Gå till innehåll

Hjälp med att konventera en Cocoon - 32L


maltemus

Rekommenderade inlägg

Jag har idag ett Cocoon kar på 32L.

Finns det något som skulle kunna hjälpa mig med en inköpslista på vad jag behöver för att konventera detta till salt? Handlar mkt på ebay och har några tusen liggande på paypal, så jag föredrar att handla där.

Vilken skumare behöver jag? Kan jag använda min nuvarande lampa som medföljer Cocoon? sand/Liten korall? Osv...

Ruskigt grön men vill gärna sätta upp något med en räka eller två i för att senare bygga om mitt 230 ifall jag trivs med salt...:)

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du läser vad de har i sina kar och sedan går in på valfri webshop/saltbutik som säljer salttillbehör så kan du säkert få ihop en bra lista.

Hans tex, "Kör en liten Koralia Nano och ett billigt påhängsfilter med AquaPhos och aktivt kol."

Där har du en rätt så konkret lista faktiskt.

Till detta kan du lägga en liten doppvärmare, en algmagnet och salt, levnade sten och en bunke tester.

Alix då:

Tekniken i karet kommer att bestå av detta: två innerfilter (en AquaMedic 1000 l/h pump med liten filterbehållare samt en Eheim aquaball) med ROWAphos, purigen och aktivt kol (om inte alla ryms så får någon vara i en påse bredvid) samt möjligen en extra pump på 600-1000 l/h, vi får se hur det artar sig. Lampan är till att börja med en 70W MH, men den är så uselt svag att jag ska inhandla en 150W bara jag hittar en som är snygg och prisvärd. Osmolator är jag tvungen att ha (det blir inget av att hälla på varje dag) och den kommer att pumpa kalkvatten och naturligtvis ska jag ha en värmare. That's it, folks!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 x Koralia Nano

1 x Rio - Nanoskimmer

Lampan jag har idag följde med Cocoon 3:a, jag antar att det inte riktigt räcker. Om jag sätter i en lampa på 10K, räcker det? Ska jag ha filter på detta + termoneter så är det nog ganska fullt va ;)?

Hittade en lampa till min amatur på pwss, räcker denna tro?

11 watt/ 12000 kelvin. Aquatic Nature Spectra lux Blå/vit lysrör 11 watt till coccon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte varit aktiv här på ett tag, men som tur var fick jag ett mail med ditt PM.

Antar att du hade hittat till min gamla tråd:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21560

Jag kan rekommendera den "nya" AN armaturen Solar Duo Boy (26W). Den ger betydligt bättre ljus än den 18W armaturen jag hade från början. Dessutom har den en riktig reflektor. Jag har både en Euphyllia och någon slags hjärnkorall som har klarat sig fint i över ett år med det ljuset.

Jag kör inga tillsatser/phosfatreducerare/aktivtkol och ingen rening utöver levande sten och sand. Detta fungerar tackvare mycket sparsam matning och regelbundna vattenbyten. Jag byter 30% av vattnet varje till varannan vecka och matar 1ml artemia/red plankton, eller 4-5 pellets när jag är lat, dagligen.

Ljuset är inte jätte viktigt innan du har några koraller så testa med det du har. Jag tror inte att du kommer vara nöjd med ljuset från en 10k lampa dock. Samma sak med cirkulationen, handlar mycket om hur du vill ha det och hur dina invånare vill ha det.

Mitt tips: Härma någon. Om någon annan har en bra metod, sno den. Tillämpa den och justera så att den passar dig och ditt akvarium.

Det är bara att köra på och testa sig fram. Lycka till!

Ps. Skrapa > algmagnet. Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Hittade Solar Duo Boy (26W) på Ebay, så jag provar en sådan. Satsar även på Koralia Nano

och Rio - Nanoskimmer. Ska försöka hitta en liten värmare också (Eventuellt kanske lampan räcker?). Behöver jag en lite pump också? Kikade på aqua clear 20 powerhead, men snart känns karet ganska fullt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värmare eller inte beror nog mest på hur stabil temperetur du har där du tänker ha akvariet. Jag kör med värmare för att temperaturen svänger lite väl mycket utan den. Det är dock inte alls säkert att du behöver en.

Jag köpte min Solar Duo på Akvarie Leasing. Den funkar som sagt bra för mina mjukisar och LPS iaf. Annars om du hittar en liten 70w MH om du tänkte ha mer ljuskrävande djur. Brukar nog inte rekommenderas eftersom att de ofta är kinkiga med vattenvärden osv.

