Gå till innehåll

Tunze kalkvattendoserare


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Kommer bara till TUNZE Overview of products från den länken du har i tråden...

gå vidare under

Products > Water level > TUNZE Osmolator accessories

5074.000.jpg

Jag är inte säker men har för mig att det är bara så enkelt att pumpen för osmosvattnet pumpar in i botten på denna behållare å sedan går det ut i toppen på behållaren och sedan ut i akvariet

Vill du ha en sådan så kolla med nån butik om de kan ta hem från Gibbon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en 1,5 liters PET, går två hål i toppen som passar för en tunn slang.

Låt en slang från osmostanken gå ner i botten där du har din kalciumhydroxid, sen har du en slang som börjar en liten bit från toppen som du leder ner i sumpen.

En doserpump är bäst att använda till detta.

Har du flaskan stående i sumpen så kan du skippa den översta slangstumpen och bara låta det rinna över, det blir samma verkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med att leda ner den ena slangen i botten är då att man ska få till nytt vatten som går ner i pulverblandningen på botten, medans "färdigkalkat" vatten sipprar ut upptill. Har man för stark pump så blåser man upp pulver högt i flaskan och får då ut det i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag införskaffat en 1 litersflaska som man har till soda-streams, går det bra med en sådan tror ni? Den har en rejäl kork som man kan göra hål i. Allt kommer att stå i en dunk som rymmer ca 25 l färskvatten.

Det kommer att vara Tunze nivåregleringspump som matar vatten genom flaskan och upp till akvariet. Jag hoppas att det kommer att gå.

Hur mycket kalciumhydroxid behövs det till denna metod med 1l-flaska och hur ofta behöver man fylla på nytt pulver tror ni?

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...