Gå till innehåll

Saliferts Flytande Fosfatmedel


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Är det någon som sett en hänvisning till vad Saliferts flytande fosfatreducering innehåller.

Nej, det tycks vara en mycket väl bevarad hemlighet, kollade på diverse utländska forum och där är folk lika ovetande. Jag använder den nu, en klar vätska som, om man låter en droppe torka ut på en bit papper blir rostfärgad. Jag tror att medlet kanske innehåller järn, men jag vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jimmy! :)

Jag har bara använt medlet i en vecka i mitt nano, karet innehåller bara en LS på 2 kg som jag kurerar, så någon förbättring i form av färger kan jag inte uttala mig om. Men det har hittills varit praktiskt - bara hälla i medlet så skummas fosfaten (förhoppningsvis) ut. Jag har dock inte verifierat att så verkligen sker: jag har ännu inte skaffat mig någon fosfattest, har haft lite för stora utlägg på tekniken den här månaden.

I någon tråd på www.thereeftank.com hintades det om att medlet skulle innehålla "soluble iron", men jag vet inte riktigt om jag kan tro på den som uttalade sig. Vätskan är hursomhelst klar genomskinlig, men blir brunrostfärgad om man låter en droppe torka ut på ett torrt underlag.

Erfarenhet hittills: när man häller i medlet enligt anvisningen, så skummar skummaren mycket kraftigt efter en kvart eller så. Det som hamnar i skummarkoppen är svagt brunfärgat, så även koppens översta del. Så jag antar att medlet funkar på något sätt. icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte med digital PH-mätare och Pht sjönk under 2 , sen tyckte inte jag det var rellevant att vänta in exakt värde då min mätare är kalibrerad på 7 och 10 . så värde ner under 2 blir nog inte exakt ändå.

Det är väl Salifert phosphate eliminator vi pratar om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde denna produkt och fick hem den idag. Undrar dock om det är samma som AquaCare hade för några år sedan?

Jag har nämligen letat efter något liknande som aqua care hade. Jag kommer ihåg att deras var grymt effektivt så länge man hade en bra skummare.

Angående Salifert, så vet jag dock inte riktigt om det är samma medel som aquacare hade. När man hällde i medlet från Aqua Care, så blev vattnet rostfärgat för att efter någon halvtimme bli klart igen. Detta skedde inte nu när jag hällde i Saliferts utan det blev aldrig rostfärgat överhuvudtaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järnklorid finns även flytande, när det är väldigt koncentrerat så är det rödbrunt i grundfärg dock. det har också ett väldigt lågt pH - precis som Keek mätte upp - vet ej pH:t på Lantanklorid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fortsatt kolla upp lanthanum chloride, och jag vet inte om det verkligen stämmer med Habibs produkt. Så här står det på en sida:

Add the solution by pouring into the skimmer or into the system prior to filtration. There will be a short duration of haziness immediately after addition. Continue filtration until water is clear.

Källa: http://www.bluelinecorp.com/lacl3/index.htm

Det blir inte en tillstymmelse till dimma alls när jag häller i Saliferts Phosphate Eliminator i min lilla burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu köpt en flaska. Ingen som upptäckt några negativa effekter? Medlet är gult till färgen och ger ingen färg i vattnet såvitt jag kan se.

Även Carib Sea har en flytande fosfatremover, Phos-Buster. (http://www.caribsea.com/pages/products/add_buff.html) Men för att använda den ska ph vara minst 8,2 och kh minst 10dkh. Kan det vara så att även salifert borde ha det förbehållet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte upptäckt några negativa effekter än (peppar peppar), dock har jag kört endast 2-3 veckor med det och har bara LS och 10 st sniglar. Gäller nog att skumma blött om man ska skumma ut det av Saliferts bundna fosfaten, annars uppges den frigöras efter 24 h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...