Gå till innehåll

Behöver hjälp gällande sumpen


Orion

Rekommenderade inlägg

Tjena! ska bygga en sump till mitt 200 liters kar,men behöver hjälp:

Vilka rör ska man andvända?

Vad för returpump ska man ha (ungefär)

Har beställt en aqua medic överrinningsbox som kommer snart,och sumpens volym är 100 L

Vet på ett ungefär hur jag ska bygga sumpen,men behöver hjälp med ovanstående saker.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om rören kör pvc rör, jag drog igång min sump alldeles nyligen och köpte rör med en packning i så man inte behöver limma dom. Blir lättare att få isär för att göra rent om det skulle behövas. Funkar i alla fall kanon med rören inte en droppe spillt i någon samman koppling, jag

kör med Tunzes överrinnings box. Glömde lägga till säga att jag kör AquaBee 2000/1 och är

jätte nöjd med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om rören kör pvc rör, jag drog igång min sump alldeles nyligen och köpte rör med en packning i så man inte behöver limma dom. Blir lättare att få isär för att göra rent om det skulle behövas. Funkar i alla fall kanon med rören inte en droppe spillt i någon samman koppling, jag

kör med Tunzes överrinnings box. Glömde lägga till säga att jag kör AquaBee 2000/1 och är

jätte nöjd med den.

vore skitsjysst om du kunde säga vart du fick tag på dom,lät otroligt bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Göran, menar du vanliga vita avloppsrör med gummipackningar?

Nej nej det är grövre grå rör och är precis likadana som dom man t.e.x köper i en akavarie affär bara det att dom har en packning i sig så man slipper limma. Förstår om du tänkte på sådana man t.e.x har under handfatet, dom kanske inte är att rekommendera :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gummipackningar rent generellt som inte sitter i en sump eller direkt i karet är jag tveksam till då gummi åldras och speciellt i saltvatten kan jag tänka mig att det blir torrt och förlorar sin funktion.

Vita avloppsrör, typ de du menar under handfat o dyl, de har jag haft till en standpipe, där fungerade det alldeles utmärkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ser förnuftet i ditt resonemang men det mesta blir slitet i saltvatten med tiden,

jag själv tror att dessa rör kan funka alldeles utmärkt för detta ändamål. Men det får

tiden utvisa, jag kan naturligtvis återkomma med info om hur det ser ut om 6 månader

eller 1 år. I och med att rören skjuts ihop och gummi packningen inte har direktkontakt

med vattnet (och ja jag vet vatten når överallt) så tror jag så pass mycket på det att

jag vill prova, och både rör och packning är av robustare typ. Och eftersom vi inte pratar

om ett högt tryck på vattnet, utan ett flöde så tror jag det kommer att funka bra. Men som vanligt så är det ju upp till var och en att hitta den lösning som man tror på, med lite

hjälp från dessa trådar. Men jag håller helt med på ditt frågetecken om saltvatten och

packningar, men det finns ju å andra sidan packningar och lager i allt som snurrar och låter

i ett saltakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ser förnuftet i ditt resonemang men det mesta blir slitet i saltvatten med tiden,

jag själv tror att dessa rör kan funka alldeles utmärkt för detta ändamål. Men det får

tiden utvisa, jag kan naturligtvis återkomma med info om hur det ser ut om 6 månader

eller 1 år. I och med att rören skjuts ihop och gummi packningen inte har direktkontakt

med vattnet (och ja jag vet vatten når överallt) så tror jag så pass mycket på det att

jag vill prova, och både rör och packning är av robustare typ. Och eftersom vi inte pratar

om ett högt tryck på vattnet, utan ett flöde så tror jag det kommer att funka bra. Men som vanligt så är det ju upp till var och en att hitta den lösning som man tror på, med lite

hjälp från dessa trådar. Men jag håller helt med på ditt frågetecken om saltvatten och

packningar, men det finns ju å andra sidan packningar och lager i allt som snurrar och låter

i ett saltakvarium.

dessa rör du snackar om använder nästan rörläggarna alltid på byggen värkar fugera kanon bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men byggarna som smäller ihopa de där rören brukar kladda något på rörändan. Och sen sitter rören FAST på ett helt annat sätt än i akvariesammanhang, så uttorkade packningar är kanske inte lika mycket av ett problem. Och slutligen så läggs de rören alltid i flödesriktning så att inget vatten blir stående mot packningen...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med vita rör med packningar i ca 1 år. Inget läck (ännu i alla fall) Men ni som tvekar bör köra med vanliga grå rör och limmade vinklar. Kort sagt, kör med det du tror på. Akvariet behöver i alla fall hur som helst tillsyn (oavset lösning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men byggarna som smäller ihopa de där rören brukar kladda något på rörändan. Och sen sitter rören FAST på ett helt annat sätt än i akvariesammanhang, så uttorkade packningar är kanske inte lika mycket av ett problem. Och slutligen så läggs de rören alltid i flödesriktning så att inget vatten blir stående mot packningen...

B!

GlIDEX och det är rörisarna som håller på med det mestadels ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GLIDEX är ett siliconbaserat smörjmedel som gör det lättare att få på rören.. GLID.... sen när det har fått sutit ett tag så tårkar det och så nyper siliconett fast och tätar på en gång.. vet inte va man får för vattenkvallite av glidex... ja skulle inte ha kört med nått annat en pvc.. det kan finnas antimögelmedel i avloppsrör..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...