske kan få justera din dosering en aning (men det brukar inte slå på så mycket från salt till salt, så du behöver nog inte vara orolig). Om du gör din blandning först med lite mindre vatten än vad du beräknat använda så är det ju bara att pyttsa på lite extra vatten sen när allt löst sig tills dess att du får rätt salthalt på bytesvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...