Skulle vara intressant att veta vad du tänkte stoppa i burken. Av ren nyfikenhet, och så blir det lättare att ge tips på utrustning. Jag hade iaf ett par djur som jag var helt inställd på att jag ville ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drömmen är väl två clownfiskar, men jag är medveten om att karet kanske är lite för litet.

Samtidigt är de kanske anledningen till att jag faktiskt startar ett saltkar. Möjligheten att växa lite finns då jag har 2 större kar hemma, men jag vill som sagt börja med ett nano.

Smått livrädd efter att ha läst inlägg efter inlägg både här och på nano-reef. Det verkar överlag vara "lag" på att köpa en osmolator. Något jag nog inte riktigt har ekonomi till i dagsläge. Känner därför nästan en stress redan innan jag börjat att jag "kommer att misslyckas". Jag kanske borde sluta läsa så mkt inlägg och bara dra igång;)

Jag har även stora problem med att det är över 10 mil till närmaste butik. Så det kommer bli lite körande. 1. Köpa sten, 2. Köpa städare, 3. Köpa fisk. Mkt resor på korttid med andra ord.

Ska dock prata med mitt lokala "Djurmagazinet" ifall de kan köpa hem iallafall städare åt mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att de då också måste ha ett saltkar igång...

Osmos är inget måste, men det underlättar säkert.

Jag har kört utan osmos i ett antal år utan bekymmer när jag bodde inne i Malmö. Nu i hus med egen brunn skulle jag inte våga.

Vet du vad för vatten ni har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mest på om det var kommunalt vatten eller egen brunn. Är det kommunalt så är det oftast bättre på den punkten att du har ett jämnare värde, jämfört med de som har en egen brunn får ofta en del smuts in på våren då isarna smälter. Som jag förstått det iaf. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smått livrädd efter att ha läst inlägg efter inlägg både här och på nano-reef. Det verkar överlag vara "lag" på att köpa en osmolator.

Osmos är inget måste, men det underlättar säkert.

Pratar ni verkligen om samma sak? Maltemus skriver osmolator (dvs vattenpåfyllning, auto top-off) men menar kanske osmos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar Osmosvatten ja.

Det var lite krånligt att klista in, första är värdet i vetlanda, andra är gränsvärdet

Hur ser det ut?

Vetlandas dricksvatten | Gränsvärden enligt livsmedels-verket

Färg mg/l Pt 5 30

Turbiditet (grumlighet) FNU <0,10 1,5

Totalt organiskt kol, TOC mg/l 2,8 4

Konduktivitet mS/m 22 250 pH 8,2 7,5 – 9,0

Alkalinitet, HCO3 mg/l 73

Kolsyra aggressiv (beräknad) mg/l <5

Hårdhet, Ca+Mg ° dH 3,9 15

Kalcium,Ca mg/l 23 100

Magnesium, Mg mg/l 2,9 30

Natrium, Na mg/l 14 100

Kalium, K mg/l <2 12

Järn, Fe mg/l 0,15 0,20

Mangan, Mn mg/l <0,02 0,05

Ammonium, NH4 mg/l <0,02 0,50

Nitrit, NO2 mg/l <0,003 0,10

Nitrat, NO3 mg/l 4,4 20

Fluorid, F mg/l 0,12 1,5

Klorid, Cl mg/l 19 100

Sulfat, SO4 mg/l 8,3 100

Klor total (på vattenverket) mg/l 0,04 0,40

Aluminium (på vattenverket) mg/l <0,05 0,10

Radon Bq/l 18 100

Antal mikroorganismer vid 22 °C st/ml <1 100

Antal långsamväxande bakterier st/ml <10 5000

Koliforma bakterier vid 35 °C st/100 ml <1 1

E coli st/100 ml <1 1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat och silikat saknas i listan. Att döma av järnhalten kommer vattnet från en täkt med ganska lågt pH vilket borde medföra en hög silikathalt.

Jag kontaktar kommunen igen och frågar.

Återkommer snart om ett datum när jag kommer och handlar av dig :) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick följande svar när jag mailade om fosfat och silikat

"Vetlandas dricksvatten kommer från ytvattentäkt. Kisel är ingen parameter som ingår i dricksvattenkontrollen. Analyser av råvatten före rening visar en kiselhalt på ca. 4 mg/l. pH-värdet i råvattnet ligger runt 7,2."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var fantastiskt att du fick ett svar om kiselhalten. Tyvärr är den alldeles för hög för att man skall använda vattnet utan osmos. Jag har som mest för ett par år sedan mätt 70mg/l på ett ungefär. I dag har jag ungefär 1,5 och silikatfiltret gör nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...