Gå till innehåll

Dosering kalkvatten?


judas

Rekommenderade inlägg

Har problem m dinoflagellater (mest troligt) så jag tänkte prova att tillsätta kalkvatten.

Har en mättad lösning kalkvatten i en 1,5l petflaska som tillsätts droppvis. Jag har ca 780l vatten i systemet & en avdunstning på ca 10l/d.

Hur mkt kan / bör man tillsätta per dag? Vissa tillsätter ju kalkvatten som ersättning för det avdunstade vattnet så det borde väl inte vara någon fara att tillsätta ganska många liter /d.

Påverkar det Balling metoden något? Kanske borde man köpa en kalkmixer (helst inte pga dyrt)

Någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem med dinos och skulle också vilje veta hur man doserar. Hur har du byggt droppflaskan?

Mvh,

Elin

Har borrat ett hål i korken & ett i sidan vid botten på petflaskan. Sedan har jag limmat fast en slang till hålet vid botten. På slangen har jag satt en slangklämma. Slangklämman reglerar flödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt akvarium så dunstar det 2 liter varje dygn och allt avdunstat vatten ersätts med kalkvatten.

Har du blandat kalkvatten i en behållaren som fyller på det avdunstade vattnet med hjälp av en doserpump eller tillsätter du "manuellt" varje dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du blandat kalkvatten i en behållaren som fyller på det avdunstade vattnet med hjälp av en doserpump eller tillsätter du "manuellt" varje dag?

Jag fyller på manuellt varje dag. Jag har alltid 2 stycken 2 liters glasflaskor 'laddade' med osmosvatten och kalsiumhydroxid. När jag tillför det till karet så ställer jag flaskan ovanpå ramen, dränker en 6 mm plastslang i karet för att vattenfylla den, sedan låter jag kalkvattnet rinna ner i karet medelst hävertprincipen. Det tar ca 10 min tills flaskan är tom.

Jag använder ca 4-5 kaffeskedar kalsiumhydroxid till varje flaska. Samma lösning kan användas 2-3 gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har doserat ca ½ tsk kalciumhydroxid till en liter osmosvatten, men blandningen är fortfarande grumlig efter flera timmar, kan man använda den eller är det en mättad lösning jag har fått fram?

Mvh,

Elin

Det är därför jag har 2 flaskor. De får alltid stå ett eller två dygn innan jag använder kalkvattnet. Det som inte har löst sig lägger sig på botten i flaskorna. Det som ligger på botten skall aldrig i karet. Lösningen är svagt grumlig även efter ett dygn, men det är ingen fara alls, i med det i karet, helst på kvällen när lyset slocknat.

Det kan också bli en svag dimma i karet när man häller i det men det klarna i så fall efter 10-15 minuter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blandat ca 8 tsk i en 5 l dunk m osmosvatten som har fått stå ett dygn så det olösta lägger sig på botten. Löser sig ca 1,7g/l så det behövs väldigt lite för mättad lösning. Fyller sedan på petflaskan. Jag har tillsatt ca 1 droppe/s så för mig tar det några timmar (kanske är för långsamt).

Är sugen att fylla på m doserpumpen, men är orolig att pumpen sätter igen & att jag doserar för mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandade du i 1½l petflaska då? Är det nån fara om lösningen är grumlig eller ska den vara klar som vatten när man tillsätter den?

Nej, jag hade en 3-liters dunk med en slang på en genomföring som satt ett par cm upp från botten, sedan öppnade jag en kran som droppade i allt i en sakta takt, en droppe varannan sekund kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Funderar på vad som gynnas och vad som inte gynnas av kalkvatten. Mjukoraller gynnas de av kaklvatten eller är det bara stenkoraller.

Mina skivkoraller börja tyna bort nu sedan starten av kalkvatten fast udda nog bara de röda??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på vad som gynnas och vad som inte gynnas av kalkvatten. Mjukoraller gynnas de av kaklvatten eller är det bara stenkoraller.

Mina skivkoraller börja tyna bort nu sedan starten av kalkvatten fast udda nog bara de röda??

Jag är mycket tveksam till om kalkvatten skulle påverka dina skivkoraller.

Jag använder kalkvatten för att hålla ett högt Ph. Ett högt Ph lär göra att fosfat fälls ut, dvs håller fosfaten på en lägre nivå.

Dessutom bör väl kalkvatten stötte uppe Kalcium, till viss del i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklast är att använda en osmolator för att tillsätta allt avdunstat vatten (kalkvatten). Stiger pH för mkt. brukar jag skippa kalkvattnet tills pH sjunkit.

Normalt sett så brukar det hålla sig runt 8,2-8,3 för mig, så jag minns knappt att det skenat iväg en enda gång upp på oacceptabel hög nivå.

Dessutom har jag en elektronisk pH mätare konstant ansluten så jag har koll på pH för jämnan utan krångel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har lågt pH i mitt akvarium och vill nu tillsätta kalkvatten.

Tänkte bara blanda det i 2 stycken 1½ liters pet-flaskor med osmosvatten, vänta till det löst sig.

Sen hälla allt det färdiglösta i min 25-litersdunk med osmosvatten i som sen doseras ut i akvariet med automatisk top-up.

När dunken är slut tänkte jag blanda en ny lösning och hälla i dessa 3-liter i dunken igen tillsammans med det andra osmosvattnet.

Skulle detta fungera?

Kan jag återanvända det som hamnat på botten av flaskorna eller är det redan förbrukad kalciumhydroxid?

Har jag då fattat denna tråd rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är på botten är ju det som inte löst sig och borde ju gå att återanvända det står så på min deltec kalkwasser burk iallafall. 2-3ggr ska det funka sen ska det vara så liten mängd att det inte är lönt.

Ok. Då vet jag. Och allt det andra jag skrev. Är det så det ska fungera? Får jag upp mitt pH då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror du kommer få upp Ph om du börjar tillsätta kalkvatten men du kan ju mäta o se hur mkt det höjs.

Japp. pH kommer att mätas.

Då sätter jag igång med min lilla dosering imorn.

:) Tack för svaren! Behövde kolla av om jag fattat det med de olika doseringssätten bara.

Dags att sussa nu. Zzzzzzz......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håkan

Problemet med ditt sätt är att du kommer att få upp pH i din osmosdurk så högt (ca 12) att koldioxid från luften kommer att tränga ner i ditt osmosvatten och succesivt fälla ut ditt kalcium till kalciumkarbonat under det att det sker ett pH dropp. Jag vet att flera personer gör lite liknande det du gör men om luft har fritt tillträde till ditt vatten så kommer koldioxid att sugas ner. Skall troligen själ testa metoden i nya karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håkan

Problemet med ditt sätt är att du kommer att få upp pH i din osmosdurk så högt (ca 12) att koldioxid från luften kommer att tränga ner i ditt osmosvatten och succesivt fälla ut ditt kalcium till kalciumkarbonat under det att det sker ett pH dropp. Jag vet att flera personer gör lite liknande det du gör men om luft har fritt tillträde till ditt vatten så kommer koldioxid att sugas ner. Skall troligen själ testa metoden i nya karet.

MVH Lasse

Aha. Så då bör jag fixa så att korken är åtdragen till dunken med osmos och att den lilla "topp-up-slangen" från osmosdunken går genom ett litet hål i korken som är tätad?

Kanske lägger mig snart då....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...