Orion Postat 15 juni 2009 Dela Postat 15 juni 2009 Tjena! ska bygga en sump till mitt 200 liters kar,men behöver hjälp:Vilka rör ska man andvända?Vad för returpump ska man ha (ungefär)Har beställt en aqua medic överrinningsbox som kommer snart,och sumpens volym är 100 LVet på ett ungefär hur jag ska bygga sumpen,men behöver hjälp med ovanstående saker.Mvh Fredrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pettzzon Postat 15 juni 2009 Dela Postat 15 juni 2009 använd dig av pvc rör. som du limmar med tangit lim.finns massvis med bra pumpar o smaken är som baken men jag skulle satsa på en aquabee 2000/1 billig energisnål med bra flås. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
goradl Postat 15 juni 2009 Dela Postat 15 juni 2009 Håller med om rören kör pvc rör, jag drog igång min sump alldeles nyligen och köpte rör med en packning i så man inte behöver limma dom. Blir lättare att få isär för att göra rent om det skulle behövas. Funkar i alla fall kanon med rören inte en droppe spillt i någon samman koppling, jag kör med Tunzes överrinnings box. Glömde lägga till säga att jag kör AquaBee 2000/1 och ärjätte nöjd med den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Orion Postat 15 juni 2009 Författare Dela Postat 15 juni 2009 Håller med om rören kör pvc rör, jag drog igång min sump alldeles nyligen och köpte rör med en packning i så man inte behöver limma dom. Blir lättare att få isär för att göra rent om det skulle behövas. Funkar i alla fall kanon med rören inte en droppe spillt i någon samman koppling, jag kör med Tunzes överrinnings box. Glömde lägga till säga att jag kör AquaBee 2000/1 och ärjätte nöjd med den.vore skitsjysst om du kunde säga vart du fick tag på dom,lät otroligt bra! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
goradl Postat 16 juni 2009 Dela Postat 16 juni 2009 HejHittade dom på Bauhaus, och om jag inte minns fel så vart det inte dyrt hellertror alla rör och kopplingar gick på runt 350:- Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 16 juni 2009 Dela Postat 16 juni 2009 Göran, menar du vanliga vita avloppsrör med gummipackningar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
goradl Postat 16 juni 2009 Dela Postat 16 juni 2009 Göran, menar du vanliga vita avloppsrör med gummipackningar?Nej nej det är grövre grå rör och är precis likadana som dom man t.e.x köper i en akavarie affär bara det att dom har en packning i sig så man slipper limma. Förstår om du tänkte på sådana man t.e.x har under handfatet, dom kanske inte är att rekommendera :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 16 juni 2009 Dela Postat 16 juni 2009 Gummipackningar rent generellt som inte sitter i en sump eller direkt i karet är jag tveksam till då gummi åldras och speciellt i saltvatten kan jag tänka mig att det blir torrt och förlorar sin funktion.Vita avloppsrör, typ de du menar under handfat o dyl, de har jag haft till en standpipe, där fungerade det alldeles utmärkt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
goradl Postat 16 juni 2009 Dela Postat 16 juni 2009 Ja ser förnuftet i ditt resonemang men det mesta blir slitet i saltvatten med tiden,jag själv tror att dessa rör kan funka alldeles utmärkt för detta ändamål. Men det fårtiden utvisa, jag kan naturligtvis återkomma med info om hur det ser ut om 6 månadereller 1 år. I och med att rören skjuts ihop och gummi packningen inte har direktkontaktmed vattnet (och ja jag vet vatten når överallt) så tror jag så pass mycket på det attjag vill prova, och både rör och packning är av robustare typ. Och eftersom vi inte pratarom ett högt tryck på vattnet, utan ett flöde så tror jag det kommer att funka bra. Men som vanligt så är det ju upp till var och en att hitta den lösning som man tror på, med litehjälp från dessa trådar. Men jag håller helt med på ditt frågetecken om saltvatten ochpackningar, men det finns ju å andra sidan packningar och lager i allt som snurrar och låteri ett saltakvarium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 19 juni 2009 Dela Postat 19 juni 2009 Ja ser förnuftet i ditt resonemang men det mesta blir slitet i saltvatten med tiden,jag själv tror att dessa rör kan funka alldeles utmärkt för detta ändamål. Men det fårtiden utvisa, jag kan naturligtvis återkomma med info om hur det ser ut om 6 månadereller 1 år. I och med att rören skjuts ihop och gummi packningen inte har direktkontaktmed vattnet (och ja jag vet vatten når överallt) så tror jag så pass mycket på det attjag vill prova, och både rör och packning är av robustare typ. Och eftersom vi inte pratarom ett högt tryck på vattnet, utan ett flöde så tror jag det kommer att funka bra. Men som vanligt så är det ju upp till var och en att hitta den lösning som man tror på, med litehjälp från dessa trådar. Men jag håller helt med på ditt frågetecken om saltvatten ochpackningar, men det finns ju å andra sidan packningar och lager i allt som snurrar och låteri ett saltakvarium.dessa rör du snackar om använder nästan rörläggarna alltid på byggen värkar fugera kanon bra.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 21 juni 2009 Dela Postat 21 juni 2009 Men byggarna som smäller ihopa de där rören brukar kladda något på rörändan. Och sen sitter rören FAST på ett helt annat sätt än i akvariesammanhang, så uttorkade packningar är kanske inte lika mycket av ett problem. Och slutligen så läggs de rören alltid i flödesriktning så att inget vatten blir stående mot packningen...B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loscars Postat 21 juni 2009 Dela Postat 21 juni 2009 Har kört med vita rör med packningar i ca 1 år. Inget läck (ännu i alla fall) Men ni som tvekar bör köra med vanliga grå rör och limmade vinklar. Kort sagt, kör med det du tror på. Akvariet behöver i alla fall hur som helst tillsyn (oavset lösning) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 24 juni 2009 Dela Postat 24 juni 2009 Men byggarna som smäller ihopa de där rören brukar kladda något på rörändan. Och sen sitter rören FAST på ett helt annat sätt än i akvariesammanhang, så uttorkade packningar är kanske inte lika mycket av ett problem. Och slutligen så läggs de rören alltid i flödesriktning så att inget vatten blir stående mot packningen...B!GlIDEX och det är rörisarna som håller på med det mestadels Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 24 juni 2009 Dela Postat 24 juni 2009 GLIDEX är ett siliconbaserat smörjmedel som gör det lättare att få på rören.. GLID.... sen när det har fått sutit ett tag så tårkar det och så nyper siliconett fast och tätar på en gång.. vet inte va man får för vattenkvallite av glidex... ja skulle inte ha kört med nått annat en pvc.. det kan finnas antimögelmedel i avloppsrör.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.